هشدار نخست‌وزیر سابق انگلیس درباره تبعات خروج غیرمسئولانه از افغانستان

تهران – ایرنا – گوردون براون نخست وزیر سابق انگلیس چهار ماه پس از سقوط دولت مستقر در کابل، هشدار داد که خروج غیرمسئولانه نیروهای نظامی غرب از افغانستان، پیامدهای منفی برای دولت ها و جوامع غربی خواهد داشت و ممکن است زمینه ظهور گروه های تروریستی جدید در این کشور فراهم شود.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا به نقل از روزنامه تایمز لندن؛ نیروهای گروه طالبان در اوت ۲۰۲۱ در پی خروج نیروهای غربی به فرماندهی آمریکا از افغانستان، با سرنگون کردن دولت اشرف غنی رئیس جمهوری وقت، وارد کابل شده و حکومت را در اختیار گرفتند.

براون در نوشتاری برای روزنامه تایمز افزوده است که عقب نشینی نیروهای ارتش انگلیس از افغانستان، خطر به وجود آمدن نسل تازه ای از تروریست  و همچنین تقویت احساسات بنیادگرایانه و تندروانه علیه غرب را در پی دارد.

وی اوضاع جاری در افغانستان را ترسناک توصیف کرد و افزود: غرب بدون توجه وارد بزرگ ترین بحران انسانی دوره کنونی جهان شده و در باره پیامد نادیده گرفتن فقیرترین مردمان کره زمین مانند تقویت و گسترش احساسات ضدغربی در این کشور که شاید علیه غربی به کار گرفته شود، ابراز نگرانی کرد. 
مارتین گریفیت معاون دبیر کل سازمان ملل متحد در امور انسانی دوستانه، چند روز پیش گفت که تا میانه سال آینده (۲۰۲۲)، ۹۷ درصد شهروندان افغان به اندازه ای فقیر خواهند شد که توانایی گذران زندگی خود را بدون کمک نخواهند داشت و تاکنون ۲۳ میلیون تن از شهروند این کشور در این شرایط قرار داشته اند. 
رهبر پیشین حزب کارگر بریتانیا افزود: هیچ کشوری در دوره اخیر دچار چنین فقر مطلقی همانند افغانستان نبوده و فقر و گرسنگی به معنی قرار داشتن این کشور در معرض خطر بزرگ ترین بحران بشری جهان است. 
او با اشاره به احتمال روبه رو شدن هزاران افغان با گزینه مهاجرت دائم برای گریز از گرسنگی، تاکید کرد که اثرات این وضع ممکن است درون اروپا احساس شود و انگیزه انگلیس برای اقدام در این مورد، تنها بر اساس امور اخلاقی و انسانی نیست، بلکه به منافع این کشور ارتباط دارد. 
به گفته براون، بیش از نیمی از شهروندان افغان با گرسنگی مفرط دست به گریبان هستند که یک میلیون نفر آنان را کودک در معرض گرسنگی منجر به مرگ تشکیل می دهند و به نقل از صندوق بین المللی پول پیش بینی کرد که اقتصاد این کشور در سال آینده میلادی، ۲۰ تا ۳۰ درصد کوچک شود.
وی با درخواست اختصاص یافتن بودجه چهار میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلاری به دفتر هماهنگی امور انساندوستانه سازمان ملل متحد برای افغانستان، هشدار داد که در غیر این صورت آمریکا شاید وادار به هزینه کردن تریلیون ها دلار برای جنگ در افغانستان شود.


 

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha