بررسی اولویت‌های اجرایی شهرستان سامان با حضور استاندار چهارمحال و بختیاری

شهرکرد - ایرنا - شورای اداری و برنامه‌ریزی چهارمحال و بختیاری روز پنجشنبه با حضور استاندار و جمعی از مدیران به میزبانی شهرستان سامان برگزار شد و موضوعاتی همچون معطل ماندن طرح جامع گردشگری، اتصال نخستین روستا به خدمات اینترنتی FTTH و کمبود زمین برای ساخت‌وساز در این شهرستان مورد بررسی قرار گرفت.

غلامعلی حیدری استاندار چهارمحال و بختیاری ۲۳دی‌ماه در هفتمین سفر شهرستانی خود به همراه جمعی از مدیران دستگاه‌های دولتی در شهرستان سامان حضور یافت و نشست شورای اداری و برنامه‌ریزی استان را با محوریت بررسی مسائل و مشکلات مختلف این شهرستان تشکیل داد.

مدیران حاضر در این نشست علاوه بر بیان گزارشی از اقدامات انجام شده در این شهرستان در سال جاری، پیشنهادهای خود را برای رفع مشکلات و موانع موجود نیز ارائه کردند.

اجرای طرح‌های مسکن در شهرستان سامان به تامین ۴۳ هکتار زمین نیاز دارد

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی چهارمحال و بختیاری در این نشست با بیان اینکه برای ساخت واحدهای تعیین شده شهرستان سامان در طرح‌های اقدام و نهضت ملی مسکن به ۴۳ هکتار زمین نیاز است، گفت: در صورت رفع مشکل کمبود زمین در این شهرستان برنامه عملیاتی این طرح‌ها به زودی آغاز خواهد شد.

فرشید ریاحی سهم مشخص شده بخش روستایی این شهرستان در طرح نهضت ملی مسکن را ۴۸۰ واحد اعلام کرد و افزود: این تعداد واحد در مدت چهار سال ساخته خواهد شد.

وی همچنین در خصوص شاخص مقاوم‌سازی مسکن روستایی شهرستان سامان تصریح کرد: با وجود ۲۳ روستای بالای ۲۰ خانوار در شهرستان، این شاخص به رقم ۶۵ درصد رسیده است که حدود ۱۳ درصد از میانگین شاخص کشوری نیز بالاتر است.

ریاحی به اختصاص چهار میلیارد و ۷۵۰ میلیون تومان از تمامی ردیف‌های اعتباری ملی و استانی برای اجرای ۱۴ طرح این اداره کل در شهرستان سامان اشاره کرد و یادآور شد: از این مبلغ در سال ۱۴۰۰ حدود ۶۲ درصد تخصیص یافته است و طرح‌های دارای تخصیص نیز تاکنون ۶۲ درصد پیشرفت فیزیکی دارند.

وی ادامه داد: در سال جاری ۱۱۵ واحد مسکن روستایی به عنوان سهمیه شهرستان تعیین شد که تاکنون عملیات ساخت ۱۵ واحد به پایان رسیده است و مراحل معرفی متقاضیان تسهیلات به بانک‌های عامل و عقد قرارداد نیز همچنان ادامه دارد.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی چهارمحال و بختیاری پیش‌بینی ۲۶ میلیارد تومان اعتبار برای اجرای طرح‌های بهسازی معابر و محیط روستایی و تعیین ۵۰ واحد برای مسکن محرومان شهرستان سامان را از پیشنهادهای این اداره کل به منظور ارائه در سفر رییس جمهور بیان کرد.

نخستین روستای شهرستان سامان به زودی به خدمات اینترنتی FTTH مجهز می‌شود

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات چهارمحال و بختیاری نیز به عنوان یکی دیگر از مدیران حاضر در این نشست گفت: طرح اینترنت پرسرعت FTTH در روستای مارکده شهرستان سامان در حال اجراست و به زودی با راه‌اندازی تجهیزات مورد نیاز، ساکنان این روستا به عنوان نخستین روستای شهرستان به طور کامل از این خدمات بهره‌مند می‌شوند.

مرتضی بلالی با بیان اینکه  ۲۳ روستای این شهرستان به اینترنت ADSL  مجهز شده‌اند، افزود: سامان تنها شهرستان در استان محسوب می‌شود که تمامی ارتباطات اینترنتی روستاهای آن بر بستر فیبر نوری قرار دارد.

وی همچنین به اجرای ۲۶ کیلومتر فیبر نوری با اعتباری افزون بر ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان در روستاهای حاشیه زاینده‌رود اشاره و تصریح کرد: به منظور ایجاد اشتغال روستایی نیز ارائه تسهیلات مرتبط در قالب ۱۵ طرح در نظر گرفته شده است.

طرح تکمیل زیرساخت‌های منطقه نمونه گردشگری سامان در سفر رییس‌جمهور ارائه می‌شود

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری گفت: در سال جاری برای توسعه زیرساخت‌های گردشگری روستای چلوان و منطقه نمونه گردشگری سامان و همچنین مرمت بافت تاریخی روستای یاسه چای و برخی محوطه‌های تاریخی اقدامات مختلفی در دستور کار این اداره کل قرار گرفت.

مهرداد جوادی ساخت سرویس‌های بهداشتی از جمله پل زمانخان را نیز یادآور شد و افزود: در حوزه صنایع‌دستی شهرستان سامان نیز از ابتدای امسال تاکنون ۱۵ مورد پروانه تولید انفرادی و ۴۵ مورد کارت شناسایی صنعتگران صادر شده است.

وی صدور مجوز ایجاد ۲ کارگاه صنایع‌دستی و معرفی ۱۶ مورد متقاضی تسهیلات مشاغل خانگی به بانک را از دیگر اقدامات انجام شده در شهرستان سامان در سالجاری بیان و تصریح کرد: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده در سال ۱۴۰۱ پل تاریخی زمانخان و تعدادی از مساجد و حمام‌های تاریخی این شهرستان تعمیر و مرمت خواهد شد و مطالعات باستان‌شناسی و مردم‌شناسی نیز به اجرا گذاشته می‌شود.

مجوز انشعاب گاز برای اردوگاه کمیته امداد امام خمینی (ره) در سامان صادر شود

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه اردوگاه این نهاد در سامان از جمله مراکز مهم برای اجرای برنامه‌های مختلف ویژه مددجویان به شمار می‌رود، گفت: با وجود آنکه واحدهای قرار گرفته در مجاورت این اردوگاه به شبکه گاز متصل شده‌اند اما تاکنون مجوز انشعاب برای این اردوگاه صادر نشده است.

جاسم محمدی فارسانی همچنین مشکل کمبود زمین در روستاهای این شهرستان را متذکر شد و افزود: در تمامی ۲۳ روستای سامان تامین زمین برای ساخت مسکن مددجویان با دشواری‌های متعددی رو به رو است که لازم است تدابیری در این راستا اندیشیده شود.

وی آمار خانواده‌های تحت پوشش این نهاد در شهرستان را یک هزار و ۶۰۰ خانواده اعلام کرد و اظهار داشت: حدود یک هزار و ۷۷۰ طرح اشتغال‌زایی با حمایت کمیته امداد امام خمینی (ره) در سامان فعال است و در ۹ ماهه امسال نیز ۲۱ میلیارد تومان اعتبار برای توسعه مشاغل خانگی مددجویان پرداخت شده است.

ایجاد صنایع تبدیلی در شهرستان سامان مشکل بیکاری را کاهش می‌دهد

مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی چهارمحال و بختیاری نیز در این نشست با بیان اینکه شهرستان سامان در نیمه نخست سال به دلیل وجود ظرفیت‌های کشاورزی متعدد جذب کننده نیروی کار از استان‌های هم‌جوار است، گفت: در صورت ایجاد صنایع تبدیلی و همچنین استقرار بنگاه‌های مختلف در شهرک تخصصی بادام مشکل بیکاری در این شهرستان تا حد بسیاری قابل کنترل است.

حفیظ‌الله فاضلی به وجود ۲۲ تعاونی در این شهرستان اشاره کرد و افزود: از مجموع این تعاونی‌ها پنج تعاونی غیرفعال است که ۲ تعاونی مهم به دلیل مشکلات ایجاد شده در صدور مجوز برداشت آب امکان ادامه فعالیت را نداشته و تعطیل شده‌اند.

وی فراهم شدن امکان فعالیت این ۲ تعاونی را در بهبود اشتغال بخش کشاورزی شهرستان سامان موثر دانست.

یک دستگاه رادیولوژی تا پایان سال در سامان راه‌اندازی می‌شود

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی چهارمحال و بختیاری با اشاره به فعالیت ۲ مرکز شبانه‌روزی، هفت مرکز جامع سلامت و ۱۹ خانه بهداشت در شهرستان سامان گفت: به منظور توسعه خدمات بهداشتی درمانی در این شهرستان در سال جاری سه میلیارد تومان اختصاص یافته است.

ارسلان خالدی فر بر ضرورت رفع مشکلات ساخت کلینیک تخصصی و فوق تخصصی خیری سامان با همکاری برخی دستگاه‌های اجرایی تاکید و تصریح کرد: خیرین برای ساخت مرکز جامع سلامت در روستای مارکده اعلام آمادگی کرده‌اند که تلاش می‌شود به زودی اقدامات لازم در این راستا به نتیجه برسد.

وی به آماده‌سازی هفت طرح بهداشتی و درمانی شهرستان سامان برای طرح در سفر رییس جمهور اشاره کرد و افزود: این طرح‌ها شامل نوسازی آمبولانس، ایجاد پایگاه اورژانس و احداث خانه بهداشت است.

اجرای طرح جامع گردشگری شهرستان سامان از پنج سال قبل تاکنون معطل مانده است

رییس شورای اسلامی شهر سامان نیز در این نشست گفت: این شهرستان به عنوان قطب گردشگری چهارمحال و بختیاری شناخته می‌شود اما تاکنون فعالیت موثری در این زمینه رخ نداده و موانع ایجاد شده بر سر راه سرمایه‌گذاران، آن‌ها را از ادامه فعالیت ناامید کرده است.

غلامرضا چلگردی، معطل ماندن طرح جامع گردشگری این شهرستان در پنج سال گذشته تاکنون را نیز یادآور شد و بر لزوم توجه مسولان برای رفع موانع سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری تاکید کرد.

وی در ادامه مشکلات کمبود آب و موضوع سرمازدگی باغ‌های این شهرستان را از موارد مهم در حوزه کشاورزی دانست و تصریح کرد: در خصوص کاهش خسارت‌های ناشی از سرمازدگی، طرح مطالعاتی نیز انجام شده است و لازم است شرکت توزیع نیروی برق و همچنین شرکت گاز با کشاورزان همراهی بیشتری داشته باشند.

چلگردی با اشاره به موانع ایجاد شده برای راه‌اندازی درمانگاه تامین اجتماعی در شهر سامان گفت: با وجود آنکه ساختمان این مرکز در این شهرستان به عنوان مهمانسرا استفاده می‌شود، مسوولان مربوطه درخواست سه هزار متر زمین در مرکز شهر برای ایجاد این درمانگاه را مطرح کرده‌اند که این موضوع نیز نیاز به بررسی‌های کارشناسی دارد.

کمرنگ بودن فعالیت کمیسیون ۹۹ موجب گسترش ساخت‌وسازهای غیرقانونی در سامان است

دهیار شوراب صغیر به عنوان نماینده دهیاری‌های شهرستان سامان در این نشست با اشاره به اینکه فعالیت کمیسیون ۹۹ در شهرستان سامان بسیار ضعیف است، گفت: بیش از یک هزار پرونده در این کمیسیون بلاتکلیف مانده است و مردم نیز برای دریافت مجوز انشعاب برق، آب و گاز معطل مانده‌اند.

رحیمی با بیان اینکه تا زمانی که اثری از فعالیت موثر این کمیسیون در شهرستان مشاهده نشود، ساخت‌وسازهای غیرمجاز در روستاها ادامه خواهد داشت، افزود: تعیین حریم رودخانه زاینده‌رود نیز نامشخص است و همین موضوع نیز موجب افزایش ساخت‌وسازهای غیرمجاز در منطقه شده است.

وی درباره نحوه کسب درآمد از حوزه گردشگری برای دهیاری‌ها تصریح کرد: عمده مناطق گردشگرپذیر شهرستان خارج از محدوده طرح هادی روستاها واقع شده است و از نظر قانونی امکان کسب درآمد وجود ندارد که این مورد نیز نیاز به بررسی دارد.

رحیمی نبود سرویس بهداشتی در مسیرهای گردشگری شهرستان و جبران خسارت مالکان اراضی واقع شده در حریم خطوط انتقال نفت را نیز از دیگر مشکلات شهرستان سامان بیان کرد.

شهرستان سامان بر اساس آخرین سرشماری با جمعیتی بیش از ۳۶ هزار نفر در شمال غربی این استان واقع شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha