شمارش پرندگان مهاجر در کهگیلویه و بویراحمد آغاز شد

گچساران - ایرنا- معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد گفت: شمارش پرندگان مهاجر، آبزی و کنارآبزی در این استان از سوی کارشناسان و محیط بانان آغاز شده و تا یازدهم بهمن ماه ادامه دارد.

جمشید عبدی پور روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: شمارش پرندگان مهاجر آبزی و کنارآبزی کهگیلویه و بویراحمد در مناطق سردسیری آغاز شده و این طرح چند روز آینده در مناطق گرمسیری استان نیز انجام می شود.

وی بیان کرد: شمارش پرندگان مهاجر با مشارکت ۱۵ نفر از کارشناسان محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد از طریق مشاهده مستقیم با استفاده از دوربین و تلسکوپ در منابع آبی مانند رودخانه ها، دریاچه پشت سدها، آبگیرها و تالاب‌ ها انجام می گیرد.

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد افزود: بر اساس این سرشماری علاوه بر پایش منابع آبی کهگیلویه و بویراحمد سلامت و روند تغییرات جمعیتی پرندگان مهاجر، آبزی و کنارآبزی در استان نیز بررسی می شود. 

عبدی پور تصریح کرد: شهریور و مهر ماه هر سال پرندگان  مهاجر به استان مهاجرت کرده و تا زمانی که شرایط اقلیمی مساعد باشد در این مناطق باقی می‌ مانند. 

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: پرندگان آبزی و کنار آبزی از مناطق سردسیری آسیا و شمال کشور در کنار منابع آبی این استان فرود آمده اند.

وی عنوان کرد: این پرندگان از گروه های اگرت ها ، حواصیل ها ، اردک ها ، باکلان ها و کشیم ها هستند که با توجه به شرایط توپوگرافی ، اقلیمی و وجود زیستگاه های مناسب ، هر ساله آبگیرهای کهگیلویه و بویراحمد را برای زمستان گذرانی انتخاب می کنند. 

وی بیان کرد: رودخانه های بشار ، مارون ، زهره ، تنگ سرخ ، کبکیان ، خرسان ، شاه بهرام و سدهای مارون ، کوثر ، شاه قاسم ، تالاب های برم الوان و مورد زرد زیلایی از جمله مکان هایی هستند که همه ساله از اواسط شهریور تا اواخر زمستان میزبان پرندگان مهاجر آسیایی هستند. 

وجود یکهزار و ۴۰۰ کیلومتر ساحل رودخانه در مناطق گرمسیری و سردسیری کهگیلویه و بویراحمد و اختلاف دمای ۲۰ تا ۳۰ درجه سانتیگراد زمینه برای رونق پرنده نگری در گونه های مختلف آبزی و کنار آبزی استان فراهم کرده است.

کهگیلویه و بویراحمد با مساحتی حدود ۱۶ هزار و ۲۴۹ کیلومتر مربع، سرزمینی مرتفع و کوهستانی با اقلیم سردسیری و گرمسیری در جنوب غربی ایران قرار دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha