به گزارش ایرنا، فرزاد رستمی روز چهارشنبه در نشست با خبرنگاران افزود: از این میزان ۱۰۰ میلیارد تومان برای سالجاری و ۱۵۰ میلیارد تومان برای سال آینده پیش بینی شده که با تخصیص این اعتبار زمینه ای برای سرعت بخشی در اجرای پروژههای در دست اقدام راهسازی فراهم میشود.
تصویب ۴۰۰ میلیون دلار و یورو برای راه آهن بوشهر - شیراز
وی اضافه کرد: در ششمین سفر استانی رئیس جمهوری و هیات دولت سیزدهم به استان بوشهر که ۱۶ مهرماه جاری انجام شد، تامین منابع مالی مورد نیاز قطعههای پروژه خط ریلی بوشهر - شیراز از منابع مختلف در دستور کار قرار گرفت که در این ارتباط ۲۰۰ میلیون دلار برای این پروژه در استان بوشهر و ۲۰۰ میلیون یورو نیز از محل سفر رئیس جمهوری به استان فارس برای این پروژه تصویب شده است.
رستمی با اشاره به پیشرفت کلی حدود ۱۳ درصدی پروژه راه آهن بوشهر- شیراز - عسلویه اضافه کرد: از مجموع ۴۵۰ کیلومتر مسافت این پروژه ۱۴۰ کیلومتر در استان بوشهر و مابقی در استان فارس قرار دارد که در زمان حاضر قطعه ۱۰ با ۲۴ درصد پیشرفت فیزیکی در بوشهر و یکی از قطعه ها نیز در شیراز در حال کار است.
مدیرکل راه و شهرسازی استان بوشهر اظهار کرد: بعد از سفر رئیس جمهوری در نشستی که با حضور مسئولان استان های بوشهر و فارس در دفتر معاون اول رئیس جمهور برگزار شد قرار شد ۲۰۵ کیلومتر مسیر اهرم - عسلویه نیز به راه آهن بوشهر - شیراز اضافه شود.
وی اضافه کرد: براساس پیشنهادهای اولیه قرار بر این شد که مسیر پروژه راه آهن از سمت بوشهر به عسلویه از سوی مجموعه وزارت نفت و با همراهی پتروشیمیها احداث شود و مسیر بوشهر - شیراز نیز غیر از سهم تهاتر نفتی؛ سقف تهاتر نفتی، اعتبارات ماده ۵۶ و قانون بودجه برای سالهای آینده افزایش یابد.
رستمی گفت: در موضوع احداث راه آهن بوشهر-شیراز تامین اعتبار آن از محل تهاتر نفت در دستور کار قرار دارد که تحق این مهم باید با اصلاح قانون بودجه و یا مصوبه سران قوا انجام شود تا امکان تهاتر نفتی برای سالهای آینده نیز وجود داشته باشد.
وی برآورد کنونی برای راهآهن بوشهر - شیراز را ۲۵ هزار میلیارد تومان و برآورد اجرای پروژه راهآهن شیراز- بوشهر - عسلویه را ۳۳ هزار میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: انتظار میرود در صورت تامین اعتبار مورد نیاز این پروژه در مدت چهار تا پنج سال مورد بهرهبرداری قرار گیرد.
به گفته رستمی اگر فاینانس و تهاتر نفتی براساس دلار انجام شود چون در بحث دلار تورم نداریم همین رقم ولی در بحث ریالی برآورد ما برای ساخت این پروژه در دوره ساخت چهار تا پنج سال ۵۲ هزار میلیارد تومان است.
مدیرکل راه و شهرسازی استان بوشهر ادامه داد: با پیمانکاران پروژه نیز صحبتهایی برای استفاده از تهاتر انجام شده است و در حال گرفتن موافقت پیمانکاران با تهاتر هستیم.
وی اضافه کرد: برآورد هزینه برای اجرای راه آهن شیراز- بوشهر و عسلویه ۲ میلیارد دلار است و مابقی آن از تهاتر نفتی مصوبه ها گرفته شده اما چون خارج قانون چارچوب بودجه است مصوبات سران قوا باید در قانون بودجه آورده شود تا برای سالهای آینده دچار مشکل نشویم.
۲۱هزارو ۶۰۴ نفر در استان بوشهر برای نهضت جهش تولید مسکن ثبت نام کردند
مدیرکل راه و شهرسازی استان بوشهر گفت: از ابتدای ثبت نام برای نهضت جهش تولید مسکن تاکنون ۲۱هزار و ۶۰۴ نفر در این استان ثبت نام کردند.
رستمی اضافه کرد: قرار است دولت سیزدهم در مدت چهار سال چهار میلیون واحد مسکونی در کشور احداث کند که سهم این استان از اجرای این طرح ساخت ۵۴ هزار واحد مسکونی در مدت چهار سال است اما هیچ محدودیتی برای ثبت نام وجود ندارد.
وی افزود: برای اجرای این طرح تاکنون ۱۲ هزار و ۵۰۰ واحد زمین تامین شده است و در حال تامین زمین در شهرهای مختلف از طریق اراضی مازاد دستگاههای اجرایی، تغییر کاربری، اراضی الحاقی به محدوده هستیم تا بتوان زمین بیشتری تامین کرد.
وی ادامه داد: براساس برنامه ریزی انجام شده تلاش میشود سهمیه ۲ سال استان بوشهر که شامل ۳۰ هزار واحد میشود، همزمان پیگیری و اجرا شود.
مدیرکل راه و شهرسازی استان بوشهر با اشاره به ضرورت مشارکت افرادی که زمین دارند در طرح مالکان شخصی یا خودمالکان گفت: این افراد با توجه به اینکه خود زمین مورد نیاز را در تملک دارند محدودیتی در ثبت نام ندارند و می توانند برای ساخت زمین خود با استفاده از تسهیلاتی که برای زمینهای دولتی پرداخت می شود برای ساخت زمین مطابق با سلیقه خود استفاده کنند.
وی یادآور شد: یکی دیگر از مزایای ساخت واحدهای خودمالک این است که این واحدها امکانات زیرساختی را در اختیار دارند و مشکلی در این بخش ندارند.
رستمی با بیان اینکه نهضت ملی جهش تولید مسکن شامل مسکن شهری و روستایی، بخش خصوصی و بافت فرسوده است گفت: در زمان حاضر عملیات اجرایی یک هزار واحد از قبل در قالب طرح اقدام ملی مسکن و ۲هزار و ۵۸۹ واحد نیز که به تازگی در شهر جدید عالی شهر از سوی بنیاد مسکن آغاز شده است
وی به پرداخت تسهیلات بانکی در نهضت ملی جهش تولید مسکن پرداخت و افزود: برای متقاضیان شرکت دراین نهضت در مرکز استان ۳۵۰ میلیون تومان، برای سایر شهرها ۳۰۰ میلیون تومان و برای ساخت مسکن در روستاها نیز ۲۵۰ میلیون تومان تسهیلات پیش بینی و پرداخت میشود.
تکمیل راههای استان بوشهر به ۲۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارند
مدیر کل راه و شهرسازی استان بوشهر همچنین در بخش جاده ای گفت: سالانه برای اجرای طرحهای راهسازی در استان ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیارد تومان اعبتار هزینه میشود که با توجه به پروژههای در دست اجرای برای تکمیل طرحهای راهسازی در استان به افزون بر ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.
وی با اشاره به اینکه کریدور ساحلی بزرگراه بزباز- بندو به طول ۲۲ کیلومتر با ارزش روز ۵۰ میلیارد تومان یکی از طرحهای مهم است افزود: عملیات نهایی و بخش جزئی از آسفالت این مسیر باقی مانده بود که در حال انجام است و تنها ایمن سازی مسیر باقی مانده که تا دهه فجر یا پایان سال این طرح به بهره برداری میرسد.
رستمی افزود: کنارگذر کنگان – دوراهک یکی دیگر از طرحهاست که قطعه سوم آن به طول ۱۳ کیلومتر، ابنیه و زیرسازی تقاطع غیرهمسطح ریز – دوراهک تکمیل شده و با تخصیص قیر مورد نیاز به زودی عملیات آسفالت آن شروع میشود و ایمن سازی مسیر در نیمه اول سال ۱۴۰۱ انجام و این کنارگذر به صورت کامل زیربار ترافیک میرود.
وی ادامه داد: البته ۱۸ کیلومتر از این مسیر پیش از این زیر بار ترافیک رفته است و بخش عمدهای از آسفالت ۱۳ کیلومتر نهایی انجام شده و تنها ایمن سازی مسیر مانده که در سال آینده انجام میشود.
رستمی بیان کرد: جاده وفاق حد فاصل دیر – کنگان به طول ۹ کیلومتر و با هدف رونق گردشگری منطقه به صورت ساحلی ساخته شده که ۹۰ درصد پیشرفت دارد و در صورت تزریق اعتبار، امکان بهرهبرداری از آن تا سال آینده فراهم میشود.
مدیرکل راه و شهرسازی استان بوشهر عنوان کرد: محور اهرم – برازجان از جمله محورهایی است که بخشی از قیرآن تخصیص یافته و ۲۰ کیلومتر آماده آسفالت است و به دنبال دریافت مقدار قیر بیشتر از وزارتخانه هستیم تا تمام مسیر آسفالت شود.
وی ادامه داد: ورودی شهر دیلم هم از دیگر مسیرهایی است که در صورت تخصیص اعتبار، با بستن قرارداد با قرارگاه خاتم یا پیمانکار جدید عملیات اجرایی آن را شروع کنیم.
رستمی گفت: باند دوم مسیر کمربندی گناوه از دیگر مسیرهاست که موضوع تملک اراضی مسیر مطرح است و در صورتی که موفق به توافق با مالکین این مسیر بشویم با توجه به زیرسازی عمده این مسیر، روسازی آن هم شروع میشود.
وی افزود: مسیر اتصالی بندر ریگ به گناوه به طول ۱۳ کیلومتر از دیگر طرحهاست که مشغول نصب علائم ایمنی هستیم و به زودی به بهره برداری میرسد و مسیر دیگر جاده جم –فیروزآباد و جاده دالکی به کنارتخته است که همزمان در حال کار است و عملیات آسفالت جم به فیروزآباد هم به زودی شروع میشود.
در استان بوشهر ۴ هزار و ۴۳۴ کیلومتر راه داریم که ۶۸۵ کیلومترآن بزرگراه و بقیه راههای اصلی، فرعی و روستایی است.
نظر شما