صنایع تولیدی به سمت استفاده از پساب تصفیه شده حرکت کنند

تهران- ایرنا- مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران گفت: صنایع تولیدی باید به سمت استفاده از پساب تصفیه شده حرکت کنند تا ضمن توجیه‌ احداث تصفیه خانه، زمینه برای بازچرخانی آب فراهم شود.

محمدرضا بختیاری روز سه‌شنبه در جریان بازدید وزیر نیرو از طرح‌ شبکه انتقال فاضلاب شهرستان قرچک گفت: طراحی شبکه فاضلاب قرچک حدود ۳۲۰ کیلومتر است، که در فاز نخست ۱۲۰ کیلومتر آن با اعتبار ۱۲۰ میلیارد تومان از محل منابع اجرا شده و با مجوزهای اخذ شده بر اساس ماده ۵۶، مناقصه اجرای تصفیه خانه به ظرفیت ۳۶ هزار و ۵۰۰ مترمکعب برگزار گردیده و تا پایان سال مراحل اجرای آن آغاز می‌شود.

وی براورد اولیه احداث تصفیه خانه قرچک را ۴۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: برای احداث تصفیه خانه فاضلاب، مشکلات تأمین اعتبار وجود دارد که باید از توان سرمایه‌گذاران و منابع داخلی و دولت برای تأمین این هزینه ها استفاده شود.

وی افزود: با توجه به این که در شهرستان‌های جنوب‌شرق تهران شامل پاکدشت، ورامین، پیشوا و قرچک صنایع و شهرک‌های صنعتی متعددی مستقر هستند و برای توجیه اجرای تصفیه خانه باید این صنایع به سمت استفاده از پساب سوق داده شوند.

بختیاری تصریح کرد: شهرک صنعتی عباس آباد پاکدشت، از آب سد ماملو استفاده می‌کند و عملا رغبتی برای استفاده از پساب تصفیه شده ندارند از این رو نمی‌توان از ظرفیت این حوزه در احداث تصفیه خانه استفاده کرد.

بختیاری افزود: شهرک صنعتی قرچک نیز در سال ۹۸ تقاضای ۵۰ لیتر بر ثانیه آب داشت که با توجه به تأمین آب مورد نیاز، عملا موضوع استفاده از پساب را پیگیری نمی‌کنند.

وی افزود: ورامین، شهرستانی با قابلیت کشاورزی است و بیشتر پساب در این حوزه مصرف می‌شود که البته قیمت‌ها نیز همخوانی با هزینه‌ها ندارد.

وی گفت: با توجه به این که غرب استان تهران از صنایع بیشتری برخوردار است عملیات احداث تصفیه خانه در شهرستان‌هایی نظیر رباط کریم، بهارستان و اسلامشهر با پیشرفت ۸۰ درصدی همراه شده است.

مدیرعامل آبفای تهران اظهار داشت: در جنوب شرق تهران، عملیات احداث تصفیه خانه پیشوا انجام شده و سه شهرستان ورامین، پاکدشت و قرچک فاقد تصفیه خانه فاضلاب هستند.

انشعابات غیرمجاز آب، مهمترین مشکل شهرستان‌های جنوب‌شرق تهران

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران گفت: انشعابات و چاه‌های غیرمجاز، مهمترین مشکل شهرستان‌های جنوب‌شرق تهران در تأمین آب شرب پایدار است.

بختیاری همچنین در جریان بازدید وزیر نیرو از مخزن آب ۱۰ هزار مترمکعبی روستای ریحان‌آباد از توابع بخش مرکزی ورامین گفت: این مخزن به منظور تعادل بخشی در چهار روستای ریحان آباد، عبدل آباد، قوئینک زُهری و جعفرآباد اخوان احداث شده و جمعیتی بالغ بر ۵۰ هزار نفر ساکنین ایرانی و اتباع بیگانه را پوشش می‌دهد.

وی گفت: در جنوب شرق تهران ۲۴۴ حلقه چاه تأمین آب شرب ساکنان مناطق شهری و روستایی را تأمین می‌کند و به منظور تعادل بخشی به آب موجود به ویژه در ایام تابستان و پیک مصرف، به ۱۵۰ هزار مترمکعب مخزن نیاز است که از این میزان، ۱۱۲ هزار مترمکعب نیاز شهر و ۳۶ هزار مترمکعب نیاز روستاهای منطقه است.

بختیاری افزود: در حال حاضر مخزن ۲۰ هزار مترمکعبی محمودآباد، ۱۵ هزار مترمکعبی حصارامیر، ۵ هزار مترمکعبی فرون‌آباد، هزار رو ۵۰۰ مترمکعبی گلزا و ۵۰۰ مترمکعبی روستای محمدآباد عرب‌ها در حال احداث است تا تاب‌آوری انتقال آب از چاه‌های موجود بالاتر رود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران اظهار داشت: عمده مشکلات منطقه جنوب‌شرق تهران مربوط به وجود انشعابات غیرمجاز در باغ ویلاها و دامداری‌هاست که این امر در زمان اوج مصرف باعث بروز بحران در مناطق روستایی می‌شود.

بختیاری تصریح کرد: وجود چاه‌های غیرمجاز نیز باعث شده تا سطح آب سفره‌های زیرزمینی به شدت پائین آمده و تعادل سفرهای زیرزمینی از بین رود و وضعیت آبیاری سنتی و غرقابی اراضی کشاورزی نیز به این مشکلات افزوده است.

وی گفت: دشت ورامین و گرمسار از نخستین مناطق کشور است که توسط سازمان خواروبار جهانی(فائو) اقدام به احداث کانال‌های مدرن آبیاری کرده تا ۱۰۰ هزار هکتار اراضی زیر کشت این مناطق به درستی آبیاری شود.

مدیرعامل آبفای استان تهران افزود: در گذشته آب مورد نیاز دشت ورامین از رودخانه جاجرود و گرمسار از هبله‌رود تأمین می‌شد که با احداث سد لتیان و ماملو، بخش عمده‌ای از این آب به شرب تهران اختصاص یافت.

وی گفت: بااجرای طرح انتقال پساب تصفیه شده جنوب تهران به دشت ورامین و تکمیل فاز دوم سالانه ۲۴۰ میلیون مترمکعب پساب تصفیه شده به این بخش از استان تهران منتقل می‌شود تا برای اولین بار در کشور، بسته کاملی از شبکه انتقال آب و جایگزینی آب‌های سطحی با پساب تصفیه شده ایجاد شود.

بختیاری تصریح کرد: خط دوم انتقال پساب تصفیه شده جنوب تهران به طول ۳۴ کیلومتر با لوله‌هایی به قطر ۲ هزار و ۸۰۰ میلی‌متر در حال اجراست که تا کنون ۲۰ کیلومتر معادل ۶۳ درصد کل پروژه اجرایی شده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران ادامه داد: حدود ۳.۶ کیلومتر مسیر اجرای این طرح معارضینی دارد که تلاش می‌شود با کمک مسوولان شهرستان‌های جنوب‌شرق این معارضین برطرف شود.

وزیر نیرو درسفر یکروزه به جنوب شرق تهران، از طرح‌های آبرسانی و فاضلاب بازدید کرده و یک طرح برق رسانی را در شهرک صنعتی عباس آباد افتتاح می‌کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha