طرح آزادسازی حریم بقعه شیخ صفی تکمیل می‌شود

اردبیل- ایرنا- مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل گفت: تکمیل طرح آزادسازی و ساماندهی حریم مجموعه جهانی شیخ صفی‌الدین اردبیلی به عنوان نگین گردشگری بافت تاریخی مرکز استان در دستور کار است.

به گزارش ایرنا، نادر فلاحی روز یکشنبه در بازدید معاون وزیر راه و شهرسازی از مجموعه جهانی شیخ صفی‌الدین اردبیلی بیان کرد: تصویب و اجرای طرح بازآفرینی حریم بافت تاریخی این مجموعه و بازار تاریخی اردبیل بسیاری از مشکلات پیش‌روی گردشگران داخلی و خارجی از جمله ترافیک و پارکینگ را حل خواهد کرد.

وی افزود: ارگان‌های مختلفی از جمله راه و شهرسازی، شهرداری و شورای اسلامی شهر با اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل برای رسیدن به این مهم، همسو و همراه شده‌اند؛ چرا که به عنوان نگین گردشگری بافت تاریخی اردبیل تاثیر بسزایی در رونق گردشگری و اقتصاد گردشگری استان خواهد داشت.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل با تاکید بر اهمیت مجموعه جهانی شیخ صفی‌الدین اردبیلی به عنوان زمینه‌ساز معمار وحدت مذهبی و جغرافیایی کشور، یادآور شد: ایران از دیرباز تحقق یکپارچگی ملی و مذهبی خود را مرهون و مدیون سلسه صفوی به عنوان یکی از تاثیرگذارترین و مهمترین سلسله‌های ایرانی بوده است.

بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی از مهم ترین آثار تاریخی شهر اردبیل و از بناهای کم‌نظیر تاریخی ایران به شمار می‌رود که از لحاظ معماری و کاشی‌کاری از شاهکارهای سده هشتم هجری قمری و سال‌های پس از آن است.

این بنا پس از وفات شیخ صفی‌الدین به سال ۷۳۵ هجری قمری به وسیله فرزند او، صدرالدین موسی پایه‌گذاری شد و شاه عباس بناهای مهمی به این مجموعه افزود و اصلاحاتی در آن انجام داد.

اهمیت این اثر تاریخی به طور کلی در رابطه‌ای که با سلسله خاندان صفوی دارد، جلوه‌گر می‌شود؛ اسلاف شاهان صفوی و همچنین شاه اسماعیل اول، بنیانگذار این سلسله در این مجموعه تاریخی به خاک سپرده شده‌اند.

مجموعه کنونی بقعه شیخ صفی شامل بیرون بقعه (عالی قاپو)، سردر، حیاط بزرگ، رواق، مقبره شیخ صفی‌الدین، حرم خانه، مقبره شاه اسماعیل، چینی‌خانه، مسجد جنت‌سرا، خانقاه، چراغ‌خانه، چله‌خانه و شهیدگاه است.

بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی سال ۱۳۸۹ به عنوان یازدهمین اثر ارزشمند تاریخی ایران از سوی یونسکو (سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد) به ثبت جهانی رسید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha