تربیت مدیران با روحیه سردار سلیمانی نیازمند تحول در نظام آموزشی است

آستارا - ایرنا - مدیر و استاد حوزه علمیه حضرت ولیعصر (عج) آستارا با اشاره به نیاز جامعه به مدیران جهادی، انقلابی و مکتبی برای رفع مشکلات مردم گفت: ترتیب مسئولان کارآمد نیازمند ایجاد تحول در نظام آموزشی کشور است.

حجت الاسلام ناصر صالحی روز جمعه در مصاحبه با خبرنگار ایرنا تصریح کرد: تعمیم و تزریق روحیه جهادی و انقلابی سردار سلیمانی به بدنه مدیریتی جامعه، با سرعت امکان پذیر نیست زیرا نیاز به تحکیم ریشه های اعتقادی افراد دارد.

وی گفت: برای تربیت افرادی مثل سردار سلیمانی باید نظام آموزشی کشور متحول شود و شنیده ام دو سوم بودجه نظام آموزشی برخی کشورها در مقطع قبل از دبستان صرف می شود و این بسیار مهم است و نشان می دهد که در آن مقطع، به فکر تربیت فرزندان خود هستند.

برای تربیت افرادی مثل سردار سلیمانی باید نظام آموزشی کشور متحول شود و شنیده ام دو سوم بودجه نظام آموزشی برخی کشورها در مقطع قبل از دبستان صرف می شود و این بسیار مهم است و نشان می دهد که در آن مقطع، به فکر تربیت فرزندان خود هستند.

وی ادامه داد: در آموزه های دینی ما تاکید شده است والدین، قبل از تولد فرزندان به فکر تربیت و تعالی آنها باشند و برای غذای حلال، اعتقاد صحیح و اخلاقیات آینده سازان تدبیر کنند و نظام اسلامی برای اینکه مدیران جهادی و انقلابی نظیر سردار سلیمانی داشته باشد، باید زمینه لازم برای آموزش و تربیت آنها را فراهم کند.

استاد حوزه علمیه آستارا به نقش و سهم خانواده در تربیت فرزندان اشاره کرد و گفت: این بخش از تربیت اولاد، بسیار مهم است و نمی توان بعد از اینکه شخصیت و روحیات یک فرد شکل گرفت، به او ابلاغ کرد که از این پس رفتاری جهادی و انقلابی داشته باشد.

صالحی بعد از تاکید به ضرورت تحول در آموزش فردی و اجتماعی افراد، افزود: باید هر فرد به معنای تمام کلمه، به عنوان یک انسان کامل تربیت شود و حتی اگر از پیروان ادیان غیر از اسلام باشد، نسبت به همنوع خود احساس دلسوزی و تکلیف داشته باشد و این را فضیلت بداند.

مدیر حوزه علمیه آستارا درباره چگونگی بهره گیری از روحیه جهادی سردار سلیمانی برای مقابله با فساد در جامعه، گفت: باید چارچوب های اداری فسادزا برچیده شود تا امکان اینکه افراد به فساد سوق یابند، وجود نداشته باشد.

او ادامه داد: باید مدیران لایق و کارگشا تشویق شوند و این مصداق فرمایش مولا علی (ع) است که فرموده اند: افراد ناکارآمد را با ترغیب افراد کارآمد، اصلاح و هدایت کنید؛ این به این معنی است که اگر انسان ها و مدیران توانمند تشویق شوند، به خودی خود، مدیران ناکارآمد نیز متنبه و هدایت خواهند شد.

صالحی افزود: ما در جامعه خود به طور معمول به دنبال کشف تخلف و جریمه انسان ها و مدیران ناکارآمد هستیم در صورتی که با ترغیب انسان ها و مدیران کارآمد، بهتر می توان بر انسان ها و مسئولان ناکارآمد تاثیر گذاشت.

تربیت مدیران با روحیه سردار سلیمانی نیازمند تحول در نظام آموزشی است

استاد حوزه علمیه آستارا انتصاب مدیران بر اساس تخصص را بسیار لازم برشمرد و تاکید کرد: باید هر فردی در جایگاه علمی و تخصصی خود به مسئولیت منصوب شود در حالی که در جامعه ما به عنوان مثال، کسی که مهندسی برق خوانده را بر حسب روابط و سفارش ها، در حوزه کشاورزی به کار می گیریم و کسی که عمر خود را در حوزه آبخیزداری و کسب دانش آن صرف کرده است را به عنوان مثال در جایگاه معاون حقوقی استاندار قرار می دهیم و اینگونه انتصاب ها به ما ضربه می زند.

صالحی اظهار کرد: من به تخصص داشتن مدیران در عین متعهد بودن آنها بسیار اعتقاد دارم و اهمیت قائل هستم و اگر فردی در مقام و مسئولیت خود دارای تخصص و دانش لازم باشد و از روحیه تعهد نیز برخوردار باشد، بی شک به مدیری جهادی و انقلابی تبدیل خواهد شد.

 به تخصص داشتن مدیران در عین متعهد بودن آنها بسیار اعتقاد دارم و اهمیت قائل هستم و اگر فردی در مقام و مسئولیت خود دارای تخصص و دانش لازم باشد و از روحیه تعهد نیز برخوردار باشد، بی شک به مدیری جهادی و انقلابی تبدیل خواهد شد.

او به ضرورت استفاده از سرمایه های نهفته و نیروی انسانی جوان و متعهد برای رفع مشکلات اقتصادی کشور اشاره کرد و گفت: سردار سلیمانی با وجود اینکه بزرگان اهل تجربه در کنار ایشان بودند، از وجود جوانان نیز استفاده می کرد و به این قشر اعتقاد داشت؛ هر چند که جوان شاید اشتباه داشته باشد و به تجربه نیاز دارد، اما او هرگز میدان را برای جوانان نمی بست.

وی ادامه داد: شهید سلیمانی در روزگار جوانی که ما او را نمی شناختیم، مسئولیت بر عهده گرفته بود و امروز ما باید باور داشته باشیم که جوانان می توانند به دست نیافتنی ترین پله های ترقی دست یابند و لازم است به آنها میدان بدهیم.

صالحی اضافه کرد: همه می دانیم که جوانان این مرز و بوم در حوزه انرژی هسته ای چه افتخاراتی کسب کرده اند و شهدای هسته ای ما جوانان بودند و پیشرفت های موشکی نیز حاصل کار دانشمندان جوان است.

مدیر حوزه علمیه آستارا میدان دادن به جوانان، ارتباط داشتن با آنها، ارتباط با دنیا توام با امید نسبتن به خارجی ها، دستیابی به علم و ارتباط با خدای متعال را برای احیای ظرفیت های نهفته کشور و بهره مندی از نیروی انسانی جوان و متعهد جامعه ضروری دانست.

سردار سپهبد پاسدار قاسم سلیمانی فرمانده شاخه برون مرزی سپاه بود و در ۱۳ دی ۹۸ در نزدیکی فرودگاه بغداد در حمله آمریکا به شهادت رسید.

شهرستان مرزی بندر آستارا با ۹۱ هزار نفر جمعهیت در منتهی الیه غرب استان گیلان، مرز جمهوری آذربایجان و همسایگی استان اردبیل قرار دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha