قوانین حمایتی - تشویقی حوزه ازدواج و خانواده باید نظام‌مند شوند

تهران - ایرنا - سرپرست دفتر برنامه‌ریزی و توسعه اجتماعی جوانان وزارت ورزش و جوانان گفت: باید به سمتی برویم که قوانین حمایتی و تشویقی سیستماتیک شوند؛ یعنی کسی که ازدواج می‌کند یا بچه‌دار می‌شود، خدمات حمایتی و تشویقی سیستماتیک برای او ارائه شود.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا از وزارت ورزش و جوانان، اولین جلسه کمیسیون تخصصی ازدواج و خانواده با حضور اعضای جدید و به ریاست علی ابوترابی (رئیس کمیسیون) و حجت‌الاسلام مهدی متقی‌فر (دبیر کمیسیون و مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و توسعه اجتماعی جوانان) و حضور سایر اعضاء و مدعوین با دستور جلسه "بررسی قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و چگونگی اجرای تکالیف مندرج در قانون" تشکیل شد.

حجت الاسلام مهدی متقی فر دبیر کمیسیون و مدیر کل دفتر برنامه‌ریزی و توسعه اجتماعی جوانان در این نشست پس از شنیدن صحبت اعضای این کمیسیون بر آسیب شناسی قوانین موجود در حوزه ازدواج و خانواده تاکید کرد و افزود: باید با هم فکری و هم افزایی یکدیگر آسیب هایی که در قوانین فعلی وجود دارد را برای طرح در جلسه بعدی احصا کنیم. این موضوع می تواند هم در اصلاح پیش نویس قانون تسهیل ازدواج و هم برای اجرایی شدن قانون جوانی جمعیت به ما کمک کند که در آینده دچار این آسیب ها نشویم.

وی با تاکید بر تعامل با کمیسیون اجتماعی مجلس اظهار داشت: باید برخی از موضوعات را با همکاری و تعامل نمایندگان مجلس شورای اسلامی پیش ببریم.  تعامل ما با مجلس و دستگاه های اجرایی صدای واحدی را ایجاد می کند تا ما بتوانیم در اجرای قوانین حوزه ازدواج و خانواده به موفقیت برسیم.

وی با تاکید بر همکاری دستگاه ها برای اجرای قوانین تشویقی در حوزه ازدواج و خانواده گفت: باید به سمتی برویم که قوانین حمایتی و تشویقی سیستماتیک شوند یعنی کسی که ازدواج می کند یا بچه دار می شود خدمات حمایتی و تشویقی سیستماتیک برای او ارائه شود.

سرپرست دفتر برنامه ریزی و توسعه اجتماعی جوانان در پایان با تشکر از همراهی همه اعضای کمیسیون تخصصی ازدواج گفت: ان شاءالله خداوند کمک کند در این مسیر گام های موثر و ملموسی برداریم که جوانان و کشور از آن بهره‌مند شوند.

در ادامه جلسه علی ابوترابی رئیس این کمیسیون به مباحث آمار مرتبط با ازدواج و جمعیت اشاره کرد و افزود: با سرعت افزایش تجرد در کشور روبرو هستیم که برای مواجهه با آن نیازمند یک حرکت عظیم در همه اجزاء و عناصر این موضوع هستیم.

وی تصریح کرد: پیامدهای تجرد به صورت همه جانبه به ما ضربه می‌زند. شاهد پیدایش طبقه ای در جامعه هستیم که تمایلی به ازدواج با توجه به دگردیسی فرهنگی رخ داده، ندارند و با چالش‌های عظیمی در این حوزه مواجه هستیم. در واقع این کمیسیون باید بازوی فکری و مشورتی شورای عالی جوانان باشد تا با هم‌ افزایی مجموعه‌ها و ساختارهای مرتبط، از ظرفیت موجود استفاده و فعالیت مثمرثمری انجام دهد.

همچنین در این نشست بخشی زاده (کارشناس دفتر برنامه‌ریزی و توسعه اجتماعی) ضمن اشاره به شیوه نامه کمیسیون ازدواج و خانواده، موارد قانونی مرتبط با وزارت ورزش و جوانان در قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت را بیان کرد.

 در ادامه اعضای جلسه به بیان نظرات و دیدگاه‌های خود در ارتباط با موضوعات مطرح شده در جلسه پرداختند.

در این نشست معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان تبلیغات اسلامی، نماینده دفتر سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی فرهنگی و اجتماعی، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، مدیر عامل بنیاد ملی خانواده، مدیر کل حمایت‌های اجتماعی کمیته امداد امام (ره)، نماینده معاونت فرهنگی هنری ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد، نماینده دبیرخانه ستاد ملی زن و خانواده، معاونت امور زنان و خانواده، مدیر کل مشاوره و امور روانشناختی سازمان بهزیستی، معاون دانشجویی و جوانان سازمان جوانان هلال احمر، مدیر توسعه سرمایه اجتماعی سازمان امور اجتماعی، رئیس گروه ورزش و جوانان سازمان برنامه و بودجه به عنوان مدعو و دکتر تاجیک مشاور معاون امور جوانان، محمدرضا نامداریان، معاون دفتر هماهنگی و نظارت بر امور جوانان و دکتر حسن بخشی زاده کارشناس دفتر برنامه ریزی و توسعه اجتماعی جوانان به عنوان دیگر اعضای جلسه حضور داشتند.

تدوین آیین نامه جدید و مشخص شدن جایگاه کمیسیون در ساختار شورای عالی جوانان، طرح و دریافت نظرات اعضا درباره قانون تسهیل ازدواج در گروه مجازی کمیسیون، ارسال نامه‌ای برای اجرای سرشماری جمعیت در سال ۱۴۰۰ و پیشنهاد اجرای هر ۵ سال یکبار (به جای هر ده سال یکبار) با توجه به اهمیت آمار در اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، تهیه تقویم کاری و موضوع جلسات کمیسیون و ارسال نامه با موضوع اهتمام بیشتر به پیگیری بودجه ۱۴۰۱ مرتبط با خانواده و جمعیت از مصوبات این جلسه بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha