۲۵ دی ۱۴۰۰، ۸:۵۳
کد خبر: 84613220
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

بارندگی در استان اردبیل ۴۶ درصد کاهش یافته است

اردبیل-ایرنا-بارندگی در استان اردبیل به رغم بارش پی درپی برف در دی ماه، نسبت به مدت مشابه سال آبی گذشته ۴۶ درصد کاهش نشان می‌دهد.

به گزارش ایرنا، متوسط بارش استان در سال آبی جاری تاکنون حدود ۶۹ میلیمتر است و آمارها حاکی از کاهش۳۷ درصدی بارش‌ها نسبت به متوسط بلندمدت استان می‌باشد.

سال گذشته بر اساس اطلاعات ثبت شده در ایستگاه‌های باران‌سنجی تحت مدیریت شرکت آب منطقه‌ای استان اردبیل، بارندگی از اول پاییز تا دی ماه بطور متوسط حدود ۱۷۳ میلیمتر بوده است.

نبی اله پاسبان عیسی‌لو مدیر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه‌ای اردبیل روز شنبه به خبرنگار ایرنا گفت: آمارها حاکی از کاهش۳۷ درصدی بارش‌ها نسبت به متوسط بلندمدت استان می‌باشد.

وی با یادآوری استمرار شرایط خشکسالی در ماه‌های اولیه سال آبی جاری و کمبود آب در سال آبی گذشته افزود: بارش‌های جوی استان اردبیل در سال آبی جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته نزدیک به ۴۶ درصد کاهش نشان می‌دهد.

مدیر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه‌ای اردبیل ضمن تایید کاهش بارندگی‌های سال آبی جاری، بر ضرورت بهره‌گیری از تجارب مدیریت خشکسالی تاکید و از عموم مردم شریف استان اردبیل خواست تا در مصرف آب بیش از پیش صرفه‌جویی کنند.

پاسبان عیسی لو از کاهش ۱۷ درصدی ذخیره آب سدهای استان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته خبر داد وگفت:درحال حاضر سد یامچی بعنوان تامین کننده آب آشامیدنی مرکز استان  ۲۱ میلیون مترمکعب ذخیره آبی دارد که نسبت به سال گذشته ۱۲ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

او اظهار کرد: کاهش بارندگی‌ها ،افزایش دمای هوا ،افزایش تبخیر از سطح حوضه های آبریز، مصارف آب در سرشاخه‌ها و نبود ذخیره برف کافی در کوهستان از جمله سبلان، موجب کاهش رواناب و حتی خشک شدن اغلب آبراهه‌ها و رودخانه‌های استان شده است بطوریکه اکنون رواناب ورودی  اغلب سدهای استان صفر یا نزدیک به صفر است و امسال با خشکسالی شدیدی در حوضه های آبریز سدهای یامچی، سبلان و قوری چای و ارس مواجه هستیم.

پاسبان عیسی لو ادامه داد: باتوجه به شرایط بحرانی پیش آمده ضرورت دارد که به مسئله پایداری سرزمین توجه ویژه داشته و بی‌مهابا از آب‌های زیرزمینی برداشت نشود چرا که مشکل فرونشست زمین در اکثر مناطق و مخصوصا دشت های ممنوعه بسیار جدی است.

بر اساس آمارهای موجود استان اردبیل از نظر بارندگی در مقایسه با استان‌های واقع در شمال‌غرب کشور، شامل استان‌های آذربایجان‌شرقی، آذربایجان‌غربی، زنجان که به لحاظ  اقلیمی در شرایط نسبتا مشابهی می‌باشند در جایگاه چهارم قرار دارد.

به دلیل خشکسالی‌های متوالی و نبود مصرف بهینه آب، ۸۰ درصد مخزن سدهای این استان خالی شده است و در سال‌های اخیر، حجم ۴۰۶ میلیون مترمکعبی سدهای در حال بهره برداری استان اردبیل تنها ۲۰ درصد پر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha