به گزارش ایرنا، همگان مترو را وسیله ای سریع، آسان و ارزان قیمت می دانند که این حمل و نقل ریلی بیش از ۲۰ سال است در کلانشهر تهران راه اندازی شده و هم اکنون در هفت خط و بیش از ۱۴۰ ایستگاه فعال است و تلاش می شود این ناوگان به شهرهای اقماری پایتخت از جمله پرند، پردیس و سایر شهرهای اطراف تهران برسد.
گرچه افزایش نرخ ارز و اعمال تحریم های خارجی موتور توسعه مترو را در تهران کاهش داد اما مدیریت شهری تلاش می کند با استفاده از منابع داخلی توسعه این ناوگان را با سرعت بیشتری ادامه دهد.
هم اکنون مترو تهران در خطوط ۶ و ۷ تهران در حال توسعه است و مدیرعامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا می گوید: تلاش داریم تا پایان امسال ۲ ایستگاه بوستان گفتگو و ایستگاه ۱۷ شهریور در تقاطع خیابان ۱۷ شهریور و بلوار قیام را افتتاح کنیم.
علی امام افزود: همچنین تا پایان امسال سه ورودی دوم در ایستگاه های مولوی، بریانک و مدافعان سلامت را در خط هفت افتتاح و در سال آینده نیز در صورت تامین منابع، حداقل ۲ ایستگاه در شمال خط هفت یعنی ایستگاه های دادمان و میدان کتاب افتتاح می شود.
وی اظهار داشت: همچنین در خط ۶ نیز حداقل چهار ایستگاه به وسعت ۹ کیلومتر حدفاصل میدان امام حسین (ع) تا دانشگاه تربیت مدرس شامل ایستگاه های میدان هفت تیر، میدان ولیعصر (عج)، پارک لاله و کارگر شمالی را افتتاح می شود.
مدیرعامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه با بیان اینکه برای سال آینده توسعه غربی خط چهار مترو تهران نیز در دستور کار قرار خواهد گرفت گفت: توسعه غربی این خط شامل چهار کیلومتر از ایستگاه ارم سبز تا چهارباغ جنت آباد است که تلاش می کنیم در سال آینده ایستگاه پروانه در منطقه ۵ تهران را افتتاح شود.
مدیرعامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه در خطوط کمبود پایانه در خطوط این ناوگان گفت: در خطوط یک، ۲ و پنج ما کمبود پایانه نداریم اما در خط سه اصلا پایانه نداریم که پایانه آزادگان در دست اجرا است، در خط چهار پایانه کلاهدوز راه اندازی شده و تلاش داریم تا اسفندماه پایانه اکباتان در این خط را افتتاح کنیم.
به گفته امام، در خط ۶ مترو نیز پایانه دولت آباد انتخاب پیمانکار شده و تجهیز کارگاه در حال انجام است و در آینده نیز مراحل احداث این پایانه در خط ۶ مترو آغاز خواهد شد.
وی یادآور شد: در خط هفت مترو با توجه به پیگیری پنج ساله هنوز نتوانستیم پایانه ای در این خط احداث کنیم چرا که زمین این پایانه در مجموعه ورزشی ورزشگاه تختی قرار دارد و تا کنون با مدیران وزارت ورزش نتوانستیم به تفاهم قطعی برسیم.
توسعه مترو به پرند ۷۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد
وی با اشاره به توسعه مترو تهران به شهر جدید پرند نیز گفت: این طرح نیازمند ۷۵۰ میلیارد تومان اعتبار است که در جلسه اخیر شورای برنامه ریزی استان مقرر شد ۲۵ هکتار زمین که در مجاورت ایستگاه مترو قرار دارد از شرایط فعلی خارج و به مسکونی تبدیل شود و از طریق شرکت عمران شهر پرند نقدینگی این اراضی به شرکت مترو به جهت مراحل تکمیلی این مسیر انجام شود.
مدیر عامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه اعلام کرد: از مسیر حدود ۲۰ کیلومتری راهآهن بین فرودگاه امام خمینی(ره) تا شهر جدید پرند، فقط ریلگذاری ۲ کیلومتر باقیمانده و اکثر قریب به اتفاق کارهای ساختمانی طول مسیر مثل احداث چهار پل، ابنیه مربوط به ایستگاهها و پستهای برق به اتمام رسیده است.
صرفهجویی ۹۰۰ میلیارد تومانی دولت در یارانه سوخت با راهاندازی مترو پرند
همچنین مدیر اجرایی مترو پرند نیز در این باره گفت: با راه اندازی مترو پرند دولت می تواند بیش از هشت برابر یارانه سوخت معادل ۹۰۰ میلیارد تومان صرفهجویی کند.
علیرضا کردرستمی با بیان اینکه شهر جدید پرند برای ظرفیت ۷۰۰ هزار نفر طراحی شده و در حال توسعه است، افزود: حدود ۳۵۰ هزار نفر در پرند ساکن هستند که ۴۰ هزار تردد به سمت تهران دارند.
وی افزود: اگر ۲۰ هزار رفت و ۲۰ هزار بازگشت در نظر بگیریم، برای هر حرکت حدود ۵۰ کیلومتر پیمایش لحاظ میشود و مصرف هر خودرو را هشت لیتر در نظر بگیریم شامل ۱۶۰ هزار لیتر بنزین میشود که با درنظر گرفتن ۲۳۰ روز کاری سالانه حدود ۳۷ میلیون لیتر سوخت با بهای ۱۱۰ میلیارد تومان در این مسیر مصرف میشود.
کردرستمی ادامه داد: از آنجایی که جمعیت پرند ۷۰۰ هزار نفر پیش بینی شده با افزایش جمعیت، تردد مردم آن بیش از ۲ برابر خواهد شد.
وی گفت: این در حالی است که دولت میتواند با تأمین اعتبار مورد نیاز پروژه مترو در عمل پول سه سال صرفهجویی در مصرف سوخت را از آن خود کند.
کردرستمی اضافه کرد: تمام ارکان مدیریتی کشور به دنبال این هستند که مصرف ناهنجار سوخت را کاهش دهند و به ثمر رساندن این پروژه میتواند به تحقق بخشی این هدف کمک کند.
مدیر اجرایی مترو پرند گفت: راهاندازی متروی پرند میتواند در کاهش تصادفات، اتلاف وقت مردم و استهلاک خودروی آنها نیز اثرگذار باشد.
به گزارش ایرنا، ناوگان مترو تهران و حومه در هفت خط و بیش از ۱۴۰ ایستگاه فعال است و اولین ایستگاه این ناوگان مربوط به خط پنج مترو تهران و حومه است که در سال ۱۳۷۷ از ایستگاه صادقیه تهران آغاز و تا گلشهر کرج امتداد یافت.
هم اکنون بیش از یک میلیون مسافر از طریق این ناوگان حمل و نقل ریلی جابجا می شوند.
نظر شما