به گزارش ایرنا، کاهش فقر شهری با رویکرد توانمندسازی ساکنان محدودههای بافت فرسوده و پیشگیری از بازتولید فقر در این محدودهها، ارتقای تاب آوری شهری و تجهیز و مقاوم سازی شهرها در مواجهه با سوانح، ارتقای هویت، حس تعلق مکانی و حفاظت از ارزشها در محدودهها و محلههای هدف، تحقق حکمروایی شهری در برنامه بازآفرینی شهری در راستای ارتقای انسجام اجتماعی ساکنان و مالکان محلهها از اهداف بازآفرینی شهری در بافت های فرسوده است.
فرسودگی شهری یکی از مشکلات جدی و پدیدهای غیرقابل اجتناب است که بخش قابل توجهی از بافتهای قدیمی شهرها از جمله زنجان را در برگرفته و به بافتهای فرسوده و ناکارآمد شهری تبدیل شدهاست.
عوامل موثر در ایجاد فرسودگی محیطهای شهری، موجب ناسازگاری در بافت و افزایش فضاهای مخروبه و رها شدگی شهری در یکهزارو ۲۰۰ هکتار بافت قدیم در شهرهای زنجان، خدابنده، ابهر و خرمدره شده است.
حال نو نوار شدن چهره بافت فرسوده و ناکارآمد کشور از جمله زنجان با تخصیص مجدد تسهیلات ۳۰۰میلیون تومانی برای هر متقاضی شروع شده است.
نبود استانداردها، منجر به ایجاد شهرهای کهنه شد
مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان پیش از این به ایرنا گفته بود: تصمیمات، سیاست ها و طراحی های نادرست، ضد بازآفرینی است.
مسعود بیات منش اظهار داشت: شهرهای کهنه زمانی که طرح و استانداردهای شهرسازی در گذشته نبوده مردم معابری بر اساس وسایل حمل و نقل وقت از جمله درشکه یا پیاده ایجاد کرده بودند، شکل گرفته است.
به گفته وی، در حال حاضر استان زنجان ۲۱ شهر دارد که در گذشته به لحاظ شهریت، زنجان و ابهر استعداد شهری را داشته اند.
مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان گفت: در دوره قاجار بازار و دوره پهلوی اول خیابان های سعدی و امام در زنجان بازگشایی شد که مطالعه طرح تفصیلی از سال ۵۹ در زنجان آغاز و نخستین طرح جامع این شهر در سال ۶۷ به تصویب رسیده است.
بیات منش اضافه کرد: شهرسازی نوین و اصولی از این زمان آغاز شد که معابر و ساخت و سازها با نظارت شهرداری انجام میشد.
وی تاکید کرد: طرح بازآفرینی در تلاش برای ارتقای کیفیت شهری و مطابقت شهرهای قدیمی با استاندارهای نوین بوده، در حالی که از گذشته شهر بدون استانداردهای مهندسی شکل گرفته است.
مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان، در شهر زنجان ۶ هزارو ۶۰۰ کیلومتر محدوده شهری با حدود ۴۵۰ هزار نفر جمعیت داریم.
بیات منش اظهارداشت: نسبت جمعیت ساکن در این مناطق در هر هکتار ۷۰ نفر است که میانگین این مهم ۱۰۰ نفر بوده و جا دارد در این محدوده شهری جمعیت افزایش یابد.
وی یادآوری کرد: از ۶ هزارو ۶۰۰ کیلومتر محدوده شهری ۸۰۰ کیلومتر بافت فرسوده و ناکارآمد بوده که تلاش ما نوسازی، بهسازی و بروز کردن این مناطق است.
بیشترین آسیب شهری در بافت ناکارآمد است
مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان گفت: بیشترین آسیب در بافت و شهر قدیم زنجان به مساحت ۵۶۰ هکتار است که این محدوده از خیابان خیام، غرب بابائیان، میدان ۱۵ خرداد، تا مرز خیابان فرودگاه و مطهری است.
به گفته بیات منش، از خیابان های ۱۷ شهریور تا بخشی از سعدی شمالی، از خیابان صفا، پایین زمین های خلیل بنایی، از خیابان جمهوری تا خیام بخش دیگری از بافت فرسوده و شهر قدیم زنجان محسوب میشود.
وی با تاکید بر اینکه مهمترین برنامه ما کنترل ساخت و سازها است، افزود: رشد مسکن در برخی از مناطق مطلوب بوده و در برخی مناطق دیگر نیز چنین نیست.
مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان، مزیت رشد و توسعه ساخت و ساز مسکن را تحرک و ایجاد اشتغال دانست و افزود: این مهم از طرفی نیز موجب شکاف طبقاتی میشود.
بیات منش خاطرنشان کرد: در چنین زمان هایی وظیفه دولت ورود به عرصه با طرح اقدام ملی مسکن و مسکن مهر می باشد که مبنای آن قانونی است.
وی اظهارداشت: در این مواقع دولت زمین رایگان را به همراه تسهیلاتی می آورد تا هزینه ساخت مسکن که ۶۰ درصد آن زمین است برای متقاضیان تامین شود و هزینه ای بابت این مهم پرداخت نکند.
برای ساخت و ساز در بافت فرسوده طرح تشویقی داریم
مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان گفت: در ۵۶۰ هکتار بافت زنجان قدیم که درصدد نوسازی آن هستیم طرح ها و سیاست های تشویقی اجرا می شود.
بیات منش خاطرنشان کرد: در این مناطق هزینه برای پروانه ۵۰ درصد و کل عوارض آن رایگان است.
وی یادآوری کرد: تسهیلات ارزان قیمتی نیز برای ساخت و ساز در بافت های فرسوده وجود دارد.
مدیر کل راه و شهرسازی استان زنجان با بیان اینکه هزینه های خدمات از جمله برق و آب و فاضلاب افزایش یافته است، گفت: هزینه های انشعاب در بافت های فرسوده وجود ندارد و این مهم موجب اقبال سازندگان مسکن در این مناطق شده است.
۳۰۰ میلیون تومان تسهیلات برای هر یک از متقاضاین ساخت و ساز در بافتهای فرسوده پرداخت می شود
معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان گفت: برای هر سازنده مسکن در بافتهای فرسوده ۳۰۰ میلیون تومان تسهیلات لحاظ شده است.
سعید شاهین فر افزود: هر متقاضی که علاقه مند به ساخت و ساز مجدد منازل مسکونی خود در این بافت ها باشد می تواند از تسهیلات بانکی ۳۰۰ میلیون تومان استفاده کند.
وی تاکید کرد: علاقه مندان برای دریافت این تسهیلات باید در سایت بازآفرینی شهری به نشانی saman.mrud.ir یا همان سایت طرح جامع طرح های حمایتی مسکن مراجعه کنند.
معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان گفت: افراد پس از مراجعه به این سایت وارد گزینه تسهیلات ساخت - بافت فرسوده شده و بخش خود مالکی بافت فرسوده را انتخاب کرده و فرم ها را تکمیل می کنند.
شاهین فر ادامه داد: از طریق این سایت افرادی که فرم های مورد نیاز را تکمیل کرده اند برای دریافت تسهیلات به بانک معرفی می شوند.
وی اضافه کرد: درگذشته این روند بود اما در شهریور ماه امسال اعتبارات قطع شد و بانک عامل، پرونده برای پرداخت تسهیلات برای ساخت و ساز در بافت فرسوده پذیرش نمی کردند.
معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان گفت: در حال حاضر یک هزارو ۲۰۰ میلیارد تومان از اعتبارات وزارت راه و شهرسازی به بانک مسکن تخصیص داده شده است.
شاهین فر خاطرنشان کرد: این بانک نیز ۲هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان از موجودی منابع داخلی خود را برای پرداخت تسهیلات برای ساخت و ساز در بازآفرینی شهری تخصیص داده است.
به گفته وی، در مجموع سه هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان امکان پرداخت تسهیلات ساخت و ساز در بافت های فرسوده فراهم شده است.
معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان گفت: استان هایی که بیشترین متقاضی و جذب را داشته باشند، تعداد پرداخت تسهیلات برای متقاضیان نیز بیشتر می شود.
شاهین فر، کل تسهیلات پرداختی برای علاقمندان به ساخت و ساز در بافت های فرسوده استا زنجان را ۳۰۰ میلیون تومان بیان کرد.
وی اظهار داشت: ۸۰ میلیون تومان آن با کارمزد ۹ درصد و ۲۲۰ میلیون تومان دیگر با سود ۱۸ درصد است.
معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان گفت: این اقدامات طرح تشویقی برای علاقهمندانی است که می خواهند در بافتهای فرسوده ساخت و ساز انجام دهند و ساختمان های خود را از نو احداث کنند.
شاهین فر افزود: یکی دیگر از تشویقی ها در بافت فرسوده یک طبقه در پروانه ساخت داده می شود علاوه بر تراکمی که آن منطقه دارد.
بافت بخشهایی از شهرهای زنجان، خرم دره، خدابنده و ابهر فرسوده است
معاون معماری و شهرسازی ادارهکل راه و شهرسازی استان زنجان گفت: ۹۸ هزار و ۳۹۰ نفر در شهرستانهای زنجان، ابهر، خرم دره و خدابنده در بافت فرسوده زندگی میکنند.
رحیم توسلیان افزود: بافتهای فرسوده و ناکارآمد شهری مناطقی از شهر محسوب میشوند که ساکنان در آن از نبود تاسیسات روبنایی، زیربنایی، خیابانها، مشکلات اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و کالبدی رنج میبرند.
به گفته وی، در سال ۹۱ بافت فرسوده شهر زنجان مصوب شده است که باید با ارائه مشوق های تراکمی و طبقات، مالکان را به ساخت و ساز ترغیب کنیم.
معاون معماری و شهرسازی ادارهکل راه و شهرسازی استان زنجان گفت: در بافتهای فرسوده، ساختمانهای بلند و نامتناسب با عرض معابر احداث شده که مطلوب نیست.
توسلیان تاکید کرد: باید افزایش تراکم معقول باشد و در این رابطه تعدیل ضوابط بافت فرسوده زنجان در دستور کار مدیریت شهری قرار دارد و طرح جامع جدید مصوب و یک مرحله از آن اجرا شده است.
وی ادامه داد: به لحاظ جغرافیایی، قسمت جنوبی خیابان امام شهر زنجان جزو مناطقی به شمار می رود که برای نوسازی و بهسازی آن باید اقدامات اساسی انجام شود چرا که این محدوده، فرسوده ترین پهنههای شهر محسوب میشود.
معاون معماری و شهرسازی ادارهکل راه و شهرسازی استان زنجان گفت: این استان یکهزارو ۲۰۰ هکتار بافت فرسوده دارد که از این میزان ۵۱۱ هکتار در شهر زنجان قرار دارد.
توسلیان یادآوری کرد: بافت تاریخی نیز در داخل بافت فرسوده زنجان وجود دارد و یکی از ویژگیهای محدوده بافت تاریخی این شهر، مربوط به باغ های جنوب با ۱۵۰ هکتار است.
وی افزود: این ویژگی، بافت تاریخی زنجان را نسبت به سایر شهرهای کشور متمایز کرده است.
معاون معماری و شهرسازی ادارهکل راه و شهرسازی استان زنجان گفت: سهم بافت فرسوده شهر زنجان نسبت به کل مساحت شهر ۸.۳ درصد، ابهر نیز ۸.۵ درصد است.
توسلیان ادامه داد: سهم بافت فرسوده شهرستان خرمدره نسبت به کل مساحت شهر ۶.۱ درصد و قیدار نیز ۴.۴ درصد است.
توسلیان اظهارداشت: ۱۶ درصد جمعیت شهر زنجان با ۷۰ هزار نفر، ۱۶ درصد جمعیت ابهر با ۱۶ هزار و ۲۹۴ نفر در بافت فرسوده زندگی می کنند.
به گفته وی، در شهر خرم دره نیز ۱۶.۳ درصد جمعیت با ۹ هزار و ۱۱ نفر و در شهر قیدار ۸.۸ درصد با سه هزار و ۸۵ نفر در بافت های فرسوده زندگی می کنند.
معاون معماری و شهرسازی ادارهکل راه و شهرسازی استان زنجان گفت: اگر بافت فرسودهای دچار فرسودگی جمعیتی شود، بسیار خطرناکتر از فرسودگی کالبدی است و در این خصوص باید حضور این جمعیت را یک فرصت برای بافتهای فرسوده بدانیم ولی متاسفانه این سهم به دلیل مهاجرت و برهم خوردن جمعیت سنی کاهش مییابد.
توسلیان یادآوری کرد: اگر بافت فرسوده به این مرحله برسد، جبران حیات این بافتها با مشکل روبهرو خواهد شد چرا که جمعیت موتور محرکه هر منطقه برای توسعه است.
وی تاکید کرد: یکی از دغدغههای راه و شهرسازی، نوسازی بافتهای فرسوده و ناکارآمد محسوب می شود و مطالعات وسیعی برای بافتهای فرسوده انجام شده است.
نظر شما