۲۲ کیلومتر از رودخانه‌های هرمزگان ایمن سازی شد

بندرعباس- ایرنا- مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان گفت: از سیلاب سال ۱۳۹۸ تاکنون بیش از ۲۲ کیلومتر از رودخانه‌های خطرناک استان ساماندهی و ایمن‌سازی شدند.

جمشید عیدانی شامگاه سه‌شنبه با اعلام این خبر به رسانه‌ها افزود: این رودخانه‌ها شامل رودخانه تلنگ،  سدیج، گابریک، گز، مسیل‌های پایاب سد بردول، رودخانه هشتبندی، مسیل‌های شهرستان بندرلنگه و رودخانه برتمب است.
وی بیان داشت: در ۲ سال اخیر پیگیری رفع تصرف ۱۱۷ مورد از حریم و بستر رودخانه‌های هرمزگان انجام شده  که تمام آن‌ها نیز موفقیت آمیز بوده است و در این راستا حدود ۲۰۰ هکتار از اراضی ملی استان نیز رفع تصرف شد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان با اشاره به انجام مطالعه های گسترده برای شناسایی رودخانه‌های نزدیک به مراکز جمعیتی اظهارداشت: در مجموع بیش از ۲۰ هزار کیلومتر از رودخانه‌های استان مورد مطالعه قرار گرفته‌اند که حدود پنج هزار کیلومتر از آن‌ها رودخانه‌های نزدیک به مراکز جمعیتی هستند.
عیدانی با بیان این نکته که مطالعه ۲ هزار و ۹۵۰ کیلومتر رودخانه های دیگر نیز در حال انجام است، تشریح کرد: اعتبار مورد نیاز برای انجام مطالعه کامل رودخانه‌های نزدیک به مراکز جمعیتی استان هرمزگان حدود ۱۶۰ میلیارد ریال است.
وی یادآورشد: حریم و بستر رودخانه‌ها جزو انفال و اموال حاکمیتی محسوب می‌شوند که وزارت نیرو به عنوان نماینده حاکمیت در این بخش وظیفه حفاظت و حراست از آن‌ها را بر عهده دارد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان با ذکر این نکته که تعرض به حریم و بستر رودخانه‌ها باعث بروز مشکل‌های جبران‌ناپذیری در آینده خواهد شد، عنوان کرد: باید توسعه در روستاها و مناطق نزدیک به رودخانه‌ها به نحوی رقم بخورد که اراضی کشاورزی و یا منازل مسکونی در حریم و بستر قرار نگیرند.
وی گفت: شرکت آب منطقه‌ای استان هرمزگان ضمن مطالعه رودخانه‌ها و شناسایی موارد مورد تعرض به حریم و بستر رودخانه‌ها اقدام به پیگیری امور قانونی و حقوقی برای رفع تصرف این اراضی می‌کند.
وی ادامه داد: حریم و بستر رودخانه‌ها پس از انجام مطالعه دقیق در ابعاد مختلف فنی، مهندسی و اجتماعی مشخص می‌شود که در آن برای افزایش دقت، سیلابی در آن رودخانه با دوره بازگشت مشخص در مدل‌سازی‌های رایانه‌ای اجرا می‌شود و پس از آن حریم و بستر تعیین می‌شود.
عیدانی با اشاره به اینکه باید تلاش کنیم که همگان بدانند، رفع تصرف از حریم و بستر رودخانه‌ها امری ضروری برای کاهش تلفات مادی و انسانی در آینده‌ای نه چندان دور است، ادامه داد: در حال حاضر جهان با پدیده‌ای به نام تغییر اقلیم روبرو است که در پی آن امکان وقوع سیلاب‌هایی با دوره بازگشتی بیش از دوره بازگشت مدل‌سازی و شبیه‌سازی شده وجود دارد به همین جهت علاوه بر حساسیت بر رفع تصرف حریم و بستر مصوب رودخانه‌ها، ساماندهی و ایمن‌سازی رودخانه‌های نزدیک مراکز جمعیتی استان هرمزگان هم در دستورکار قرار دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha