۱۹ دی ۱۴۰۰، ۲۳:۴۷
کد خبرنگار: 2443
کد خبر: 84607820
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

سروری: تخلفات اعضای شوراهای اسلامی شهر و روستا در حد صفر است

تهران - ایرنا - رئیس شورای عالی استانها گفت: با چهار دهم درصد انحراف، تخلفات ۱۲۶ هزار نفر عضو جامعه شوراهای اسلامی شهر و روستا در کشور در حد صفر درصد است.

به گزارش ایرنا، «پرویز سروری» یکشنبه شب در برنامه گفت وگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما، افزود: برای جلوگیری از تخلفات احتمالی اعضای شوراهای شهر و روستا نیازمند ساختارهای جدیدی هستیم و ایجاد شفافیت ها در زمینه های مختلف می تواند خطاها اعضای این شوراها را به حداقل برساند.

وی بر تقویت نظارت بیشتر بر عملکرد شوراها تاکید کردو افزود: خوشبختانه در این دوره از مجلس شورای اسلامی شرایطی فراهم شده تا با استفاده از ظرفیت های فراکسیون شوراها بتوانیم با تعامل، همکاریهای خود را در زمینه نظارت بر عملکرد اعضای شوراها در سطح کشور تقویت کنیم.

رئیس شورای عالی استانها اظهارداشت: در مجموع نظارت بر عملکرد ۱۲۶ هزار عضو شوراهای شهر و روستا در کشور کاری بسیار سخت است و کمبود اعتبارات نیز در این زمینه شفافیت ها را کمتر کرده است.

رئیس شورای عالی استانها یادآورشد: در شوراهای شهر و روستا نمایندگان مردم و اقلیت ها حضور دارند و این ترکیب بی نظیری است که در کشور وجود دارد. 

سروری بیان کرد: متاسفانه شوراها ۲۰ سال دیر متولد شدند و این باعث شد که قبل از تشکیل شوراها ساختارهای زیادی در کشور شکل بگیرد و شوراها وقتی وارد جامعه شدند که بسیاری از این ساختارها در کشور شکل گرفته بود.

وی تاکید کرد: با توجه به جمعیت ۱۲۶ هزار نفری اعضای شورای اسلامی شهر و روستا به نسبت جمعیت تخلف در این شوراها در حداقل ترین جایگاه قرار دارد هرچند که حتی یک انحراف و تخلف نیز برای شوراها زیاد است چون مردم آنها را انتخاب کرده اند.

رئیس شورای عالی استانها تاکید کرد: تاکنون در نظام شوراها آموزشی برای اعضای این شوراها در نظر گرفته نشده است در حالی که باید با ارائه آموزش های مورد نیاز شاهد تحولات جدیدی در شوراها اسلامی شهر و روستا باشیم.

سروری تصریح کرد: برای جلوگیری از انحرافات باید اقدامات و شفافیتهای مناسبی را برای جامعه شورایی تعریف کنیم، تا زمینه هرگونه خطا و انحراف در بین اعضای شوراهای اسلامی شهر و روستا به حداقل برسد.

رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس شورای اسلامی از اصلاح قانون شوراها در مجلس خبرداد و گفت: قانون اساسی در ۵ اصل به موضوع شوراهای اسلامی شهر و روستا پرداخته است و نظارت بر انتخابات شوراها در کشور با مجلس شورای اسلامی است.

«محمد صالح جوکار» افزود: هم اکنون در ۱۴۱۳ شهر و در بیش از ۳۸ هزار روستا شوراهای اسلامی فعال هستند و در مجموع بیش از ۱۲۶ هزار نفر هم اکنون در شوراهای اسلامی شهر و روستا در کشور فعال هستند.

این نماینده مرد شریف یزد بیان کرد: متاسفانه پس از برگزاری انتخابات و مشخص شدن اعضای شوراها، مجلس بر عملکرد اعضای شوراهای اسلامی شهر و روستا نظارتی ندارد در حالی که باید یک دبیرخانه دایمی در طول سال بر فعالیت شوراها نظارت مستمری داشته باشد.

وی از اصلاح قانون شوراها در کمیسیون امور داخلی و شوراها خبرداد و گفت: در قانون جدید با تشکیل هیاتهای نظارت با ترکیبی از نهادهای مختلف در سطح استان و شهرستان بر عملکرد شوراها نظارت بیشتری خواهد شد و دبیرخانه ای نیز در کنار هیات های نظارت طبق قانون فعال خواهند شد.

رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس افزود: در قانون جدید اعضای شوراها نباید هدایایی را دریافت کنند و هر عضوی از شوراها بخواهد مثلا پروانه ساختمانی دریافت کند، باید به صورت شفاف اطلاع سانی کند تا مردم در جریان قرار گیرند.

جوکار با بیان اینکه شوراهای اسلامی شهر و روستا نقش مهمی در اداره شهر و روستاها دارند و حتی می توانند مثل دولت به مجلس لایحه تقدیم کنند، گفت: با اصلاح قانون شوراها، علاوه بر نظارت شورای عالی استانها بر عملکرد اعضای شوراهای اسلامی شهر و روستا، بخشی از نظارت ها توسط هیات های نظارتی خواهد بود، لذا این نشان می دهد که ساختار نظارت بر عملکرد شوراها بیش از پیش تقویت خواهد شد.

۰ نفر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha