موتور محرکه صنعت شتاب دهنده‌ها دانشگاه‌ها هستند

تهران - ایرنا - سرپرست پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای با بیان اینکه موتور محرکه صنعت شتاب دهنده‌ها در دنیا دانشگاه‌ها هستند، گفت: صنعت شتاب دهنده می‌تواند کشورمان را در حوزه دانش بنیان و هایتک و اهداف بسیار وسیع آن در حوزه مواد، مخابرات و الکترونیک به خوبی ارتقا دهد.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، سیدامیرحسین فقهی عصر روز چهارشنبه در پنجمین کنفرانس ملی دوسالانه شتابگرهای ذرات و کاربردهای آن در ساختمان فارابی دانشگاه صنعتی امیرکبیر اظهار داشت: به همین منظور با تمام وجود حامی این حوزه خواهیم بود و رییس سازمان انرژی اتمی هم تاکید کرده اند که نظر دانشمندان برای ما بسیار اهمیت دارد.

وی با بیان اینکه، با اجرای پروژه های «هایتک» در بخش نیروگاه های هسته ای و شتاب دهنده‌ها دو هدف دنبال می شود، افزود: در بخش نیروگاه های هسته ای به دنبال تولید برق و در شتاب دهنده ها به دنبال کاربردهای پزشکی و صنعت هستیم.

وی اظهار داشت: شتابگرهای ذرات از پیشرفته‌ترین دستاوردهای علمی و فناوری است که در شاخه‌های مختلف علوم، فناوری و پزشکی کاربرد دارند.

فقهی با اشاره به تفاوت رآکتورها و شتاب دهنده ها اضافه کرد: در شتاب دهنده ها بر خلاف مسائلی که در رآکتور وجود دارد، با محدوریت های موجود از جمله پادمان و چرخه سوخت و غنی سازی مواجه نیستیم و می توانیم اپلیکیشن این دستگاه را عملیاتی کنیم و از آن بهره مند شویم. همچنین می توان به واسطه اجرای پروژه ها توسط صنایع داخلی به خصوص حوزه دانش بنیان شاهد ارتقای بخش های مختلف صنعت‌ در کشور باشیم. 

سرپرست پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای گفت: بر اساس تجزیه و تحلیل اطلاعات تا سال ۲۰۱۵ حدود ۴۲ هزار و ۲۰۰ شتاب دهنده در سراسر جهان وجود داشته این در حالی است که تعداد رآکتورهای هسته ای در دنیا حدود ۴۵۰ رآکتور بوده است.

وی همچنین تصریح کرد: از حدود ۴۲ هزار و ۲۰۰ شتاب دهنده در دنیا ۶۴ درصد یعنی ۲۷ هزار شتاب دهنده در بخش صنعت، ۳۳ درصد در بخش پزشکی و ۱۲۰۰ شتاب دهنده نیز در بخش تحقیقات فعال است. ۵۰ درصد شتاب دهنده ها برای بازرسی های امنیتی و محموله های گمرکات استفاده می شوند و این به دلیل نگرانی های فزاینده موجود در این حوزه است.

سرپرست پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای تصریح کرد: هم اکنون بیش از ۷۰ شرکت و موسسه در دنیا شتاب دهنده صنعتی تولید می کنند و تقریبا بیش از ۱۱۰۰ سیستم صنعتی در سال و تقریبا دو برابر تعداد تولید شده با درآمدی بالغ بر دو دهم بیلیارد دلار به فروش می رسانند. 

وی همچنین با اشاره به کاربردهای منحصربفرد شتاب دهنده ها و میزان گستردگی استفاده شتاب دهنده ها در بخش بیمارستان ها و صنعت در دنیای امروز افزود: بر اساس اطلاعات تا سال ۲۰۱۰ حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ شتاب دهنده در سال ساخته می شود و ما یک بازار بزرگ را در دنیا در بخش شتاب دهنده ها پیش رو داریم، اکنون صنایع ما نیز نیازمند توسعه این شتاب دهنده ها هستند.

فقهی گفت: درآمد شتاب دهنده هایی که در بخش کاشت یون فعال هستند به عنوان اصلی ترین شتاب دهنده ها حدود ۳۰۰ میلیارد دلار در سال است.

وی اظهار داشت: با توجه به رهیافت تجزیه و تحلیل هزینه فایده در مقایسه با شتاب دهنده های تحقیقاتی و پزشکی شده در واقع شتاب دهنده های پزشکی در سراسر دنیا تعداد بیشتری دارند و این خود موتور محرکه در توسعه صنعت شتاب دهنده ها است.

فقهی ضمن تاکید بر اینکه، کاربرد صنعتی شتاب دهنده صنعتی در دنیا به بلوغ خود رسیده است افزود: این در حالی است که ما در ابتدای مسیر هستیم و باید این حوزه را مورد توجه قرار دهیم.

به گزارش ایرنا، این کنفرانس با حضور دکتر محمدجواد لاریجانی رییس پژوهشگاه دانش های بنیادی، دکتر جواد کریمی ثابت رییس پژوهشگاه علوم و فنون هسته ای، سیدحسن قدسی پور رییس دانشگاه صنعتی امیرکبیر و دکتر حسین آفریده دبیر کنفرانس و دکتر پرویز پروین رییس دانشکده فیزیک و مهندسی انرژی برگزار شد.

در این کنفرانس از استاد جواد رحیقی استاد پژوهش های بنیادی با اهدای لوح تقدیر به عمل آمد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha