۲۶ درصد خانوارهای شهری همدان در برابر حوادث طبیعی آمادگی دارند

همدان- ایرنا- مسئول واحد مدیریت و کاهش خطر بلایای طبیعی مرکز بهداشت شهرستان همدان گفت: با اجرای طرح «ارزیابی و آموزش آمادگی خانوارها در برابر بلایا» در سال جاری مشخص شد که ۲۶ درصد خانوارهای شهری و ۱۹ درصد خانوارهای روستایی این شهرستان در برابر حوادث طبیعی آمادگی دارند.

«حسین خالقی» روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: پس از اجرای این طرح از سال ۹۴ به بعد، هر ساله میزان آمادگی خانوارها در برابر زلزله افزایش یافت و مقایسه وضعیت آمادگی خانوارهای شهرستان همدان در برابر بلایا گویای این است که میزان آمادگی خانوارهای شهری نسبت به سال گذشته ۱.۸ درصد و خانوارهای روستایی ۱.۳ درصد افزایش داشته است.

به گفته وی بر اساس تحقیقات انجام شده در کشور، سال ۱۳۹۳ میزان آمادگی خانوارهای کشور در برابر بلایای طبیعی مانند زلزله و سیل در مناطق شهری ۱۲ و روستایی هشت درصد بود.

وی ادامه داد: با توجه به اهمیت و ارزش سیاستگذاری، برنامه ریزی و اجرای اقدامات موثر در مراحل پیشگیری و آمادگی چرخه مدیریت بحران در کاهش آثار زیانبار مخاطرات و بلایا، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اجرای برنامه ای با عنوان «ارزیابی و آموزش آمادگی خانوارها در برابر بلایا» را از سال ۱۳۹۴ آغاز کرد.

مسئول واحد مدیریت و کاهش خطر بلایای طبیعی مرکز بهداشت شهرستان همدان اضافه کرد: بر اساس این برنامه، مراقبان سلامت شاغل در مراکز و پایگاه های سلامت شهری و بهورزان شاغل در خانه های بهداشت سالانه یک نوبت میزان آمادگی خانوارها در برابر بلایا را مورد ارزیابی قرار می دهند.

خالقی گفت: این افراد اقدام به ارزیابی و بررسی سالانه وضعیت استحکام و سازه ای منزل با همکاری افراد متخصص و مهندسان ساختمان، برگزاری جلسه برنامه ریزی در خانواده ویژه بلایا و شرایط اضطراری در طول سال، تهیه نقشه خطر منزل و آشنایی با محل های امن آن، داشتن کیف شرایط اضطراری در منزل، بررسی میزان آسیب پذیری اجزای غیر سازه ای منزل و اقدام برای ارتقای  ایمنی آنها از راه های گوناگون مثل ثابت کردن یا جابجایی، اجرای برنامه تمرین مقابله با بلایا مانند پناه گیری مناسب در منزل هنگام وقوع زلزله، داشتن تجهیزات اطفا حریق مناسب و قابل استفاده در منزل می کنند.

مسئول واحد مدیریت و کاهش خطر بلایای طبیعی مرکز بهداشت شهرستان همدان افزود: براساس ارزیابی مراقبان سلامت، آمادگی خانوارها بیشتر در مواردی دارای مشکل بوده که نمونه آن مشارکت نکردن خانوارها در برنامه های مدیریت بلایای محله، انجام ندادن تمرین شرایط اضطراری و بلایا توسط خانواده، استفاده نکردن از افراد مجرب و متخصص برای ارزیابی سالانه وضعیت ایمنی سازه ای منازل است.

خالقی اظهار داشت: همسو با مرکز بهداشت شهرستان همدان جمعیت هلال احمر این شهرستان در قالب طرح «خادم» این خدمت را به شهروندان در فضای مجازی و از طریق سایت khadem.ir به همشهریان ارائه می دهد.

شهرستان همدان حدود ۶۸۰ هزار نفر جمعیت دارد که ۵۷۰ هزار نفر در شهرها ساکن هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha