استاد دانشگاه بهشتی: مهمترین ماموریت دولت، تغییر متغیرهای پیشرفت است
عکس از آرشیو

شیراز- ایرنا- عضو هیات علمی دانشکده علوم تربیتی دانشگاه شهید بهشتی گفت: به نظر می‌رسد مهمترین کار دولت سیزدهم تغییر متغیرها و شاخص‌های پیشرفت است چرا که فصل تحول فرا رسیده است.

به گزارش ایرنا، جمیله علم الهدی همسر رئیس‌جمهور چهارشنبه در سومین نشست از سلسله نشست‌های تخصصی فصل تحول با موضوع گفتمان دولت سیزدهم، عدالت و پیشرفت که در دانشگاه شیراز برگزار شد، با ابلاغ سلام آیت الله دکتر سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور به مردم استان فارس افزود:  انقلابیون مصمم هستند که در مسیر پیشرفت کشور، تحول ایجاد شود و ظرفیت‌های کشور هم به نقطه‌ای رسیده که این تحول باید رخ دهد.
وی ادامه داد: پیشرفت مد نظر انقلاب اسلامی بر اساس آنچه که در سخنرانی‌ها و کتاب‌های امام راحل آمده، متناسب با ارزش های اسلامی تعریف می‎شود و طی ۴۰ سال گذشته نیز ما پیشرفت‌هایی داشته‌ایم اما مشکلاتی هم وجود داشته که بنا شد با آسیب شناسی ۴۰ سال قبل، گام دوم انقلاب را طی کنیم.
او اظهار داشت: با وجود اتفاقات خوبی که شکل گرفته و بصیرتی که پیدا شده اما جریان انقلاب اسلامی هنوز نیاز به بصیرت‌های بیشتری دارند و به نظر می‌رسد که چون پیشرفت به اندازه کافی نبوده که انقلابیون و کسانی که حاضر به فداکاری برای نظام بوده و هستند را راضی کند، رهبر معظم انقلاب بحث گام دوم انقلاب را مطرح کردند.
عضو هیات علمی دانشکده علوم تربیتی دانشگاه شهید بهشتی بیان کرد: بنابراین دولت سیزدهم نماینده ظرفیت‌های کشور است و این تحول باید محقق شود؛ اگر تاکیدی هم بر عدالت می‌شود متناسب با این فصل تحول، در تعریف عدالت باید دقت بیشتری کنیم.
علم الهدی افزود: اینگونه به نظر می‌آید که متناسب با تعالیم اسلامی و نگاه امام راحل و رهبر معظم انقلاب و دیگر بزرگان انقلاب، مفهوم عدالت و پیشرفت چنان به هم گره خورده که باید تغییرات اساسی ایجاد کرد.
وی بیان کرد: البته ما وارث نوعی ساده انگاری‌ها و برخی تحلیل‌های هزینه فایده‌ای ساده هستیم و حتی تعریف هایی هم که از جهاد داریم گاهی ساده به نظر می رسد و شاید آن تاریخ نگری و بصیرت ‌های تاریخی ما قدری ضعیف است.
او گفت: به نظر می‌رسد که در بحث عدالت دچار روزمرگی شده باشیم و تحلیل‌های ما تحلیل‌های روزمرگی باشد در حالی که اگر موقعیت بسیار مهم تاریخی خود و سطح تحلیل را سطح جهانی در نظر بگیریم شاید بیشتر به پیچیدگی‌ها توجه کنیم.
علم الهدی ادامه داد: واحد تحلیل ما اگر سطح جهانی باشد و اگر روزمرگی و نادانی ما ظهور را با تاخیر مواجه نکند و اگر در این موقعیت خاص به متغیرهای اصلی توجه کنیم شاید بهتر باشد.
وی گفت: نشست تخصصی فصل تحول با موضوع گفتمان دولت سیزدهم، عدالت و پیشرفت را در حقیقت می‌توان سرآغاز حرکتی برای پاسخ به این سوال دانست که بر اساس مفهوم عدالت، چه کسی و چه چیزی در چه شرایطی چه وزنی باید داشته باشد؟
او افزود: سختی پاسخ هم به همین است که هر کس از دیدگاه خود و یا بر اساس تجربه‌ها، منافع و تحلیل‌ها سعی می‌کند یک نقطه را معین و بر اساس آن عدالت را تعریف کند.
عضو هیات علمی دانشکده علوم تربیتی دانشگاه شهید بهشتی اضافه کرد: به نظر می‌رسد که نظام تعلیم و تربیت از جمله آموزش عالی، آموزش و پرورش و همچنین خانواده، جایگاه ویژه‌ای پیدا می‌کنند، به ویژه معلم که یک مسئولیت بسیار بزرگی پیدا می‌کنند چون قرار نیست که عدالت به شکل کارخانه‌ای در جایی تصمیم گیری شود و باید توسط خود مردم باشد اما مردم طبقه بندی دارد و طبقه بندی معتبر در تفکر اسلامی، طبقه بندی بر اساس دانستن است.
علم الهدی ادامه داد: معلم مسئولیت تربیت بقیه اقشار مردم را دارد و به لحاظ اقتصادی هم این نکته مهم است چرا که ما فارغ از بحث‌های اقتصادی نمی‌توانیم در مورد عدالت حرف بزنیم و به نظر می‌رسد که آسیب پذیرترین قشرها به لحاظ فرهنگی در اولویت هستند که ابتدا کودکان و سپس نوجوانان و جوانان به لحاظ فرهنگی آسیب پذیرترین قشر هستند.
وی بیان کرد: ما باید با یک نگاه آینده نگرانه در توزیع مواهب توجه خاصی به این اقشار داشته باشیم و دولت مجبور است و یا در این فصل تحول لازم است که با کمک دانشگاه‌ها در جهت تببین و اجرایی شدن عدالت گام بردارد.

لزوم مشارکت شرکت‌های دانش بنیان در خدمات نیکوکارانه
عضو هیات علمی دانشکده علوم تربیتی دانشگاه شهید بهشتی، اقتصاد دانش بنیان را دارای یک نقص جدی دانست و گفت: آن نقص این است که اقتصاد دانش بنیان هنوز با اخلاق تعریف نشده و به همین دلیل مثلا ما کمتر می‌بینیم که شرکت‌های دانش بنیان در خدمات نیکوکاری همراهی داشته باشند و یا در وجوهات شرعی مشارکت کنند.
علم الهدی افزود: به بیان دیگر به نظر نمی‌رسد که اقتصاد سالم اسلامی که در آن اخلاق محور است هنوز به دیدگاه‌های اقتصاد دانش بنیان وارد شده باشد و اقصاد دانش بنیان بر اساس همان دیدگاه‌های اقتصاد لیبرال تعریف شده و آنچه جهت را مشخص می‌کند سود است نه کار خیر.
او ادامه داد: اگر خدمات بهتری هم ارائه می شود در ازای سود بیشتر است از این بابت به نظر می‌رسد اگر اقتصاد دانش بنیان، اخلاق محور و مبتنی بر سرویس باکیفیت تر باشد و بر اساس خدمات نیکوکارانه طراحی شود امکان بیشتری را فراهم می‌کند.

این نشست با عنوان سومین نشست از سلسله نشست‌های تخصصی "فصل تحول؛ گفتمان دولت سیزدهم، عدالت و پیشرفت" در دانشگاه شیراز برگزار شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha