دستگاه پرتابل اندازه‌گیری دبی و غلظت نشت گاز طبیعی در دانشگاه بجنورد ساخته شد

بجنورد-ایرنا- عضو هیات علمی گروه آموزشی مهندسی مکانیک دانشگاه بجنورد گفت: دستگاه پرتابل اندازه گیری دبی و غلظت نشت گاز طبیعی در این دانشگاه ساخته شد که نمونه داخلی ندارد و ساخت نمونه خارجی آن نیز به علت ایراداتی که داشت متوقف شده بود.

به گزارش ایرنا، دکتر امین جودت روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگاران این استان اظهار داشت: دستگاه TDLM دارای گواهی ثبت اختراع به شماره ۱۰۵۴۲۹ است و هم اینک این مهم یکی از دستاورد های مهم برای صنایع و شرکت ملی گاز خواهد بود.

وی افزود: دستگاه پرتابل اندازه گیری دبی و غلظت نشت گاز طبیعی در کشور آمریکا ساخته شده بود و به سایر کشورها و از جمله ایران وارد می شد اما ایراداتی داشت که حتی موجب شکایت شرکت ها نیز شده بود که در نهایت ساخت آن در چند سال اخیر متوقف شد.

جودت اظهار داشت: توسط تیم و اعضای شرکت دانش بنیان دانشگاهی توسعه فناوری دانشگاه بجنورد با همکاری و مشارکت شرکت گاز استان این دستگاه در مدت سه سال ساخته شد و اکنون به مرحله تجاری سازی رسیده، از دانش فنی سایر کشورها در ساخت این دستگاه استفاده کرده ایم که اینک نمونه خارجی نیز ندارد.

 عضو هیات علمی گروه آموزشی مهندسی مکانیک دانشگاه بجنورد گفت: تجهیزات نمونه خارجی این دستگاه هزینه زیادی برای ساخت آن صرف می شد اما تیم دانشگاه توانست با تغییراتی علاوه بر پایین آوردن هزینه ها از این تجهیزات نیز کمتر استفاده کند.

جودت افزود: این دستگاه با قیمت ۴۰ هزار دلار با محدودیت هایی وارد کشور می شد اما هم اینک با هزینه های کمتر از یک چهارم آن در داخل ساخته خواهد شد، و تجاری سازی هریک از این دستگاه ۳۰۰ میلیون تومان هزینه خوهد داشت.

وی اظهار داشت: امروزه گاز طبیعی به عنوان یکی از مهمترین منابع تامین انرژی در جهان است که تعیین دقیق نرخ نشتی آن یک مرحله اساسی در کاهش گازهای گلخانه ای است.

وی افزود: دستگاه ساخته شده در دانشگاه بجنورد با رفع نواقص دستگاه های موجود در جهان قادر به اندازه گیری دقیق تر نرخ گاز طبیعی نشت یافته و غلظت آن است.

جودت کاربران دستگاه TDLM را پیمانکاران ، ناظران و بازرسان صنایع نفت، گاز و پتروشیمی، اپراتورهای تعمیر و نگه داری قطعات و تجهیزات تولید، انتقال و توزیع شبکه های گاز طبیعی، بخش های مرتبط با تشخیص و اندازه گیری نشتی گاز، فعالان محیط زیست برای محاسبات گاز های گلخانه ای و سازمان حفاظت محیط زیست و نهاد های نظارتی عنوان کرد.

وی کاربرد های این دستگاه را پیدا کردن محل نشت، تعیین دبی جرمی گاز نشت یافته پیرامون اتصالات، لوله ها، شیرآلات و گازبندها در تاسیسات انتقال گاز و مخازن ذخیره دانست.

عضو هیات علمی گروه آموزشی مهندسی مکانیک دانشگاه بجنورد در خصوص قابلیت های دستگاه نیز گفت: امکان استفاده دوگانه از آن به عنوان دتکتور تشخیص نشتی ( نشت یاب) و یا اندازه گیری مقدار دبی جرمی گاز نشت یافته ، کنترل و نمایش مقدار نشتی در موبایل یا تبلت و امکان ذخیره سازی و ارسال داده ها از جمله قابلیت های این دستگاه است.

شرکت دانشگاهی توسعه فناوری دانشگاه بجنورد ، مجموعه تخصصی فعال در حوزه خدمات فنی مهندسی است، این شرکت با بهره مندی از متخصصان و کارشنان در رشته های مختلف فنی مهندسی و علوم پایه در خدمت جامعه دانشگاهی ، مخترعان، پژوهشگران و فعالان صنعتی است.

دانشگاه بجنورد، یکسال پس از تاسیس استان خراسان شمالی، در سال ۱۳۸۴ با پذیرش دانشجو در ۲ رشته کارشناسی پا گرفت که اکنون شمار رشته های آن به ۵۳ رشته در مقاطع مختلف رسیده است.

حدود ۳۵ هزار دانشجو در ۳۹ مرکز آموزش عالی دولتی، نیمه دولتی، آزاد و مووسسات آموزش عالی خراسان شمالی تحصیل می کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha