۱۲ دی ۱۴۰۰، ۹:۵۰
کد خبرنگار: 2203
کد خبر: 84598838
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

بارندگی اخیر میانگین بارش در خراسان جنوبی را افزایش داد

بیرجند - ایرنا - رییس گروه پیش‌بینی و صدور پیش‌آگاهی‌های جوی اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی گفت: با احتساب بارش‌های ۴۸ ساعت گذشته در استان میانگین بارش‌ باران به ۱۷.۸ میلیمتر رسید ولی نسبت به میانگین بلندمدت ۱۹ درصد کاهش دارد.

جواد نخعی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بارندگی‌های ۴۸ ساعت گذشته، میانگین بارش استان را ۷.۸ میلیمتر ارتقا داد.

وی با بیان اینکه در سال آبی جاری بارندگی‌ها نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۴۵ درصد در استان کمتر است اظهار داشت: با توجه به بارش سال کامل آبی استان که ۱۱۳.۴ میلیمتر است تاکنون حدود ۱۶ درصد آن محقق شده است.

کارشناس هواشناسی خراسان جنوبی گفت: تا قبل از وقوع بارش‌های سامانه اخیر میانگین بارش استان نسبت به شرایط نرمال حدود ۵۳ درصد کاهش و نسبت به سال گذشته ۶۹ درصد کاهش داشت.

فعالیت سامانه بارشی جدید از امروز

وی عنوان کرد: سامانه بارشی جدید از امشب تا دوشنبه ۱۳ دی در منطقه فعال خواهد شد که در نیمه شرقی مرکز و به خصوص نیمه جنوبی استان بیشترین حجم بارش‌ها پیش‌بینی شده است.

نخعی گفت: شهرستان‌های نهبندان، خوسف و تا حدودی سربیشه بارش‌های رگباری توام با رعد و برق از شدت بیشتری برخوردار خواهد بود بگونه‌ای که سیلابی شدن مسیل‌ها و ایجاد خسارت به زیرساخت‌ها، ابنیه، قنوات و به‌ویژه باغات و مزارع و راه‌های روستایی پیش‌بینی می‌شود.

وی به شهروندان توصیه کرد از سفرهای غیرضروری و چرای دام و تردد در حاشیه مسیل‌ها و رودخانه‌های فصلی پرهیز کنند.

بارندگی نزدیک به نرمال در زمستان  

داده‌های شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی هم حاکی است، بارش‌های این استان در پاییز امسال نسبت به میانگین دوره‌های مشابه بلندمدت حدود ۳۷ درصد کاهش داشت و میزان بارش‌ها در زمستان سال جاری نزدیک به نرمال پیش‌بینی شده است.

براساس ایستگاه‌های مبنا از ابتدای سال آبی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ (ابتدای مهر تا آذر ماه) میانگین کل بارش‌های استان خراسان جنوبی حدود هشت میلیمتر بوده است که این میزان بارندگی نسبت به میانگین دوره‌های مشابه بلندمدت حدود ۳۷ درصد کاهش داشته و حتی در مقایسه با بارش‌های مدت مشابه سال گذشته که خشک‌ترین سال آبی نیم قرن اخیر اعلام شد، ۵۸ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

سال آبی - زراعی در ایران از اول مهر هر سال شروع می‌شود و پایان شهریور سال بعد به اتمام می‌رسد.

سال آبی گذشته (اول مهر ۱۳۹۹ تا پایان شهریور ۱۴۰۰) در خراسان جنوبی با ۵۷ درصد کاهش بارندگی نسبت به دوره مشابه قبل به پایان رسید.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha