جراحی برداشتن تومور مغزی بدون بی‌هوشی در مازندران انجام شد

ساری - ایرنا - جراحی برداشتن تومور مغزی بدون بی‌هوشی برای نخستین بار در استان مازندران در بیمارستان آیت الله روحانی بابل انجام شد.

به گزارش ایرنا ، این عمل جراحی بر روی یک بیمار مرد ۴۵ ساله انجام شد که تومور مغزی در نیمکره سمت چپ سرش داشت.

جراح این بیمار در گفت و گو با خبرنگاران با اظهار این که تومور در قسمت حساس مغز وجود داشت ، گفت : با توجه به محل تومور و نزدیکی آن به بافت های عملکردی مهم مغز، لازم بود حین برداشتن تومور از نظر تکلم به صورت مداوم تحت پایش و بررسی قرار گیرد.

دکتر حامد احمدیان افزود : خوشبختانه حین جراحی و برداشتن تومور، اختلالی در تکلم بیمار ایجاد نشد و پس از جراحی نیز بیمار مشکل خاصی نداشت.

جراحی مغز بدون بیهوشی یا جراحی مغز در حالت هوشیاری یکی از پیچیده ترین روش جراحی مغز است که در آن جراح مغز و اعصاب بدون بیهوش کردن بیمار و در حالی که بیمار کاملا هوشیار است و به پرسش های جراح مغز پاسخ می دهد، انجام می گیرد. 

از این روش جراحی مغز برای درمان انواع تومورهای مغزی و تشنج های صرعی استفاده می شود. با توجه به این که یکی از مهم ترین عوارض جراحی مغز، آسیب به بخش های مهم مغز و اختلال در تکلم و فلج و ضعف حرکتی بعد از جراحی است. از این رو، کاربرد این نوع جراحی مغز در درمان و جراحی تومورهای مغزی که در ناحیه حساس مغز و نواحی که مربوط به گفتار و توانایی حرکتی است، بیشتر  است چون در این حالت جراح مغز و اعصاب قادر است با بررسی عملکرد این بخش ها، از وارد کردن آسیب به نواحی مهم مغز پیشگیری کند. 

کاربرد دیگر این نوع جراحی مغز برای بیمارانی است که قادر به تحمل داروی بیهوشی نیستند اما به دلیل بیماری تومور مغزی و فشاری که تومور به بافت مغز وارد می کند؛ جراح مغز و اعصاب مجبور است برای تخلیه و خارج کردن تومور، عمل جراحی مغز را انجام دهد.

 همچنین از این روش جراحی مغز برای درمان تشنج های مقاوم به دارو که نیاز به جراحی دارند نیز استفاده می شود. خصوصا صرع های غیرقابل کنترلی که از نوع کانونی هستند زیرا مرکز اینگونه تشنج ها در ناحیه تلکم و حس های حرکتی قرار دارد، انجام می شود.

عمل مغز بدون بی هوشی در واقع همان جراحی جمجمه است اما با این تفاوت که بیمار در این جراحی کاملا هوشیار است و ناظر صفر و تا صد جراحی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha