به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، روزنامه گاردین با همکاری یک اندیشکده موسوم به «اینفلوئنسمپ» (InfluenceMap)، آگهی های تبلیغاتی در نتایج موتور جستجوی گوگل برای ۷۸ واژه مرتبط با آب و هوا را مورد تجزیه و تحلیل قرار داد.
نتیجه نشان داد بیش از یک آگهی از پنج آگهی مورد بررسی در این مطالعه، یعنی بیش از یک هزار و ۶۰۰ آگهی در مجموع، از سوی شرکت هایی قرار داده می شود که از منافع بالایی در زمینه سوخت های فسیلی برخوردارند.
شرکت های اکسون موبیل، شل، آرامکو، مککنزی و بانک گلدمن ساکس جزو ۲۰ تبلیغ کننده اصلی این واژگان بودند و تعدادی دیگر از تولیدکنندگان سوخت های فسیلی و تامین کنندگان مالی شان نیز آگهی تبلیغاتی در همین ارتباط را منتشر کردند.
به گفته جیک کاربون تحلیل گر ارشد داده ها در شرکت اینفلوئنسمپ، گوگل به گروه هایی با علاقمندی خاص به مصرف مستمر سوخت های فسیلی اجازه می دهد تا برای تاثیر بر منابع دریافتی افراد هنگام تلاش برای آموزش خود، هزینه پرداخت کنند.
وی افزود: بخش نفت و گاز از رقابت در زمینه علم تغییرات آب و هوایی فاصله گرفته و درعوض بدنبال تاثیر بر مباحث عمومی درمورد کربن زدایی به نفع خود است.
تبلیغات شرکت بزرگ نفتی شل که ۱۵۳ مورد در مجموع شمارش شده، در ۸۶ درصد از جستجوهای «صفر خالص» مشاهده شده است. بسیاری از این تبلیغات تعهد این شرکت در تبدیل شدن به یک شرکت صفر خالص تا سال ۲۰۵۰ و هم سویی با هدف گرمایش ۱.۵ درجه سانتیگراد را ترویج داده اند.
بانک گلدمن ساکس که در سال ۲۰۲۰ نزدیک به ۱۹ میلیارد دلار وام به صنعت سوخت فسیلی تسهیل کرد، سومین تبلیغات بالا را از آن خود کرده است. تبلیغات این بانک در تقریبا شش مورد از ۱۰ جستجو برای انرژی تجدیدپذیر مشاهد شده است و بسیاری بر تعهد مستمر آن به تامین مالی پایدار تاکید داشته اند.
تبلیغات شرکت مشورتی مککینزی نیز در بیش از هشت مورد از ۱۰ جستجوی در زمینه انتقال انرژی و چهار مورد از ۱۰ جستجو برای خطرات آب و هوایی دیده شده است. در تبلیغات این شرکت آمده است: مککینزی با مشتریان در زمینه نوآوری و رشدی که پایداری را ارتقا می دهد، همکاری می کند.
این شرکت در کنار کار روی سرمایه گذاری پایدار، درآمد قابل توجهی از مشتریان سوخت فسیلی دریافت می کند.
به گزارش نیویورک تایمز، شرکت مککینزی به ۴۳ شرکت از ۱۰۰ شرکت آلاینده جهان مشاوره داده است.
شرکت نفتی سعودی آرامکو که بزرگترین صادرکننده نفت جهان است، ۱۱۴ آگهی در زمینه کلمات کلیدی ذخیره کربن، جذب کربن و انتقال انرژی داشته است. تعدادی از تبلیغات این شرکت ادعا کردند که شرکت تنوع زیستی را ترویج می دهد و از سیاره زمین محافظت می کند.
برخلاف فیس بوک، گوگل یک کتابخانه تبلیغاتی در دسترس عموم ندارد، به این معنا که تحلیل تبلیغات در این پلتفورم دشوار است.
در اتحادیه اروپا و انگلیس، گوگل فقط داده های جامعی را در مورد تبلیغات ارائه می دهد که مستقیما به سیاستمداران یا یک حزب سیاسی اشاره می کند یا آنهایی که به یک پرسش رفراندومی را به طور برجسته نشان می دهند.
نظر شما