۱۲ دی ۱۴۰۰، ۱۵:۰۲
کد خبر: 84597867
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

چرخش امیکرون در سایه بی‌توجهی عمومی به پروتکل‌های بهداشتی

۱۲ دی ۱۴۰۰، ۱۵:۰۲
کد خبر: 84597867
امیر پروسنان
چرخش امیکرون در سایه بی‌توجهی عمومی به پروتکل‌های بهداشتی

تهران- ایرنا- آمارها نشان می‌دهد تعداد مبتلایان به سویه امیکرون کرونا در کشور تا ۱۱ دی ماه به ۱۵۹ نفر رسیده و این فقط بیمارانی هستند که تست مثبت آنها تایید شده، اما نکته قابل توجه در چرخش سویه جدید، بی‌توجهی به رعایت پروتکل‌های بهداشتی در جامعه است.

 امیکرون که قدرت سرایت بالاتری به نسبت سویه‌های قبلی ویروس کرونا و به خصوص دلتا دارد، اکنون در شهرهای مختلف کشور شناسایی می‌شود و مجموع مبتلایان به امیکرون تا تاریخ ۱۱ دی ماه ۱۴۰۰ به ۱۵۹ مورد رسیده است.

از این تعداد، ۲۸ نفر در تهران، ۳ نفر در بوشهر، ۴۵ نفر در هرمزگان، ۳۵ نفر در مشهد، ۹ نفر در مازندران، ۴ نفر در بابل، ۹ نفر در اصفهان، ۶ نفر در زاهدان، ۸ نفر در یزد، ۳ نفر در تبریز، ۲ نفر در شیراز، ۳ نفر در قم، یک نفر در اراک، یک نفر در البرز، یک نفر در ارومیه و یک نفر در شهرکرد مبتلا به امیکرون شناسایی شده‌اند.

پروتکل‌های بهداشتی همچنان حداقلی

میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور تقریبا از هفته دوم تیر ماه ۱۴۰۰ دچار سقوط آزاد شده و هر هفته این میزان کمتر از ۵۰ درصد برآورد می‌شود.

بر اساس آخرین گزارش‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور روی عدد ۴۷.۴۲ درصد است و افزایش بسیار اندکی به نسبت هفته قبل مشاهده می‌شود.

چرخش امیکرون در سایه بی‌توجهی عمومی به پروتکل‌های بهداشتی
میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی تا هشتم دی ماه ۱۴۰۰

پروتکل‌های بهداشتی نیازمند بازنگری

یکی از اقدامات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از زمان شیوع بیماری کووید ۱۹، تدوین و ابلاغ پروتکل‌های بهداشتی به اصناف و اداره‌ها و اماکن عمومی بود. پروتکل‌هایی که به فراخور زمان و وضعیت واکسیناسیون، با اصلاحاتی مواجه شد تا شرایط زندگی برای افراد بیشتر به حالت عادی برگردد و در عین حال، سلامت جامعه به خطر نیفتد.

محسن فرهادی معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت در این زمینه گفت: هدف از طرح مدیریت هوشمند این است که زندگی مردم خیلی محدود نشود، اما به نوعی کنترل‌ها و نظارت‌ها را افزایش دهد، به عنوان مثال اگر قرار است غذایی را در یک واحد صنفی صرف کنیم و در آنجا ماسک را بر می‌داریم، باید حتما واکسن تزریق کرده باشیم و در شرایط بیماری و قرنطینه نباشیم. بر این اساس در این طرح به تدریج ارائه خدمت را در صورتی به خدمت ‌گیرنده خواهیم داشت که یا واکسن را تزریق کرده و بیمار نباشد و در صورتی که واکسن تزریق نکرده و بیمار است و حتی واکسن تزریق کرده ولی بیمار است، نمی‌تواند خدمت را دریافت کند. به عنوان مثال اگر فردی می‌خواهد به سینما یا تئاتر برود باید واکسینه شده باشد و بیمار هم نباشد. هدف طرح مدیریت هوشمند این است که تماس‌ها را بین افرادی که بیمار هستند یا واکسن تزریق نکرده‌اند با کسانی که بیمار نیستند و واکسن هم تزریق کرده‌اند، کاهش دهیم و راه اصلی و اساسی سرایت بیماری را کاهش دهیم.

وی بیان کرد: در پاندمی کرونا حدود ۱۷۰ پروتکل بهداشتی که شامل دستورالعمل‌های مختلف از زمان شروع اپیدمی بود، طراحی و ابلاغ کردیم. با این رویکرد جدید لازم است که تمام این پروتکل‌ها مجدد بازنگری و به‌ روز رسانی شود تا قبل از شروع طرح، در مرکز سلامت محیط و کار در حال انجام این کار بودیم و تاکنون چندین پروتکل به کمیته امنیتی و اجتماعی و انتظامی ستاد ملی کرونا در وزارت کشور اعلام شده و در اختیار دستگاه‌های ناظر و مجری قرار داده شده که به زودی در اختیار عموم مردم هم قرار می‌گیرد و شامل دستگاه‌های اداری، ورزشگاه‌ها، سینماها، تئاتر، باشگاه‌ها، استخرها و غیره خواهد شد.

فوت ۳۱۱ بیمار کرونایی در هفته اول دی

روند بستری بیماران مبتلا به ویروس کرونا و همچنین فوتی‌های ناشی از این بیماری در هفته اول دی ماه ۱۴۰۰ نیز کاهشی بوده و با وجود شناسایی موارد ابتلا به سویه امیکرون، روند افزایشی در زمینه بستری و فوتی‌های کووید ۱۹ در کشور مشاهده نمی‌شود.

هفته اول دی ماه ۱۴۰۰ با فوت ۳۱۱ بیمار مبتلا به ویروس کرونا همراه بود، اما در عین حال روند کاهشی فوتی‌ها به نسبت هفته آخر آذر ماه ادامه داشته است. این در حالی است که در هفته قبل از آن، تعداد فوتی‌های هفتگی، ۳۶۰ مورد گزارش شده بود.

چرخش امیکرون در سایه بی‌توجهی عمومی به پروتکل‌های بهداشتی
روند بستری و فوت کرونا در هفته اول دی ماه ۱۴۰۰

همچنین در همین هفته، تعداد ۲ هزار و ۲۷۷ بیمار مبتلا به ویروس کرونا با تست مثبت کرونا در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی کشور بستری شدند و در این زمینه نیز افزایشی مشاهده نمی‌شود. قابل ذکر است که تعداد بیماران بستری شده در هفته قبل از آن، ۲ هزار و ۵۳۶ مورد گزارش شده بود.

با این حساب می‌توان گفت که روند بیماران بستری و فوتی‌های کرونا در کشور، مسیر کاهشی مناسبی را در هفته‌های اخیر طی کرده و در این زمینه بدون شک باید فرآیند واکسیناسیون را موثر بدانیم.

هرچند با شناسایی موارد ابتلا به سویه امیکرون، روند افزایشی در بیماران سرپایی با تست مثبت کرونا هم در هفته اول دی ماه مشاهده نمی‌شود، اما این موضوع نباید موجب غفلت در زمینه رعایت پروتکل‌های بهداشتی و به خصوص تزریق دز سوم واکسن کرونا شود.

چرخش امیکرون در سایه بی‌توجهی عمومی به پروتکل‌های بهداشتی
روند بیماران شناسایی شده با تست مثبت کرونا در هفته اول دی ماه ۱۴۰۰

در هفته اول دی ماه روند کاهشی بیماران شناسایی شده با تست مثبت کرونا ادامه پیدا کرده و در این هفته تعداد ۱۱ هزار و ۸۳ بیمار در کشور شناسایی شده است.

به گواه کارشناسان سلامت، استقبال از تزریق دوز سوم واکسن کرونا و رعایت حداکثری پروتکل‌های بهداشتی می‌تواند شیوع سویه امیکرون را تا حد زیادی بی اثر کرده و منجر به افزایش موارد سرپایی و پس از آن، موارد بستری کرونایی نشود.

افزایش اندک در بستری و فوتی کرونایی استان تهران

در روند بیماران بستری و فوتی‌های مبتلا به ویروس کرونا در استان تهران در هفته اول دی ماه ۱۴۰۰ به نسبت هفته آخر آذر ماه، اندکی افزایش مشاهده می‌شود.

چرخش امیکرون در سایه بی‌توجهی عمومی به پروتکل‌های بهداشتی
روند بیماران سرپایی، بستری و فوتی‌های کرونا در استان تهران در سال ۱۴۰۰

در هفته اول دی ماه تعداد ۴۸۴ بیمار مبتلا به کرونا در استان تهران بستری شدند که این میزان در هفته آخر پاییز امسال، ۳۷۵ نفر بود.

همچنین در فوتی‌های کرونایی استان تهران نیز عدد ۵۳ نفر ثبت شده و این در حالی است که فوتی‌های استان تهران در هفته آخر آذر ماه، ۵۱ نفر بود.

با این حال، در روند بیماران سرپایی کرونایی با تست مثبت کرونا شاهد کاهش ۴۰ نفری هستیم و این شاخص از ۴۶۲ نفر به ۴۲۲ نفر مبتلا به کرونا در هفته اول دی ماه رسیده است.

با تمام این اوصاف می‌توان شاخص‌ها را به مراتب بهتر از هفته‌های قبل در سال جاری دانست و این چیزی جز معجزه واکسن نیست.

افزایش روند بستری در برخی استان‌ها

هرچند روند کلی بستری در کشور کاهشی بوده، اما روند بستری بیماران با تست مثبت کرونا در هفته اول دی ماه ۱۴۰۰ در برخی استان‌ها مشاهده می‌شود.

در این میان، استان کهگیلویه و بویراحمد با ۷۱ بستری، استان اردبیل با ۸۳ مورد بستری، استان کرمان با ۱۸۹ مورد بستری، استان قزوین با ۴۹ مورد بستری، استان تهران با ۴۸۴ مورد بستری، استان خراسان رضوی با ۱۴۱ مورد بستری، استان اصفهان با ۱۰۵ مورد بستری، استان سیستان و بلوچستان با ۳۳ مورد بستری با افزایش مواجه بودند.

با وجود چرخش سویه امیکرون در کشور و شناسایی اندک اندک این بیماران، به طورکلی می‌توان وضعیت کرونایی کشور را به نسبت ماه‌های قبل مناسب ارزیابی کرد، هرچند فوت حتی یک بیمار زیاد است، اما با توجه به وضعیت مناسب واکسیناسیون کرونا در کشور، تنها نکته باقی مانده در زمینه مقابله با این بیماری، رعایت پروتکل‌های بهداشتی است. اگر موارد بهداشتی مانند استفاده از ماسک، تهویه مناسب، عدم حضور در محل‌های پرتجمع و فاصله‌گذاری فیزیکی به شکل مطلوب‌تری رعایت شود، می‌توان به کاهش روز افزون موارد سرپایی و بستری کرونایی امیدوار بود تا نوروز ۱۴۰۱ با کمترین دغدغه عمومی در این زمینه همراه باشد. اما در این بازه زمانی نباید از حضور امیکرون غافل شد و باید دانست که این سویه جهش یافته حتی از گونه دلتا که نوروز ۱۴۰۰ به سرعت منجر به قرمز شدن وضعیت کشور شد، قدرت سرایت پذیری بالاتری دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha