داود شهرکی روز سهشنبه در گفتوگو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: یکی از اقدامات جدید وزارت صنعت، درج قیمت کالاها و شفاف سازی در این زمینه است.
وی افزود: این طرح محاسنی دارد که به جیب تولیدکننده و مصرف کننده می رسد و دست واسطه و دلال را کوتاه میکند.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار سیستان و بلوچستان تصریح کرد: این طرح در سه مرحله در حال اجراست که مرحله اول آن از ۲۸ آبان ماه ابلاغ شد که براساس آن تعدادی از کالاها شامل چهار قلم سرمایه ای مانند غذاساز، نوشیدنی ساز، ماکروفر و چرخ گوشت مشمول قیمت گذاری شد.
وی ادامه داد:در مرحله بعد وارد درج قیمت روی یخچال فریزر، تلویزیون و ماشین لباس شویی شدیم و در مرحله بعد واحدهای تولیدکننده و وارد کننده آب معدنی، دلستر و نوشیدنی از تاریخ ۲۷ آبان ماه امسال مشمول درج قیمت تولیدکننده یا واردکننده شدند که باید در این زمینه اقدام می کردند.
شهرکی افزود:مزایای این طرح آن است که وقتی قیمت کارخانه بر روی محصولات درج شود عمده یا خرده فروشی ها ملزم هستند با احتساب سود مجاز که سازمان حمایت از حقوق مصرف کننده برای هر رسته مصوب و ابلاغ کرده، سود خود را دریافت و نسبت به درج قیمت مصرف کننده با اتیکت اقدام کنند که این موضوع باعث می شود قیمت ها به صورت شفاف و واقعی دربیاید.
وی ادامه داد:در خرده و عمده فروشی ها درصدی از قیمت هم هزینه حمل است که حداکثر هزینه حمل برای کالاها براساس فاصله طی شده مشمول شرکت های پخش سراسری می شود که می تواند ۱۰ درصد افزایش بر روی سود خرده فروشی داشته باشد که حداکثر مبلغی است که از سوی شرکت های توزیعی می تواند روی قیمت تولید کننده یا وارد کننده اعمال شود.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار سیستان و بلوچستان گفت: همچنین مجموع ضرایب سود برای همه اقلام و کالاها ۲۵ درصد لحاظ می شود مثلا اگر قیمت کالایی یکهزار تومان باشد با احتساب ۱۰ درصد هزینه حمل و نقل بر روی آن یکهزار و ۱۰۰ تومان می شود و با ۱۵ درصد حداکثر ضریب سود، قیمت آن به یکهزار و ۲۵۰ تومان میرسد.
وی بیان کرد: با توجه به این موضوع درج قیمت فروش و مصرف کننده برای واحدهای صنفی در خرده فروشی و عمده فروشی الزامی است.
شهرکی ادامه داد: با اجرای این دستورالعمل انتظار می رود در بخش عمده کالاها که در این بخش در حال اجراست شاهد کاهش چشمگیر قیمت باشیم.
وی افزود: در خیلی از فروشگاههای زنجیرهای شاهد تخفیفات چشمگیری بودیم که واقعی نبود مثلا ۲۰ درصد تخفیفات روی قیمت کالا که در بازار زیر قیمت اعلام شده به فروش می رفت و مصادیق عدم قیمت گذاری در این فروشگاه ها بود.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد:با اجرای این طرح، اگر فروشگاهی بخواهد تخفیف بدهد باید از ضرایب قانونی سود خود تخفیف داده و از میزان سود خود کم کند.
نظر شما