۱۲ دی ۱۴۰۰، ۱۲:۱۵
کد خبر: 84599123
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

کارگروه حفظ و پاسداری از میراث ناملموس در استان اردبیل تشکیل می‌شود

اردبیل_ایرنا_معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی ،گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل گفت:با هدف حفظ هویت،فرهنگ ،سنن و آداب و رسوم جامعه کارگروه حفظ و پاسداری از میراث ناملموس در شهرستانهای مختلف این استان تشکیل می شود.

به گزارش ایرنا ،سید روح الله محمدی روز یکشنبه در نخستین جلسه کارگروه حفظ و پاسداری از میراث ناملموس خلخال افزود: در حال حاضر بسیاری از میراث ناملموس در عرصه‌های مختلف در معرض خطر از بین رفتن و فراموشی قرار گرفته و با هدف حفظ و پاسداری از این اثار،کارگروه حفظ و پاسداری از میراث ناملموس با همکاری دستگاه‌های فرهنگی و اجرایی در  همه شهرستانهای استان اردبیل تشکیل خواهد شد.

وی اظهار کرد: میراث و آثار ناملموس جامعه شامل آئین‌های سنتی، مناسبت‌های ملی و مذهبی، بازی‌های بومی محلی، صنایع دستی، غذاهای سنتی، عروسی و عزا  آئین‌هایی است که ریشه در فرهنگ مردم استان داشته ولی بدلیل برخی بی توجی‌ها در معرض خطر قرار گرفته و احتمال فراموشی آنها و جایگزینی آیئن‌های بیگانه دور از انتظار نیست.

وی بیان کرد: قرار گرفتن نام برخی از میراث و آثار ناملموس استان اردبیل در لیست اثار ناملموس ملی نیز دلیلی برای حفظ همیشگی  آنها نبوده و  چنانچه آئین به ثبت رسیده ملی به مدت ۲سال در جامعه اجرایی وعملیاتی نشود از لیست اثار ملی حذف می‌شود.

محمدی گفت: با توجه به گسترش فعالیت‌ فضای مجازی و تلاش دشمن برای نفوذ فرهنگی در کشورمان هرگونه بی‌توجهی به احیا،حفظ و پاسداری از آثار ناملموس استان موجب جایگزینی آئین و فرهنگ بیگانه در جامعه امروزی و فراموشی سنت ها وائین ارزشمند به جای مانده از گذشتگان خواهد شد.

او اضافه کرد: در حال حاضر ۸۵ اثر و میراث ناملموس استان اردبیل در بخش‌های آئین ملی و مذهبی در لیست آثار ناملموس ملی کشور قرار گرفته و پایداری این آثار در لیست آثار ملی نیازمند برنامه‌ریزی کارگروه احیا  و پاسداری آثار ناملموس در مرکز و شهرستانهای مختلف استان است.

به گفته وی، تا کنون هفت اثر و میراث ناملموس شهرستان خلخال شامل آئین قارقارا و دفن نمادین شهدای کربلا، خدیرنبی ،چشمه باشی ،جاجیم هشجین، چمچه خاتون در لیست آثار ناملموس ملی قرار گرفته است.

معاون اداره کل  میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان اردبیل،همچنین از ثبت ۱۸ اثر ناملموس استان اردبیل در سال جاری از جمله "بازی قیش گوتدی" ، "قورما، "مراسم آیینی یاشیل سفره (سفره سبز)" ، "مراسم باران خواهی چمچه خاتون یا چمچه گلین" ، "مهارت تهیه قره شیقالات"، "آیین خدیر نبی" ، "مهارت پخت گیلدیک آشی" ، "بازی چیلینگ آغاجی (پله دسته، پیل دسته)" در لیست آثار ملی ناملموس کشور خبر داد.

وی افزود:"مراسم گلین چیخدی" ، "مهارت پخت خشیل" ، "آیین و مراسم برپایی قارقارا" ، "مهارت ججیم توخوما؛ جاجیم‌بافی" ، "مهارت پخت آیران آشی" ، "مهارت پخت دوشاب حالواسی"، "مهارت پخت غذای سنتی یارما شیله‌سی"، "مهارت پخت زنجفیل حالواسی (حلوای زنجبیلی)" ، "مهارت پخت غذای سنتی اووماج آشی" و"مهارت تهیه شکلات روسته" از سایر آیین‌ها، صنایع دستی  و غذاهای محلی استان اردبیل می‌باشد که در کنار ۶۷ اثر ناملموس ثبت شده سال‌های گذشته در فهرست میراث‌ فرهنگی ناملموس ملی ثبت شده است.

در این جلسه سید جواد یحیی زاده سرپرست فرمانداری خلخال نیز با اشاره به خطر فراموشی سنن و آئین ملی و مذهبی منطقه به واسطه ترویج فرهنگ استفاده از امکانات فضای مجازی و دور شدن نسل جوان  از آئین‌های سنتی،اجرای جشنواره‌ها و تلاش برای احیای میراث ناملموس شهرستان را از راه کارهای مقابله با تهاجم فرهنگی بیگانه اعلام کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha