استاندارد موسسه آب و خاک برای کودهای تولیدی داخلی سختگیرانه است 

تهران - ایرنا - دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان کودهای کشاورزی گفت: استانداردهای موسسه آب و خاک برای کودهای تولید داخل از استانداردهای جهانی و بین‌المللی سختگیرانه و بالاتر است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «حسن نعمت‌طلب» امروز (سه‌شنبه) در نشست خبری به منظور تشریح اهم اقدامات و مشکلات در بخش تولید و برگشت محصولات کشاورزی صادراتی ایران از برخی کشورها، افزود: اکنون ۳۰۰ تولیدکننده در این بخش فعالیت دارند که ازاین تعداد ۱۲۸ نفر عضو انجمن مذکور هستند.

وی با بیان اینکه کشور نیازی به واردات کود از لحاظ کمّی و کیفی ندارد، اظهار داست: در دوره تحریم‌ها بخش عمده کود مورد نیاز کشور از محل تولید داخل و فقط حدود ۲ درصد از محل واردات تامین می شود.

۵ میلیون تن نیاز کودی کشور امسال

نعمت‌طلب تصریح‌کرد: براساس آمار موسسه آب و خاک، نیاز کودی کشور پنج میلیون تن برآورد شده، اما آنچه مورد مصرف واقعی قرار می‌گیرد ۳.۵ میلیون تن انواع کود است.

وی اضافه‌کرد: از این میزان کود مصرفی ۲.۵ میلیون تن کود اوره، ۶۰۰ هزار تن کود فسفاته، ۱۰۰ هزارتن کود پتاسه و بقیه کودهای مرکب، ریزمغذی، زیستی و آلی است.

این مقام صنفی گفت: از سال ۹۴ که آیین‌نامه ثبت کودی توسط وزیر ابلاغ شد، تولیدکنندگان موظف شدند برای تولید بهینه  در این موسسه محصولات خود را ثبت کنند، بنابراین همه محصولات کودی تحت نظارت شدید این موسسه است و کودی خارج از ضوابط حق تولید ندارد و پایش های بازار نیز انجام می‌شود.

دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان کودهای کشاورزی افزود: ما مشکلی از نظر کیفی در تولید کودهای داخلی نداریم و اگر مشکلی در صادرات محصولات رخ دهد به دلیل مصرف کود یا سمومی است که در کشور مبدا تعریف نشده است و ما نیز از آن بی خبریم، اما این مهم به معنی عدم مرغوبیت محصول کشاورزی تولید ایران نیست.

به گزارش ایرنا، هشتمین نمایشگاه تخصصی نهاده های کشاورزی تهران ۱۴ تا ۱۷ دی‌ماه ۱۴۰۰ با حضور  ۹۴ شرکت تولیدکننده داخلی کود، سم و بذر در مجتمع نمایشگاه های بوستان گفت‌وگو در فضایی به وسعت ۱۱ هزار مترمربع برگزار می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha