۱۹ دی ۱۴۰۰، ۲۲:۱۱
کد خبرنگار: 1456
کد خبر: 84607728
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

استاندار خواستار ایجاد زیرساخت برای توسعه صادرات و گردشگری دریایی مازندران شد

ساری - ایرنا - استاندار مازندران خواستار ایجاد زیرساخت‌های لازم برای توسعه صادرات وگردشگری دریایی در استان شد و گفت : ایجاد ناوگان حمل‌ونقل بین‌المللی و پایانه مسافری دریایی نیاز استان است و باید در این زمینه با برنامه‌ریزی مدون وارد عمل شد.

به گزارش ایرنا، سید محمود حسینی پور شامگاه یکشنبه در جلسه کارگروه تسهیل و توسعه صادرات استان که پس از بازدید از بندرامیرآباد در تالار این بندر برگزار شد ، افزود : مانع زدایی از صادرات محصولات استان هم اقدام مهمی است که بخشی از آن نیازمند رایزنی و تصمیم گیری ملی است و بخش دیگری از آن باید در استان حل شود.

وی ادامه داد : در استان مازندران ظرفیت های مناسبی مانند بندر امیرآباد وجود دارد که به خاطر اتصال به شبکه ریلی و برخورداری از اسکله رو رو می تواند به مهم ترین پایانه صادراتی استان تبدیل شود.

نماینده عالی دولت در مازندران وجود پایانه های مختلف صادراتی را زیرساخت مهمی برای ارتقاء مبادلات خارجی دانست و تاکید کرد : با فعال کردن پایانه ها بخش اعظمی از مشکلات مازندران در بخش صادرات رفع خواهد شد ضمن این که توسعه پایانه های صادراتی به خاطر ایجاد ارزش افزوده از طریق صادرات محصولات نه تنها تحریک کننده رشد اقتصادی است بلکه سبب افزایش و کیفی شدن تولیدات داخلی می شود و با رونق تولید مشکل بیکاری و کمبود فرصت های شغلی هم رفع خواهد شد.

حسینی پور یکی از سیاست های دولت سیزدهم را تقویت ارتباطات و مبادلات با کشورهای حوزه اوراسیا برشمرد و تاکید کرد که مازندران با داشتن ظرفیت های زیاد از جمله زیرساختی مانند بندر امیرآباد قادر است نقش مهم و منحصر به فردی در این زمینه ایفا کند.

وی با اذعان این که برخی مشکلات زیرساختی در حوزه صادرات در استان وجود دارد ، گفت : امیدواریم با رفع این موانع و ارائه مشوق های صادراتی در بخش گمرکات برای توسعه تجارت و صادرات تلاش شود.

استاندار مازندران با استناد به گزارش مدیران بندر امیرآباد مبنی بر این که در حال حاضر تنها ۳۰ درصد از ظرفیت این بندر استفاده می شود و ۷۰ درصد دیگر راکد و بلااستفاده است ، تاکید کرد: این وضعیت باید تغییر کند و لازم است با ارائه مشوق های لازم ، شوق صادرات از این بندر تقویت شود.

حسینی پور یکی از موانع مهم صادراتی در مازندران را نبود ناوگان حمل و نقل بین المللی برشمرد و گفت : این که ما در مازندران ناوگانی نداریم که مجوز حمل و نقل بین المللی داشته باشد ، خوشایند نیست در حالی که وجود چنین ناوگانی نیاز اصلی استان است و لازم است برای رفع این مانع وارد عمل شد.

وی بر ضرورت راه اندازی پایانه مسافری دریایی در مازندران هم تاکید کرد و افزود : راه اندازی اتوبوس های دریایی برای توسعه گردشگری در استان ضروری است و بندر امیرآباد هم دارای ظرفیت خوبی برای راه اندازی پایانه مسافری است و مدیران آن هم برای تامین بودجه جهت خرید کشتی های مورد نیاز اعلام آمادگی کرده اند.

حسینی پور از توجه بیشتر به بندر امیرآباد در دوره جدید خبر داد و گفت : اردیبهشت ماه سال آینده همایش توسعه صادرات مازندران با حضور سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی کشورهای همسایه به میربانی بندرامیرآباد برگزار خواهد شد.

نماینده عالی دولت در مازندران همچنین در این نشست از بررسی مطالعات نقشه  اتصال راه آهن مازندران به گیلان خبر داد و گفت : در این بخش هم تلاش داریم تا با اتصال راه آهن مازندران به گیلان، گشایش لازم برای تبادلات کالایی انجام شود.

استاندار مازندران عصر امروز به همراه جمعی از مدیران استان از بندر امیرآباد و چند واحد تولیدی فعال در منطقه ویژه اقتصادی این بندر بازدید کرد.

بندر امیرآباد در شرق استان مازندران در دهه ۷۰ ایجاد شد و با ارتقاء به منطقه ویژه اقتصادی در دهه ۸۰ هم اکنون حدود ۲  هزار هکتار مساحت دارد.

بندر امیرآباد با داشتن ۱۵ اسکله و یک اسکله رو رو در دست ساخت دارای ظرفیت حدود ۶ میلیون تنی بار گیری و تخلیه بار است . نیمی از فعالیت صادرات و وارداتی شمال ایران از این بندر انجام می شود و تنها بندر راهبردی متصل به راه آهن سراسری در شمال ایران محسوب می شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha