۱۶ دی ۱۴۰۰، ۶:۰۶
کد خبر: 84604160
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

اتحادیه اروپا خواستار خویشتن داری همه طرفها در قزاقستان شد

تهران-ایرنا- در میان افزایش اعتراضات در قزاقستان بر سر افزایش شدید قیمت گاز، اتحادیه اروپا روز چهارشنبه از همه طرف‌ها در این کشور خواست از خود خویشتنداری و مسئولیت‌پذیری نشان دهند.

به گزارش ایرنا از تارنمای "سرویس اقدام خارجی اروپا " نبیلا مسرالی، سخنگوی سرویس اقدام خارجی اروپا در بیانیه‌ای گفت: ما از همه طرفها می‌خواهیم که با مسئولیت و خویشتن داری عمل کنند و از اقداماتی که می‌تواند منجر به تشدید بیشتر خشونت شوند، خودداری کنند.  
از یک سو، اتحادیه اروپا از مقامات قزاقستان خواست که به حقوق معترضان احترام بگذارند و از سوی دیگر، این اتحادیه از معترضان درخواست کرد از خشونت اجتناب کنند.  
در این بیانیه آمده است:   «اتحادیه اروپا خواهان حل مسالمت آمیز وضعیت از طریق گفت وگوی فراگیر با همه طرفها و احترام به حقوق اساسی شهروندان است.» 
اتحادیه اروپا همچنین افزود که از نزدیک تحولات قزاقستان را دنبال می‌کند.  
به گزارش ایرنا، قاسم ژومارت توکایف رئیس جمهوری قزاقستان روز چهارشنبه از تصمیم خود برای درخواست کمک از پیمان امنیت جمعی برای کمک به قزاقستان خبر داد.  
سازمان پیمان امنیت جمعی (CSTO) در سال ۱۹۹۲ تأسیس شد و در حال حاضر شامل ارمنستان، بلاروس، روسیه، تاجیکستان، قزاقستان و قرقیزستان است. CSTO با هدف "تقویت صلح، امنیت و ثبات در منطقه و جهان، حفاظت جمعی از استقلال، تمامیت ارضی و تمامیت ارضی کشورهای عضو" تأسیس شد.  

به گفته توکایف، مردم قزاقستان از این درخواست کمک حمایت می‌کنند و چنین اقدامی برای مقابله با تروریست‌ها لازم است.  

رئیس جمهوری قزاقستان گفت که رویدادهای روزهای اخیر در این کشور را اقدامات خصمانه خارجی می‌داند که از پیش برنامه ریزی شده و تامین مالی شده است.  

وی خاطرنشان کرد که تروریست‌ها در آلماتی، تروریست‌ها با نیروهای هوابرد درگیر شده‌اند.  

معترضان در آلماتی بزرگ‌ترین شهر قزاقستان روز چهارشنبه با حمله به محل سکونت رییس جمهوری این کشور، خانه او را به آتش کشیدند. همچنین در درگیری‌های روز چهارشنبه، ۸ نیروی امنیتی قزاقستان کشته شدند.  

دولت قزاقستان روز چهارشنبه و درمیان اعتراضات گسترده در این کشور در سرتاسر قزاقستان وضعیت فوق العاده اعلام کرد.  

به دنبال بالاگرفتن اعتراض‌ها در دو شهر بزرگ قزاقستان به علت افزایش قیمت سوخت، دولت این کشور صبح امروز استعفا کرد. وزارت کشور قزاقستان نیز اعلام کرد به دنبال رویدادهای ساعات گذشته در این کشور که با اعتراض‌های گسترده مردمی همراه بوده، پلیس دست کم ۲۰۰ نفر را در ارتباط با نقض نظم عمومی بازداشت کرده است.  
قیمت سوخت در این کشور تا هفته گذشته به قدری ارزان بود که اکثر مردم این کشور با تبدیل موتورهای خودروهای خود به گاز مایع سعی داشتند علاوه بر استفاده از خودروهای شخصی در ایاب و ذهاب هزینه‌های زندگی را نیز به راحتی مدیریت کنند، اما تصمیم جدید دولت برای افزایش قیمت سوخت آن‌ها را وارد یک چالش اقتصادی و اجتماعی جدید کرده است.


 

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha