به گزارش روز شنبه گروه علم و آموزش ایرنا از سازمان آموزش و پرورش استثنایی، با توجه به ضرورت بهره مندی همه کودکان و دانش آموزان استثنایی از فرصت های برابر آموزشی و آگاه بخشی به والدین در زمینه تغییر نگرش نسبت به معلولیت و اهمیت مشارکت اولیا در تعلیم و تربیت نوآموزان و دانش آموزان استثنایی در همه عرصه های آموزشی، فرهنگی و اجتماعی و تاکید اسناد بالادستی بر مشارکت خانواده ها، بسته تحولی خدمات آموزشی، پرورشی، توان بخشی و ورزشی خانواده محور در سازمان با ۶ برنامه و ۱۱ فعالیت تدوین و طراحی شده که دستورالعمل این ۶ برنامه در این مجموعه ارایه شده است.
همچنین یکی از وظایف مهم این سازمان، مداخله به هنگام نوآموزان در معرض خطر همه گروه های استثنایی است. در این راستا سازمان آموزش و پرورش استثنایی شناسایی نوآموزان در معرض خطر مشکلات یادگیری پنج تا هفت سال دوره پیش دبستان را در سال ۱۴۰۰ مورد تاکید قرار داده و در تلاش است با اجرای برنامه غربال و مداخله به هنگام نوآموزان در معرض مشکلات یادگیری نوآموزان را پیش از مواجه شدن با شکست های مکرر تحصیلی و بحران های ناشی از آن غربال کرده و مداخلات بهنگام آموزشی و توانبخشی توسط معلمان سطوح مختلف به نوآموزان ارایه شود.
برنامه های بسته تحولی خدمات آموزشی، پرورشی و توان بخشی و ورزشی خانواده محور شامل ایجاد شبکه جامع آموزش و اطلاع رسانی تخصصی به خانواده در بستر فناوری اطلاعات، توسعه و ارتقای کیفیت خدمات مراکز راهنمایی و مشاوره خانواده با مشارکت نهاد های تخصصی کشور، توانمند سازی مدیران و معلمان در شناسایی ظرفیت های تربیتی با مشارکت خانواده، تشکیل گروه های داوطلب والدین همیار مدارس برای مشارکت در طراحی و اجرای برنامه های آموزشی، پرورشی و توانبخشی، برنامه ارایه خدمات محله محور از طریق خانواده و محله و ظرفیت سازی در مدارس برای اجرای برنامه های ورزش با خانوده و برنامه های ورزشی است.
بسته تحولی مداخله به هنگام نوآموزان پیش دبستانی در معرض مشکلات ویژه یادگیری با برنامه تولید و طراحی بسته های یادگیری و توانبخشی نوآموزان و دانش آموزان با نیازهای ویژه مبتنی بر برنامه درسی ۲ فعالیت طراحی شده است.
نظر شما