رکورد ۵ درصدی تورم در منطقه یورو؛ بالاترین میزان از سال ۱۹۹۷

تهران - ایرنا - بر اساس آمار یورو استات (اداره آمار کمیسیون اروپا)، شاخص قیمت مصرف‌کننده در ماه دسامبر ۲۰۲۱ (آذر- دی) در منطقه یورو به ۵ درصد افزایش یافت که بالاترین رقم از سال ۱۹۹۷ میلادی است.

به گزارش روز شنبه ایرنا به نقل از نشریه سینکو دیاس اسپانیا، پس از ثبت رکورد تورم ۴.۹ درصدی در ماه نوامبر (آبان- آذر)، تحلیلگران و بانک‌های مرکزی اروپا، نرخ افزایشی قیمت‌ها مشابه این دوره را برای ماه دسامبر پیش‌بینی می‌کردند.  

نرخ تورم در کشورهای حوزه یورو از سال ۱۹۹۷ یعنی زمانی که شماری از کشورهای اروپایی یورو را به عنوان واحد پول مشترک خود انتخاب کردند به پنج درصد نرسیده بود.

بر اساس این گزارش، افزایش نرخ تورم سالانه در حوزه یورو به موجب افزایش قیمت‌ حامل‌های انرژی در این منطقه است. قیمت برق و هیدروکربن در دسامبر ۲۰۲۱ شاهد افزایش ۲۶ درصدی نسبت به بازه زمانی مشابه در سال ۲۰۲۰ بود که این رقم هر چند در مقایسه با ماه نوامبر کاهش داشته اما همچنان بسیار بالاتر از سایر محصولات اساسی بوده است.  

مواد غذایی نیز در فهرست کالاهایی با بیشترین افزایش قیمت قرار دارد؛ به این ترتیب قیمت محصولات غذایی در منطقه یورو شاهد رشد سالانه ۴.۶ درصدی بوده است.   

در فهرست کشورهای حوزه یورو، استونی، لیتوانی و لتونی به ترتیب با ۱۲ درصد، ۱۰.۷ درصد و ۷.۷ درصد بیشترین افزایش تورم را داشته اند.

اسپانیا و آلمان در میان اقتصادهای بزرگ حوزه یورو بیشترین میزان تورم سالانه را تجربه کرده‌اند. در اسپانیا نرخ تورم سالانه ۶.۷ درصد گزارش شد و حتی در آلمان که به تغییرات جزئی در قیمت‌ها عادت کرده بود، این جهش چشمگیر بود. اداره آمار فدرال گزارش داد میانگین نرخ تورم در این کشور در سال ۲۰۲۱میلادی،  ۳.۱ درصد بود که بالاترین میزان از سال ۱۹۹۳ است.   

در این گزارش آمده است که تحلیلگران و ناظران معتقدند که این مارپیچ تورمی، موقتی خواهد بود. فیلیپ لین اقتصاد دان ارشد بانک مرکزی اروپا می‌گوید که قیمت‌ها بخشی از چرخه همه‌گیری را شکیل می‌دهند بنابراین نباید با روال‌های تاریخی مقایسه شوند.

کارشناسان اگر چه اذعان می‌کنند که این افزایش نرخ تورم، شدیدتر از آن چیزی است که تصور می‌کردند اما معتقدند این روند صعودی در طول سال ۲۰۲۲ از بین خواهد رفت.

آمار یورواستات در حالی منتشر می‌شود که بانک مرکزی اروپا هدف خود را تورم دو درصدی در کشورهای حوزه یورو تعیین کرده است. بانک مرکزی اروپا با این حال امیدوار است که تورم کنونی در کشورهای حوزه یورو گذرا باشد و پس از اوج‌گیری در سال ۲۰۲۲، از سال ۲۰۲۳ کاهش یابد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha