۱۶ دی ۱۴۰۰، ۶:۲۲
کد خبر: 84604161
T T
۱۰ نفر

برچسب‌ها

افزایش قیمت اورانیوم در بازارهای جهانی

۱۶ دی ۱۴۰۰، ۶:۲۲
کد خبر: 84604161
افزایش قیمت اورانیوم در بازارهای جهانی

تهران- ایرنا- نگرانی از ایجاد اختلال در عرضه اورانیوم به دلیل اعتراضات گسترده در قزاقستان، قیمت این محصول را در بازارهای جهانی افزایش داد.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا از "بلومبرگ"، قزاقستان بزرگترین تامین کننده اورانیوم در جهان است و تقریباً ۴۰ درصد از عرضه جهانی این محصول را به خود اختصاص می‌دهد.  
این کشور آسیای میانه در چند روز گذشته با اعتراضات خشونت آمیز در واکنش به افزایش قیمت سوخت مواجه است. اعتراضات گسترده در قزاقستان باعث نگرانی در میان سرمایه گذاران در خصوص اختلال در تولید اورانیوم شده است.  
اندرو وونگ، تحلیلگر بازار سرمایه گفت که اگر چه هنوز خبری از اختلال در تولید اورانیوم وجود ندارد، اما "انتظار داریم اعتراضات و آشفتگی‌های سیاسی اخیر در قزاقستان در کوتاه مدت به افزایش قیمت اورانیوم در بازارهای جهانی منجر شود". 
در نتیجه اعتراضات قزاقستان، ارزش سهام شرکت‌های تولید کننده اورانیوم در کانادا در روز چهارشنبه افزایش یافت.  
به دلیل افزایش تقاضا برای انرژی هسته‌ای در سراسر جهان، قیمت اورانیوم در سال‌های اخیر به طور پیوسته افزایش یافته است. اخیراً، قانون‌گذاران اتحادیه اروپا اعلام کرده‌اند که قصد دارند انرژی هسته‌ای را به عنوان یک انرژی پاک برای محیط زیست معرفی کنند. این اقدام می‌تواند بر افزایش قیمت اورانیوم تأثیر بیشتری بگذارد.  
به گزارش ایرنا، به دنبال بالاگرفتن اعتراض‌ها در دو شهر بزرگ قزاقستان به علت افزایش قیمت سوخت، دولت این کشور صبح امروز استعفا کرد. وزارت کشور قزاقستان نیز اعلام کرد به دنبال رویدادهای ساعات گذشته در این کشور که با اعتراض‌های گسترده مردمی همراه بوده، پلیس دست کم ۲۰۰ نفر را در ارتباط با نقض نظم عمومی بازداشت کرده است.  
قیمت سوخت در این کشور تا هفته گذشته به قدری ارزان بود که اکثر مردم این کشور با تبدیل موتورهای خودروهای خود به گاز مایع سعی داشتند علاوه بر استفاده از خودروهای شخصی در ایاب و ذهاب هزینه‌های زندگی را نیز به راحتی مدیریت کنند، اما تصمیم جدید دولت برای افزایش قیمت سوخت آنها را وارد یک چالش اقتصادی و اجتماعی جدید کرده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha