سهم شرکت‌های دانش‌بنیان در اقتصاد کشور زیر یک درصد است

اصفهان- ایرنا - رییس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان گفت: هم اکنون سهم شرکت‌های دانش بنیان در اقتصاد کشور زیر یک درصد است که تا ۴ سال آینده باید به پنج درصد افزایش یابد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، جعفر قیصری روز سه‌شنبه هنگام بازدید وزیر علوم ، تحقیقات و فناوری از شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان اظهار داشت: افزایش سهم شرکت‌های دانش‌بنیان در اقتصاد کشور با ورود به شرکت‌های بزرگ خودروسازی، فولادسازی و نفت امکان‌پذیراست و تبلیغ محصولات این شرکت‌ها از طریق رسانه‌های جمعی در این مسیر کمک‌کننده خواهد بود.

وی از طرح جامع ۵۲۰ هکتاری شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان خبر داد و افزود: این طرح هم‌اکنون به تائید شورای انقلاب فرهنگی رسیده که هدف از آن تأسیس ۱۰ پارک علم و فناوری است که تاکنون ۳ پارک علم و فناوری راه‌اندازی شده است.

وی راه‌اندازی هشت مرکز رشد و فناوری، ۶ مرکز نوآوری و شکوفایی را از دیگر اهداف طرح جامع شهرک علمی و تحقیقاتی خواند و افزود: هم‌اکنون ۶۱۰ شرکت فناور با نرخ موفقیت ۷۵ درصد داریم و ۱۳۸ شرکت برای تبدیل وضعیت پذیرش کردیم.

قیصری گفت: نخستین پارک علم و فناوری شیخ بهایی، قیاس الدین کاشانی، مراکز( آی سی تی)، مرکز رشد هنر با همکاری دانشگاه هنر، مرکز رشد کشاورزی و منابع طبیعی و راه‌اندازی مراکز رشد در شهرستان‌هایی مثل آران و بیدگل، اردستان و زرین‌شهر از طرح‌های اجرا شده در استان اصفهان است و نیز  برای کودکان و نوجوانان پارک تخصصی در شهرک ایجاد و زمینه بازدید دانش آموزان مقاطع مختلف فراهم شده است.

وی با بیان اینکه پنج مؤلفه اصلی در راستای اقتصاد مقاومتی مطرح‌شده  که مهم‌ترین آن دانش‌بنیان، مردمی بودن، فناوری، برون‌گرایی و توسعه به صادرات است، ادامه داد: مأموریت اصلی ما در شهرک ایجاد شرایط لازم برای شکل‌گیری شرکت‌های دانش‌بنیان و فناوری، رشد و کسب‌وکار، رسیدن به اشتغال پایدار، تولید ثروت و علم و فناوری است.

وی با اشاره به اینکه اجرای مدل سه‌ضلعی برای کشورهای پیشرفته است و در کشورهای درحال‌توسعه همانند ایران،  باید از مدل توسعه چندضلعی بهره برد، ادامه داد: در این روش توسعه نیاز به ورود جدی دستگاه‌های همچون استانداری و کارگزاران صنعتی، بانک‌ها و صنایع است.

  شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان به‌عنوان نخستین سازمان مؤسس مراکز رشد و مانَک‌های علم و فناوری توانسته با حمایت از راه‌اندازی و توسعه شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان توانسته گام‌های مؤثری در توسعه تولید و صادرات محصولات دانش‌بنیان و اشتغال پایدار دانش‌آموختگان دانشگاهی بردارد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری سه‌شنبه به استان اصفهان سفر و از دانشگاه های اصفهان، صنعتی اصفهان و همچنین شهرک علمی , تحقیقاتی استان بازدید کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha