عضو شورای عالی میراث فرهنگی: مدیریت شهری، هویت مشهد را احیا کند

مشهد- ایرنا- عضو شورای عالی میراث فرهنگی و رییس سابق سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: مدیریت شهری متولی کالبد و روح شهر است و مدیران شهر مشهد باید بدانند مسوولیتی معطوف به جان شهر و احیای اهلیت آن دارند.

سیدمحمد بهشتی عصر سه‌شنبه در نشست مجازی "روایت مشهد آینده"، افزود: شهر به مدنیت، شهر می‌شود و ما دچار اختلال در اهلیت شده‌ایم، اگر نسبت به مشهد اهلیت داشتیم وضعیت ساخت و سازهای اطراف حرم رضوی به شکل فعلی نبود و ضروری است اهلیت شهر احیا شود.
وی اضافه کرد: در قرن اخیر توسعه به مدرنیته مرتبط شده و این در حالی است که توسعه به معاصر شدن و اتصال به ریشه در عین نو شدن ارتباط دارد و توسعه شهرها با رویه اشتباهی صورت گرفته‌ است.

عضو شورای عالی میراث فرهنگی: مدیریت شهری، هویت مشهد را احیا کند

بهشتی گفت: تعداد کشورهایی که موجودیت اصیل دارند کم است، تنوع فرهنگی در ایران زیاد است و این تنوع فرهنگی وارداتی نیست و منشاء درون سرزمینی دارد، این تنوع در کشور اندام‌واره است و به عنوان نمونه خراسان اندامی از موجودیت واحد ایران است.
استاد دانشگاه شهید بهشتی خاطرنشان کرد: از دیرباز خراسان دروازه ارتباط ایران با چین بوده است و اکنون نیز خراسان می تواند با رجوع به هویت تاریخی خود مناسبات را تنظیم ‌کند.
بهشتی ادامه داد: ما نسبت به فرهنگ و سرزمین خود دچار بی‌اعتمادی شده‌ایم، گذشتگان ایران را بهترین سرزمین دنیا معرفی کرده‌اند، اما ما با بی‌اعتمادی نسبت به فرهنگ و سرزمینمان در قرن اخیر، می خواهیم سرزمین خود را به بدترین شکل معرفی کنیم و حال آنکه باید نسبت به فرهنگ خود حسن ظن پیدا کنیم.
کلانشهر مشهد با ۳.۵ میلیون نفر جمعیت سالانه پذیرای حدود ۳۰ میلیون زائر و مجاور است و حدود یک سوم جمعیت این کلانشهر حاشیه‌نشین هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha