دل‌ها در همین دنیا با حاج قاسم سلیمانی گره خورد

بیرجند - ایرنا - مدرس حوزه و دانشگاه گفت: دل‌ها در همین دنیا با حاج قاسم سلیمانی گره خورد و این شهید بزرگوار یک مکتب شد که باید این مکتب ترویج داده شود.

حجت الاسلام جعفر واعظی آشتیانی یکشنبه شب در مراسم گرامیداشت دومین سالگرد شهادت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در محل حسینیه جماران بیرجند افزود: خداوند به برخی افراد هم در دنیا و هم در آخرت عظمت داده و شهید سلیمانی از این‌ گونه افراد است.

وی گفت: سردار سلیمانی از جوانی هدفی برای خودش تعریف کرده و در همه عمر دنبال هدفش بود.

مدرس حوزه و دانشگاه افزود: شهید سلیمانی سالیان سال راه درست را انتخاب و برای رسیدن به هدف والای خود یعنی شهادت تلاش کرد و چقدر زیبا به هدفش رسید.

وی با بیان اینکه الگوی حاج قاسم در زندگی حضرت فاطمه زهرا (س) بود اظهار داشت: درست در زمان شهادت آن حضرت به آرزوی دیرینه خود رسید و کسی که الگویش اهل بیت (ع) باشند باید این گونه به شهادت برسد.

حجت الاسلام واعظی آشتیانی گفت: انسان موجودی است که خداوند او را آفرید تا به اوج تقریب برساند برای آن که در مسیر سعادت و کمال درست قدم بردارد، خداوند ابزارها و امکاناتی در اختیار او قرار داد که از جمله آن علم و عقل است.

وی با بیان اینکه علم افزایش اطلاعات و آگاهی است و در یک کلمه یعنی دانش افزود: عالم کسی است که همراه علم دین، تهذیب نفس کرده و خود را به جایی رسانده که علمدار است و عده‌ای را با خود همراه می‌کند و متعلم کسی است که دوست دارد موانع آخرت خود را برطرف کند و به دنبال رشد خود است.

مدرس حوزه گفت: عقل یعنی نیرویی که زمینه‌سازی می‌کند تا فرد بتواند درست را از نادرست و حق را از باطل به‌درستی تشخیص دهد؛ عقل نیرویی است که بتوانیم خوب را تمیز دهیم و عقل در یک کلمه به معنای بینش است.

وی ادامه داد: عقل قابلیت سعادت انسان را دارد چرا که همراه عقل هم دین و هم حیاست و عقل با این دو عجین شده است.

حجت الاسلام واعظی آشتیانی با اشاره به کاربرد و نقش علم و عقل در زندگی انسان گفت: نقش عقل جایی است که انسان بخواهد تصمیم بگیرد و مسیری را انتخاب کند، در انتخاب مسیر درست و صحیح کمک می‌کند اما جایی که مسیر خود را انتخاب کردیم و می‌خواهیم سرعت خود را بالا ببریم نیاز به علم داریم.

وی اظهار داشت: عقل و بینش و علم و دانش هر دو لازمه زندگی انسان است اما بیش از علم به بینش و عقل نیاز دارد، بشریت بیشتر از اینکه به مدرک نیاز داشته باشد به درک نیاز دارد و مدرک تنها باعث به خطا رفتن انسان می‌شود.

مدرس حوزه و دانشگاه افزود: در زندگی فاطمه زهرا (س) و خانواده نمونه آن بزرگوار که موفق‌‎ترین خانواده و زیباترین خانواده در تاریخ است، عقل حکومت می‌کند.

وی با بیان اینکه اگر نعمت بینش در جامعه اسلامی تضعیف شود آن جامعه به خطا می‌رود گفت: به عنوان مثال بعد از رحلت پیامبر اسلام (ص)، مردم مدینه می‌دانستند که حق با علی بن ابیطالب (ع) است اما چرا بعد از دفن پیامبر، آن حوادث تلخ در مدینه رقم خورد.

حجت الاسلام واعظی آشتیانی اظهار داشت: پس مردم مدینه علم داشتند پس چرا ولی بلافصل پیامبر نتوانست حکومت را به دست بگیرد چون مردم آن زمان علم داشتند اما بینش و عقل نداشتند و تشخیص درست ندادند.

وی افزود: در عین حال که فاطمه زهرا (س) محبوب دل پیامبر، آسیب می‌بیند و فرزندش سقط می‌شود اما در مدینه آب از آب تکان نمی‌خورد اما وقتی سال ۸۸ به پرچم عزای ابا عبدالله الحسین (ع) اهانت و به نایب عامل امام زمان (عج) جسارت شد، غیرت دینی مردم الزام کرد که باید در ۹ دی به میدان بیایند.

مدرس حوزه گفت: جامعه اگر از عقل جا بماند اگر علمش از بینش بیشتر شود، آن جامعه به انحراف کشیده می‌شود و هر کسی که توانست عقلش را بر علمش، درکش را بر مدرکش، بینش را بر دانش غالب و حاکم کند به سعادت می‌رسد که حاج قاسم سلیمانی نمونه بارز آن است.

سردار سپهبد شهید قاسم سلیمانی، ابومهدی المهندس معاون بسیج مردمی عراق (الحشد الشعبی) و همراهانشان بامداد جمعه ۱۳ دی‌ سال ۱۳۹۸ در حمله موشکی پهپادهای آمریکایی‌ در فرودگاه بغداد به شهادت رسیدند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha