نماینده بجنورد در مجلس، خواستار تامین نیروی بیمارستان صحرایی رازوجرگلان شد

بجنورد- ایرنا- نماینده مردم بجنورد، مانه و سملقان، گرمه، جاجرم و راز و جرگلان در مجلس شورای اسلامی، خواستار تامین نیروی درمانی برای بیمارستان صحرایی شهدای ارتش در رازوجرگلان با مساعدت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی شد.

سیدمحمد پاکمهر روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی استان اکنون با کمبود جدی نیروی درمانی مواجه است، اظهار داشت: توان دانشگاه علوم پزشکی استان برای تامین نیروی متخصص بیمارستان صحرایی راز و جرگلان کافی نیست زیرا حجم کار نیز بسیار بالاست و تامین نیروی متخصص کافی برای چهار شیفت کاری و پرداخت هزینه های جاری باید با حمایت ویژه وزارت بهداشت انجام شود.
وی با بیان این که خراسان شمالی از جمله استان های مواجه با کمبود نیروی بهداشت و درمان است، افزود: واگذاری مدیریت بیمارستان به دانشگاه علوم پزشکی بدون حمایت و مساعدت وزارت خانه مشکلات زیادی برای دانشگاه به دنبال خواهد داشت.
پاکمهر با اشاره به نشستی که با حضور وزیر بهداشت و سرپرست دانشگاه علوم پزشکی استان برای تامین نیروی متخصص بیمارستان انجام شد گفت: مساعدت برای تامین نیروی بیمارستان صحرایی رازوجرگلان در این جلسه مطرح و پیگیری شده است.
وی افزود: در واقع باید مشخص شود که برای تامین نیروی انسانی چنین بیمارستان هایی، آیا در سطح کلان توافقاتی بین ارتش و وزارت بهداشت وجود دارد و یا در هنگام فرآیندهای اولیه احداث بیمارستان راز و جرگلان با دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی نیز توافق شده است؟
پاکمهر ادامه داد: گاهی ارتش، بیمارستان صحرایی احداث و تجهیز می کند و خود عهده دار تامین و نیروی انسانی متخصص و کادر درمان می شود، اما گاهی طبق توافقاتی با وزارت بهداشت و درمان، فقط بیمارستان صحرایی را احداث می کنند و مدیریت، راهبری و تامین تمام نیروهای متخصص را وزارت بهداشت و درمان انجام می دهد، بنابراین مجموعه استانداری باید مشخص کند که آیا با دانشگاه علوم پزشکی استان توافقی در این خصوص انجام شده است.

این در حالی است که پیش از این سرپرست دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی خراسان شمالی اعلام کرد که این دانشگاه مسوول تامین نیروی درمانی بیمارستان صحرایی رازوجرگلان نیست.

دکتر سیدجواد پورنقی گفت: بر اساس آیین‌نامه نحوه تاسیس و بهره‌برداری بیمارستان‌ها مصوب وزارت بهداشت،  اقدام به تاسیس هر نوع بیمارستان نیازمند  کسب موافقت اصولی و اجازه تاسیس از این وزارت است.

وی افزود: بیمارستان صحرایی شهدای ارتش راز و جرگلان نیز بدون طی این فرآیندها و به‌ صورت مستقل از سوی ارتش احداث شده و چون مجوزی از این وزارتخانه دریافت نکرده است، بنابراین تامین نیروی آن نیز بر عهده خود این نهاد است.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی خراسان استان اظهار داشت: به استناد مکاتبات موجود، تیپ شهید دلجویان ارتش باید پیگیری و مکاتبات لازم را با فرماندهی ارتش جمهوری اسلامی ایران در خصوص تامین نیروی انسانی برای این بیمارستان انجام دهد که تا کنون این امر محقق نشده است.

وی افزود: سازه‌ای که ارتش با عنوان بیمارستان صحرایی در شهرستان راز و جرگلان ایجاد کرده ظرفیت غنیمتی در حوزه سلامت است که البته باید در ابتدای امر، تمام جوانب اعم از تجهیزات و تامین نیروی انسانی متخصص آن در نظر گرفته می‌شد؛ همانند رویه‌ای که تاکنون برای سایر بیمارستان‌های ارتش در سراسر کشور انجام گرفته است.

 پورنقی با بیان اینکه در جریان احداث بیمارستان صحرایی از سوی ارتش، دانشگاه علوم پزشکی استان هیچ‌گونه تعهدی مبنی بر تامین نیروی انسانی متخصص آن نداشته است، عنوان کرد: علاوه بر این، دستورالعمل‌ها، قوانین و مقررات موجود در وزارت بهداشت نیز محدودیت‌هایی برای دانشگاه در این امر قائل شده است.

وی یادآور شد: با این وجود حفظ و ارتقای سلامت مردم از اولویت های اصلی دانشگاه علوم پزشکی استان است و تکمیل و بهره‌برداری از بیمارستان ۶۴ تختخوابی این شهرستان مرزی را با جدیت پیگیری خواهیم کرد.

وی افزود: امسال نیز چهار پزشک متخصص کودکان، داخلی و زنان در راز و جرگلان به خدمت گرفته شده اند و این روند با بکارگیری تعداد دیگری از پزشکان متخصص در این شهرستان ادامه خواهد داشت.

شهرستان راز و جرگلان با ۷۰ هزار نفر جمعیت از داشتن بیمارستان بی‌بهره است و مردم این منطقه ناگزیرند برای دریافت خدمات درمانی فاصله چند ۱۰ کیلومتری آن تا شهرستان مانه و سملقان و یا بجنورد، مرکز استان خراسان شمالی را طی کنند.  

احداث بیمارستان صحرایی شهر مرزی راز نیز با تفاهم ارتش و استانداری خراسان شمالی از آبان ماه آغاز شده است و بزودی نیز قابلیت بهره برداری است.

خراسان شمالی دارای ۱۱ بیمارستان و هزار و ۴۴۴ تخت بیمارستانی است و هم اکنون پنج هزار نفر در حوزه سلامت این استان خدمت رسانی می کنند.   

در این استان ۸۶۳ هزار نفری، ۳۵۰ پزشک عمومی و ۲۵۶ پزشک متخصص فعالیت دارند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha