خوشحالی مردم برای حذف دفترچه‌ها تا گلایه‌مندی پزشکان برای نوشتن نسخه الکترونیک

بجنورد-ایرنا- طرح نسخه‌نویسی و نسخه پیچی الکترونیکی یکی از فواید به‌کارگیری فناوری اطلاعات در حوزه پزشکی و درمان است که منفعت زیادی برای پزشکان، بیمه‌شدگان و دیگر ذینفعان دارد اما، برخی پزشکان از آن استقبال نمی کنند.

این روزها در مطب ها و داروخانه های خراسان شمالی چه می گذرد؟ چرا برخی از آنان از اجرای طرح نسخه نویسی و نسخه پیچی الکترونیکی استقبال نشان نمی دهند در حالی که بیمه شدگان رضایت کاملی دارند.

شاهد انتشار خبرهای متعدد از رسانه ها به نقل از مردم و مسوولان در خصوص شروع نسخه نویسی کامل الکترونیکی و نسخه نویسی الکترونیکی در مراکز درمانی، مطب ها، داروخانه ها و سایر مراکز درمانی هستیم روندی که می تواند حوزه نابسامان پزشکی را تا حدود زیادی سامان دهد اما برخی از آن استقبال می کنند و برخی نیز گلایه مندند.

این برخوردهای دوگانه در مواجه با فناوری های جدید از گذشته بوده است، اینکه ریشه و علت مقاومت کردن ما در مقابل آمدن فناوری های جدید چه بوده است و آیا تنها یک مقاومت ذهنی است که چون یکباره عادت ها را به هم می زند یا منافع شخصی برخی را به هم می زند.

علاوه بر دسترسی شهروندان خراسان شمالی به اینترنت ثابت یک میلیون و ۲۷ هزار مشترک سه اپراتور سیار در این استان به اینترنت پر سرعت سیار دسترسی دارند اما پزشکان و سایر اقشار حوزه پزشکی نبود زیر ساخت های اینترنتی را بهانه می کنند. 

سراغ یک بیمار در داروخانه می روم که دچار یک حمله قلبی در خارج از استان شده بود که در همانجا به بیمارستان اعزام و مورد درمان قرار گرفته بود.

مریم رحمانی گفت: با ارایه کد ملی به اورژانس بیمارستان پذیرش شدم که روند معاینه و درمان با تعرفه بیمه انجام شد و از اینکه با اجرای این طرح دیگر نیاز به دفترچه بیمه نبود راضی بودم.

وی افزود: در زمان دفترچه های کاغذی بعضا با مشکلاتی از جمله پایان تاریخ اعتبار و گم شدن آن مواجه می شدیم که به نوعی در روزی که به دفترچه نیاز داشتیم کاربردی نداشت اما هم اینک تنها با ارایه کد ملی خدمات پزشکی دریافت می کنیم.

سراغ دکتر دارو ساز همان داروخانه رفتم  یکی از مراجعه که خواست نامش فاش نشود در گفت و گو با ایرنا از اینکه دارو به صورت الکترونیکی نوشته می شود رضایت داشت ولی از اینکه برای ثبت وقت زیادی از او می گرفت ناراضی بود.

از این داروساز اجازه گرفتم که به آن طرف باجه بروم تا ببینیم چقدر وقت نیاز است تا چند قلم دارو در سامانه بیمه را نسخه پیچی کند، بله سرعت اینترنت این خانم دکتر پایین بود، برای نسخه پیچی این بیمار که سه قلم دارو داشت پنج دقیقه برای هر قلم دارو به طول کشید.

پای درد و دل این دارو ساز نشستم بیشترین گلایه مندی وی از قطع شدن سامانه های بیمه سلامت و بیمه تامین اجتماعی بود و همچنین عنوان کرد که ما پزشکان داروساز باید برای نسخه نویسی بیماران طرف قرار داد با هر سازمان بیمه گر جداگانه وارد آن سامانه شویم که این زمان زیادی از ما می گیرد، بعضا صف های طولانی از بیماران در داروخانه ایجاد می شود که منجر به نارضایتی و معطلی بیماران می شود.

این پزشک دارو ساز حق داشت و ‌سرعت اینترنت داروخانه اش بسیار کند بود، بدین منظور از وی  وضعیت بسته اینترنتش را سوال کردم؛ متوجه شدم بسته اینترنتی که در اختیار دارد سرعت پایینی دارد و با خریداری بسته اینترنت پرسرعت برای محل کارش به راحتی می تواند مشکل را مرتفع کند.

به داروخانه ای دیگر در چهار راه مخابرات بجنورد سر زدم جایی که بیشترین حجم استقرار پزشکان، آزمایشگاه ها، فیزیوتراپی ها را در خود جای داده است، در کنار باجه پذیرش نسخه نوشته بود" نسخه پیچی کاغذی نداریم" ولی من یک نسخه کاغذی در دستم بود که وی از من پذیرفت ولی با تعرفه آزاد محاسبه کرد.

سراغ یکی از پزشکان در مسیر چهار راه مخابرات رفتم وی نیز از طرح نسخه نویسی الکترونیکی بسیار گلایه مند بود و اظهار داشت:‌ سامانه بیمه سلامت و تامین اجتماعی بعضا قطع و وصل می شود و بیمه شدگان از این موضوع ناراضی هستند و گاهی وقت ها نیم تا یک ساعت معطل وصل سامانه می شوند تا  نسخه نویسی الکترونیک انجام دهم.

بعد از اینکه از اتاق این پزشک خارج شدم و وی نسخه الکترونیک را ثبت کرد به عنوان یک بیمه شده هیچ گلایه ای نداشتم چون نیاز به ارایه  دفترچه نبود.

به نظرم  رسید پزشکان ما از مراحل صدور ، تمدید و تعویض دفترچه های کاغذی، از صف های طولانی در دفاتر پیشخوان، از مشکلات تمدید دفترچه های بین استانی و هزینه های زیادی که صرف کاغذ می شود کمی بی اطلاع هستند که از منتظر ماندن بیماران برای ثبت داروهایشان در مطب ها گلایه دارند این در حالی است که مطب بیشتر پزشکان به ویژه متخصصان به علت نابسامانی در وقت دادن همزمان به بیماران شلوغ می شود.

بعد از خروج از اتاق پزشک کنار یکی از بیمه شدگان نشستم که زیر پوشش بیمه سلامت بود و وی بیشترین گلایه اش از معطلی بابت این بود که این پزشک صبح ها در مطب حضور ندارد،‌ منشی زمان حضور همه بیماران را یک زمان  اعلام می کند و این موضوع باعث تجمع بیماران و معطلی خواهد شد و در عین حال هیچ وقت زمان لازم برای اعتراض یا اعلام گلایه به پزشک را نداشته اند چون تا به داخل اتاق پزشک رفته اند ، پزشک یک تا دو جمله از علایم درد آنها پرسیده و آنها خارج شده اند.

صادق کریمی راد اظهار داشت:  بیشترین گلایه ما معطلی برای معاینه های فله ای است نه معطلی برای ثبت نسخه نویسی الکترونیک.

وی گفت: نه تنها در این استان بلکه در هر استانی که رفته ایم معاینه ها لحظه ای بوده و ثبت پرونده الکترونیک فرصتی شده تا بتوانیم در زمانی که پزشک در حال ثبت پرونده است علایم را برای پزشک توضیح دهیم.

سراغ یک آزمایشگاه در محدوده میدان شهید تا میدان مخابرات در بجنورد رفتم، مسوول آزمایشگاه گفت که در این محدوده اینترنت بسیار ضعیف است در حالی که بیشتر پزشکان و مراکز درمانی در این خیابان مستقر هستند و با آغاز طرح نسخه نویسی و نسخه پیچی لازم است، برای سرعت اینترنت اقدامی جدی از سوی دستگاه های مربوط انجام شود.

وی که خواست نامش فاش نشود افزود: با اجرای طرح نسخه نویسی و نسخه پیچی یکی از زیرساخت های اولیه در استان سرعت بخشی به اینترنت محدوده هایی است که در حال نسخه نویسی و نسخه پیچی هستند و درخواست دارم از متولیان که این موضوع را پیگیری کنند.

یکی از بیمه شدگان دانشجو که در مطب حضور داشت گفت: من مشاهده کرده ام که پزشکان و داروسازهای جوان از این طرح استقبال می کنند و نارضایتی بیشتر در پزشکانی است که کار کردن با رایانه و گوشی هوشمند برای آنان سخت است.

علی ایزانلو معتقد بود باید به پزشکان در داروخانه ها و مطب ها آموزش داده شود که چگونه در طرح نسخه نویسی و نسخه پیچی الکترونیکی از رایانه استفاده کنند  و یا منشی هایی داشته باشند که مسلط به استفاده از نرم افزار ها و رایانه باشد که متاسفانه این اقدام را تنها برای صرف هزینه انجام نمی دهند.

وی افزود: این در حالی است که بیمه شدگان سال ها حق بیمه پرداخت کرده اند تا در زمان بیماری تنها به درمان فکر کنند و دغدغه ای برای تامین هزینه ها نداشته باشند اما پزشکان غیر طرف قرار داد با سازمان های بیمه گر و پزشکانی که از طرح نسخه نویسی الکترونیکی را اجرا نمی کنند هزینه های زیادی تحمیل این بیمه شدگان می کنند. 

یکی از صاحبنظران دانشگاهی در رشته مدیریت بیمه در خراسان شمالی گفت: نسخه نویسی و نسخه پیچی الکترونیکی الزام قانون برای سازمان های بیمه گر است و یکی از نواقص اجرای این طرح این است که دو سازمان بیمه گر تامین اجتماعی و بیمه سلامت به عنوان دو مجری اصلی، گام های موازی بر نداشته اند و این امر است که ارایه دهندگان خدمت را سردرگم کرده است.‌

رضا ابراهیمی افزود: اهداف و ماموریت های دو سازمان بیمه گر باید هماهنگ و همسو باشد تا کارها و اقدامات ارایه دهندگان خدمت بدوم سختی و مشکل انجام شود. 

وی اظهار داشت: ابتدای آغاز طرح نسخه نویسی و نسخه پیچی بیمه تامین اجتماعی گام های مقدماتی خوبی را برداشت اما هم اینک اجرای طرح کامل نسخه نویسی الکترونیکی در  این مقطع بر دوش سازمان بیمه سلامت است.

وی گفت: در این طرح باید برای ورود پزشکان غیر طرف قرارداد با مشارکت دستگاه های مربوط اقدامی انجام شود تا بیمارانی که به این پزشکان مراجعه می کنند بتوانند دست کم داروهایشان را با تعرفه دولتی دریافت کنند متاسفانه در این موارد بیمه شدگان ضرر مالی می کنند.  

یک پزشک طرف قرارداد با بیمه سلامت گفت: در خراسان شمالی با توجه به اینکه تعداد پزشکان متخصص و عمومی برای مردم شناخته شده هستند به مرور این پزشکان مراجعان خود را از دست می دهند اما در کوتاه مدت شهروندانی که خود را بیمه کرده اند ضرر می کنند چرا که نمی توانند از مزایای بیمه ای بهره مند شوند این در حالی است که سال ها حق بیمه پرداخت کرده اند.   

چرا برخی پزشکان خراسان شمالی نسخه الکترونیکی نمی‌پیچند؟

رییس اداره فناوری ارتباطات و اطلاعات اداره کل بیمه سلامت خراسان شمالی در خصوص مشکلات اینترنت در طرح نسخه نویسی و نسخه پیچی ضمن تایید مشکلات این طرح در بحث زیر ساختی گفت: اگر سرعت اینترنت در مطب ها و مراکز ارایه دهنده خدمات درمانی افزایش یابد گلایه مندی برای ثبت نسخه نویسی کمتر می شود.

مهندس علی اصغر ذبیحی افزود: در طرح نسخه نویسی و نسخه پیچی،‌ سازمان بیمه سلامت سامانه قوی برای پشتیبانی ایجاد کرده است که پزشکان و موسسه های درمانی می توانند وارد سامانه شده و در این بستر نسخه نویسی و نسخه پیچی انجام دهند.

وی گفت: زمانی که سامانه با حجم بالایی از نسخه نویسی و نسخه پیچی مواجه می شود بعضا سرعت برای ثبت کند می شود.

ذبیحی ادامه داد : اگر ارایه دهندگان خدمت در مطب ها و داروخانه های خود از بسته های اینترنت پر سرعت استفاده کنند شاهد کندی و قطع و وصلی مکرر نخواهند شد.

ذبیحی بر قوی بودن و اصولی بودن این سامانه تاکید کرد و افزود: سامانه نسخه نویسی از قدرت فنی و پشتیبانی بسیار بالایی برخوردار است که تاکنون در زمان های پرترافیک قطعی طولانی نداشته و صرفا شاهد کند شدن سرعت آن هستیم.

وی به عنوان یک راهکار گفت: پزشکان و موسساتی که از کندی سامانه نسخه نویسی الکترونیکی بیش از  معمول گلایه دارند می توانند  نرم افزاری را تهیه کنند و از طریق نرم افزار دیگری نسخه نویسی را  انجام دهند. 

ذبیحی گفت: سازمان بیمه سلامت عهده دار تامین و پشتیبانی اینترنت و فراهم سازی زیر ساخت های استان نیست بلکه ناظر و مجری طرح نسخه نویسی و نسخه پیچی الکترونیکی بر مبنای قانون بودجه سال ۱۴۰۰ است.

رییس اداره فن آوری ارتباطات و اطلاعات اداره کل بیمه سلامت خراسان شمالی افزود: گروه مجازی متشکل از تمامی ارائه دهندگان خدمت در این اداره کل تشکیل شده است که کارشناسان به صورت شبانه روزی و آنلاین پاسخگوی پزشکان و موسسه های درمانی هستند.

مدیرکل بیمه سلامت  خراسان شمالی ضمن تایید مشکلات نسخه نویسی الکترونیکی گفت: سازمان های بیمه گر به طور جداگانه نرم افزار متعلق خود را برای اجرا ارایه کردند که به علت نبود رویه یکسان در این دو نرم افزار ، کار برای گروه هدف کمی سخت شده است.

دکتر محسن رعنایی بر ضرورت تقویت زیرساخت های اینترنتی برای طرح نسخه نویسی و نسخه پیچی در استان تاکید کرد و اظهار داشت: ضعف بسترهای اینترنتی از وظایف این سازمان بیمه گر نیست ولی برای تسهیل در خدمت رسانی و رضایت مندی در حد توانمان پیگیر هستیم. 

وی افزود: حدود ۹۹ درصد پزشکان و مراکز طرف قرار داد این سازمان بیمه‌گر به صورت تمام الکترونیک نسخه ثبت کردند و مابقی نسخه نویسی و نسخه پیچی به صورت نیمه الکترونیک بوده است.

مدیر کل بیمه سلامت خراسان شمالی ضمن تشکر از سعه صدر و پشتکار ارایه دهندگان خدمت در ارائه خدمت با کیفیت به بیمه شدگان تقدیر و تشکر کرد و افزود: برای موارد استثنا مانند قطع برق ، قطع اینترنت و سایر موارد اورژانسی همکاران اداره نظارت و اسناد پزشکی راهنمایی ارایه می دهند.
رعنایی افزود: وضعیت خدمت رسانی و پاسخگویی کارکنان بیمه سلامت به ارایه دهندگان خدمت شبانه روزی است و  انگیزه خدمت به بیمه شدگان مانع بزرگ دوری از فرسودگی شغلی است

وی تاکید کرد: پزشکان هر ابهام، سوال و خواسته ای در طرح نسخه نویسی برای تسهیل خدمت رسانی به بیمه شدگان دارند به کارشناسان مربوطه اطلاع دهند، نباید ارایه دهندگان خدمت در داروخانه ها نسخه های کاغذی که به دستشان می رسد با تعرفه آزاد محاسبه کنند بلکه می توانند از کارشناسان فنی راهنمایی بگیرند و نسخه کاغذی را به الکترونیکی تبدیل کنند.

چرا برخی پزشکان خراسان شمالی نسخه الکترونیکی نمی‌پیچند؟

پوشش ۱۱۰ درصدی جمعیت استان در بیمه درمان 

مدیرکل بیمه سلامت خراسان شمالی گفت: هم اینک با احتساب آمار زیر پوشش اداره کل تامین اجتماعی استان ۱۱۰ درصد از جمعیت این خطه زیر پوشش بیمه درمان هستند.

رعنایی  اظهار داشت: از جمعیت ۸۶۳ هزار نفری خراسان شمالی بیش از ۷۰۰ هزار نفر زیر پوشش این سازمان بیمه گر هستند که حدود ۳۰۰ هزار نفر نیز از تامین اجتماعی استان خدمات دریافت می کنند، به نوعی هم اینک بیش از یک میلیون نفر از جمعیت استان بیمه هستند.

برخی پزشکان از نسخه‌نویسی الکترونیکی استقبال نکردند

مدیرکل تامین اجتماعی خراسان شمالی نیز گفت: برخی پزشکان استان برای تولید نسخه الکترونیکی همکاری لازم را ندارند و تاکنون از آن استقبال نکرده‌اند.

سیداحمد سیدی اظهار داشت: برخی از پزشکان که با این سازمان بیمه گر قرارداد ندارند افراد مسنی هستند که علاقه ای به کار بر بستر اینترنت و رایانه ندارند و بعضی نیز روزانه شمار زیادی بیمار را معاینه می کنند که گویا به دلیل نداشتن فرصتی برای ثبت الکترونیکی، از این طرح استقبال نمی کنند.

وی با بیان اینکه بیماران نباید در دریافت خدمات دچار مشکل شوند افزود: از گروه پزشکان و سایر مراکز می خواهیم که با اجرای طرح همکاری لازم را داشته باشند زیراکه روندها به سمت الکترونیکی شدن است که مزایای زیادی نیز برای بحث صرفه جویی اعتباری و زمان دارد.

وی ضمن انتقاد از برخی از گروه هدف جامعه پزشکی افزود: پزشکان دارای درآمد بالایی هستند و بعضا برخی از آنان عادت به کسب درآمد نامتعارف دارند که حاضر نیستند با سازمان های بیمه گر همکاری لازم را داشته باشند.

مدیرکل تامین اجتماعی خراسان شمالی گفت: این پزشکان می توانند با همکاری یک منشی که به بسترهای اینترنتی آشنا است طرح نسخه نویسی الکترونیکی را اجرا کنند.

سیدی افزود: این در حالی است که در مراکز سونوگرافی، پزشکان معمولا یک منشی دارند که اطلاعات را در رایانه ثبت می کند این شیوه باید در سایر مراکز درمانی که خود پزشک نمی تواند نسخه نویسی الکترونیکی دشته باشد اجرا شود.

پوشش ایترنتی قابل توجه

مدیر اسبق فناوری اطلاعات و شبکه دولت استانداری خراسان شمالی با بیان اینکه پوشش اینترنتی این استان قابل توجه است گفت: وضعیت اینترنت این استان به ویِژه در شهرها بسیار مناسب است بعضا در روستاهای دور دست به خصوص راز و جرگلان مشکلاتی دیده می شود.

امیر براتی اظهار داشت: هم اینک وضعیت زیر ساخت های اینترنتی در شهرهای این استان مطلوب است و کاربران به راحتی می توانند در این خصوص از خدمات اینترنتی بهره مند شوند.

وی گفت: علاوه بر اینکه وضعیت اینترنت در اداره ها و دستگاه های این استان مناسب است بخش های خصوصی نیز می توانند از بسته های اینترنت پرسرعتی استفاده کنند اما بعضا در این زمینه کوتاهی می کنند.

براتی اظهار داشت: برای اجرای طرح نسخه نویسی و نسه پیچی الکترونیکی شرکت مخابرات استان فیبر نوری نیز در اختیار پزشکان قرار می دهد که در این خصوص از این قشر می خواهیم که درخواست های خود را اعلام کنند.

وی افزود: در شهر بجنورد تمام مراکز تجاری از فیبر نوری برخوردار هستند.

یکی از کارشناسان حوزه فناوری با بیان اینکه علت استقبال نکردن پزشکان از بحث الکترونیکی  بیشتر کم کاری آنان برای خرید رایانه، گوشی هوشمند و بسته های اینترنتی است گفت: این در حالی است که با شیوع ویروس کرونا مدارس به سمت فضای مجازی رفتند و حتی خانواده های بیسوادٰ و نیازمند برای کودکان و نوجوانان خود گوشی هوشمند و بسته های اینترنت تهیه کردند.

مهندس عباس فدایی افزود: علاوه بر این بسیاری از خدمات دستگاه های مختلف و بخش خصوصی هم اینک در بستر اینترنت انجام می شود و مردم به عنوان استفاده کننده و مجریان طرح ها به عنوان خدمات راضی هستند اما بعضا مشکلاتی اینترنتی نیز رخ می دهد اما رفع خواهد شد.

وی اظهار داشت: متاسفانه هم اینک برخی از پزشکان کار با اینترنت را به نوعی اتلاف وقت و هزینه می دانند در صورتی که برای بیمه شدگان مزایای زیادی دارد و همچنین کمک بزرگی در راستای پرونده الکترونیکی است که کمک شایانی به پزشک نیز در  روند درمان بیماران خواهد کرد.

وی گفت: صرفه جویی در کاغذ، جلوگیری از قطع درختان و واردات کاغذ، نسخه پیچی شفاف و بدون اشتباه، رفع مشکل بد خطی پزشکان، کم شدن خطاهای پزشکی، خطاهای دارویی، عوارض ناخواسته دارویی، تسریع در پذیرش بیماران، کاهش هزینه ها از جیب بیمار ، کاهش رفت و آمد های بیمه شدگان به مراکز خدمت، جلوگیری از سو استفاده ها برخی از بیمه شدگان در دریافت داروهای گران قیمت و فروش آنان به صورت آزاد، ارایه آماری درست و شفاف از وضعیت مصرف دارو در استانٰ داشتم سیستم اطلاعات یکپارچه، دسترسی شهروندان به اطلاعات و پرونده پزشکی خود و رفع هم پوشانی بیمه ها  از دیگر مزایای طرح نسخه نویس و نسخه پیچی الکترونیکی است.

سود بیشتر نسخه نویسی عاید بیمه شدگان می شود

فدایی با بیان اینکه با این اقدام بیماران اولین سود را می‌برند، اظهار داشت: وقتی تمام اطلاعات بیماران وجود داشته باشد، پزشکان بهتر می‌توانند تصمیم بگیرند که سیر بیماری به چه صورت بوده و بیمار به چه درمان‌هایی بهتر جواب می‌داده است، این درمان‌ها برای بیمار چه عوارضی داشته و در عین حال هزینه‌هایش چطور کنترل می‌شود.

وی افزود: دومین ذینفع این اقدام پزشکان هستند؛ زیرا تمامی سوابق را در اختیار خواهند داشت و سرعت می‌تواند تصمیم درستی بگیرد و در عین حال تداخل دارویی و عوارض داروها بر روی بیماران را قابل کنترل است.

استقرار دولت هوشمند

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان شمالی گفت: با پیگیری های انجام شده و تخصیص سهم قابل توجه به استان از محل ملی و اجرای پروِه های USO در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات استان از قبیل فیبر نوری، ایجاد سایت تلفن همراه جدید روستایی و ارتقای تکنوژلوی ایستگاه نسل دوم به نسل سوم و چهارم از محل اعتبارات ملی در جهت توسعه ارتباطات پر سرعت و استقرار دولت هوشمند و استفاده حداکثری از فناوری اطلاعات برای رفاه و آسایش بیشتر جامعه و شکوفایی اقتصادی خوشبختانه تا به امروز تمام شهرهای استان از پوشش نسل های سوم و چهارم تلفن همراه برخوردارند.

سید علی مرتضوی افزود: بر اساس ماده ۶۷ قانون برنامه ۶ ام توسعه وزارت ارتباطات باید زمینه دسترسی خدمات الکترونیک در ۸۰ درصد مناطق محروم و روستایی بالای ۲۰ خانوار را برای بستر شبکه ملی اطلاعات فراهم آورد که در استان ما این محقق شده و این میزان جمعیت تحت پوشش اینترنت پر سرعت و شبکه تلفن همراه هستند و اتصال مابقی روستاهای به شبکه ملی اطلاعات در سال جاری و آینده انجام خواهد شد که برای تسریع اجرای پرووژ ها نیاز به کمک از محل اعتبارات استانی هستیم.

وی اظهار داشت: بر اساس گزارش فصلنامه آماری سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی کشور، استان خراسان شمالی در پایان شهریور ماه سال جاری، با وجود پیش از یک میلیون و ۱۰۱ هزار مشترک اینترنت از جمله ثابت و سیار و ضریب نفوذ ۱۲۱.۶ درصدی حائز رتبه ۹ کشوری است.

مرتضوی گفت: ضریب نفوذ اینترنت پهن باند سیار استان با وجود یک میلیون و ۳۸ هزار مشترک اینترنت پهن باند سیار به ۱۱۴.۵۸ درصد رسیده است و حائز رتبه سوم کشوری است و در مقایسه با جایگاه این شاخص در پایان اسفند سال ۹۸ ضمن بالا رفتن از میانگین کشوری، با رشد ۱۷ پله ای از رتبه ۲۰ به رتبه سوم کشوری ارتقا یافت.

وی اظهار داشت: پروژه توسعه ارتباطلات روستایی فیبر نوری با هدف تامین پهنای باند اپراتور های تلفن همراه و مراکز مخابراتی روستایی از محل طرح خدمات عمومی اجباری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در استان با اختصاص مطلوب سهم کشوری به طول ۴۹۳ کیلومتر ابلاغ شده است که تاکنون ۳۲۱ کیلومتر آن اجرا شده است.

وی افزود: در خصوص خدمات رسانی به مناطق محروم و کمتر توسعه یافته نیز گام هایی برداشته شده است و در کنار پوشش روستایی به دسترسی آنها به شبکه ملی اطلاعات نیز توجه ویژه ای شده است، با اتصال روستاها به شبکه ملی اطلاعات ضمن بهره مندی از خدمات دولت الکترونیکی و محتوای سالم، بومی و ایمن ، بسیاری از امور روزمره تسهیل می شود.

دسترسی یک میلیون و ۲۷ هزار مشترک به اینترنت پر سرعت

مرتضوی اظهار داشت: در حال حاضر حدود ۲۵۰ هزار مشترک تلفن ثابت و بیش از یک میلیون و ۵۸۴ هزار سیم کارت تلفن همراه در استان فعال بوده و از این تعداد یک میلیون و ۳۸ هزار و ۶۰ مشترک که شامل ۵۸۵ هزار و ۵۴۷ مشترک توسط اپراتور همراه اول، ۴۴۰ هزار و ۱۷۵ مشترک توسط اپراتور ایرانسل و ۱۲ هزار و ۳۳۸ مشترک توسط اپراتور  رایتل به اینترنت پر سرعت سیار دسترسی دارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha