قصه مترو ورامین - تهران به سر رسید

تهران- ایرنا – سرپرست فرمانداری شهرستان ورامین از منتفی شدن موضوع اجرای پروژه متروی ورامین _ تهران خبر داد تا تکلیف ۱۴ سال انتظار مردم یک بار برای همیشه روشن شود.

به گزارش ایرنا، با سخنان شامگاه یکشنبه مجید درویشی در بین جمعی از مردم روستای باغ خواص ورامین مشخص شد، اراده‌ای برای اجرای خط ریلی ورامین به تهران با عنوان مترو وجود ندارد و مردم باید از همین قطار حومه‌ای که در حال حاضر بخشی از مسافران جنوب‌شرق را به تهران منتقل می‌کند، استفاده کنند.

درویشی اظهار داشت: پروژه مترو در حال حاضر منتفی است و استاندار تهران نیز پیگیر این امر است که لااقل همین امکاناتی که در اختیار داریم به درستی اجرا و کار مردم در انتقال سریع و راحت به تهران انجام شود.

وی افزود : به منظور تکمیل پروژه قطار حومه‌ای، تمامی زیرگذرهای موجود تا سال آینده تکمیل خواهد شد.

سخنان صریح سرپرست فرمانداری ورامین در حالی بیان شد که هفتم اردیبهشت سال ۹۸، فرماندار قرچک نیز در برنامه‌ای تلویزیونی، به صراحت از اجرا نشدن پروژه متروی تهران- قرچک- ورامین خبر داده بود.

وی در این برنامه تلویزیونی اعلام کرد که بحث اتصال شهرستان‌های ورامین، پیشوا و قرچک که با احتساب اتباع به حدود ۸۵۰ هزار نفر می رسد به مترو تهران منتفی است و "قطار حومه ای" جایگزین "قطار شهری" (مترو) شده است.

داستان متروی ورامین - تهران از کجا آغاز شد

پروژه قطار حومه‌ای تهران- ورامین از مصوبات دولت نهم است که در پی درخواست‌های مکرر مردم در ۱۷ مرداد سال ۸۸ با حضور مسئولان وقت وزارت راه و شهرسازی، شرکت راه آهن و مسئولان محلی و عل‌اکبر محرابیان که آن زمان، دستیار ویژه رئیس جمهور در ستاد تبصره ۱۳ بود، کلنگ احداث آن در ایستگاه راه‌آهن ورامین به زمین خورد.

اجرای این پروژه، ابتدا در اختیار شرکت راه آهن قرار گرفت ولی با پیگیری و اعتراض مسئولان ورامین، این طرح ملی به شرکت مترو تهران واگذار و مقرر شد تا آن در سه فاز شهرری تا قرچک، قرچک تا ورامین و ورامین تا پیشوا انجام شود.

سنگ بزرگ شورای اسلامی شهر ورامین

اجرای ۲ خط سه و چهار ویژه قطار شهری تهران- ورامین در حاشیه راه‌آهن سراسری تهران و مشهد توسط شرکت مترو در حالی در دست اقدام بود که شورای اسلامی با مطرح کردن موضوع انتقال راه‌آهن سراسری تهران – مشهد در محدوده شهر ورامین به زیر زمین، عملا سنگ بزرگی پیش پای اجرای این طرح قرار داد.

قصه مترو ورامین _ تهران به سر رسید

سی‌ام دی‌ماه سال ۱۳۹۲ رئیس وقت شورای اسلامی شهر ورامین، پیشنهاد انتقال راه‌آهن در محدوده شهر ورامین به زیر زمین را مطرح کرد، پیشنهادی که باعث تعجب بسیاری از کارشناسان امر شد و همگان تحقق این خواسته را با توجه به هزینه‌های بسیار زیاد، غیرممکن می‌دانستند.

محسن عابدلو در جلسه عمومی شورای اسلامی شهر ورامین گفت: یکی از مهمترین موارد و بندهای طرح جامع و تفصیلی ورامین، انتقال راه‌آهن سراسری تهران – مشهد از مرکز شهر، به حومه و احداث بلوار به جای راه‌آهن فعلی است.

وی اضافه کرد: مطالعه، طراحی و تصویب طرح تفصیلی و جامع شهر ورامین هشت سال طول کشیده و کلیه نقشه‌ها و برنامه ریزی های شهری ورامین بر اساس این ۲ طرح مهم پایه ریزی شده‌است.

وی افزود : مهمترین برنامه ای که برای کاهش این مشکل در دستور کار اعضای شورای اسلامی شهر ورامین قرار گرفته، انتقال طرح مترو به زیر زمین است که در جلسه امروز شورای اسلامی این امر مورد بررسی و تصویب قرار گرفت و مقرر شد که مترو در محدوده شهری ورامین از زیر زمین عبور کرده و طرح انتقال راه آهن به حومه شهر اجرایی شود.

رئیس شورای اسلامی ورامین تأکید کرد: برای عبور مترو از داخل شهر حاضر نیستیم طرح جامع و تفصیلی را به هم بزنیم.

دست به دست شدن پروژه بین راه آهن و مترو

نماینده وقت مردم شهرستان‌های ورامین، پیشوا و قرچک در مجلس شورای اسلامی در آذر سال ۱۳۹۳ بار دیگر خبر از تصویب اجرای پروژه قطار شهری ورامین توسط شرکت مترو تهران در هیات دولت خبر داد.

سیدحسین نقوی حسینی در آن زمان و در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا گفت: پروژه مهم مترو شهرستان ورامین با هدف تسهیل تردد بیش از یک میلیون نفر از مردم جنوب استان تهران از جمله مصوبات دولت قبل است، که با پیگیری‌های انجام شده و عنایت ویژه دولت یازدهم، اجرای آن به شرکت قطار شهری تهران و حومه (مترو) واگذار شد.

وی با اشاره به مشکلات ایجاد شده برای اجرای پروژه مترو ورامین میان وزارت راه و شهرسازی و شرکت راه آهن، اظهار کرد: هیات دولت به تازگی اجرای این پروژه را براساس جلسات و بررسی کارشناسانه انجام شده به شرکت متروی تهران واگذار کرد.

نقوی حسینی با اشاره به اینکه اجرای پروژه مترو یکی از مطالبات بحق و قانونی مردم ورامین است، تصریح کرد: مصوبه هیات دولت برای اجرای این پروژه توسط شرکت مترو تهران، هدیه ویژه و ارزشمند دولت تدبیر و امید به مردم شهرستان ورامین است.

قصه مترو ورامین _ تهران به سر رسید

مترو فقط برای کلان‌شهرهاست

کمتر از ۲۰ روز پس از سخنان نماینده ورامین در خصوص واگذاری این طرح به شرکت مترو، وزیر وقت راه و شهرسازی در سفر به ورامین و پاکدشت سفر اظهار داشت: مترو فقط برای کلان‌شهرهاست و شهرستان‌های اطراف شهرهای بزرگ باید از یک سیستم حمل و نقل ریلی با عنوان قطار حومه‌ای استفاده کنند.

عباس آخوندی در جریان این سفر اظهار داشت: بحث مهمی که اکنون در شرکت راه آهن تعقیب می شود، اجرای طرح قطار سریع السیر برای کل شهرهای حومه‌ای کشور از جمله پیشوا، ورامین، پاکدشت، قرچک و گرمسار یا در غرب تهران در شهرهای قدس، شهریار و کرج است.

وی ادامه داد: این بحث فقط به تهران منحصر نمی شود و امکان اجرای آن در کل کشور بررسی می شود.

وزیر راه و شهرسازی افزود: نظام حمل و نقل بین حومه و مرکز شهرها نیاز به تجدید نظر دارد تا با برنامه ریزی مناسب در داخل کلان شهرها حمل و نقل ریلی با استفاده از مترو انجام شود و این سیستم با اتصال به قطار حومه ای، مردم را  به مرکز کلان شهرها متصل کند.

آخوندی بیان کرد: مشکل اجرای این طرح آن است که قطارهای حومه ای باید از تعدد حرکت برخوردار و سرعت حمل نقل باید خیلی زیاد باشد که این امر می تواند در تعارض با حرکت قطارهای دوربردی باشد که از این مناطق به سمت مشهد یا مناطق دیگر حرکت می کنند و برای رفع این مشکل باید خطی مستقل برای اجرای طرح قطار حومه ای احداث شود تا حرکت این دو قطار با یکدیگر در تعارض نباشد.

این سخنان در حالی با صراحت بیان شد که مسوولان هیچگاه آن را جدی نگرفتند و بارها از این طرح با عنوان مترو یاد کردند.

قصه مترو ورامین _ تهران به سر رسید

تقاطع‌های دردسرساز

با آغاز عملیات احداث راه آهن تهران - مشهد در سال ۱۳۱۷ هجری شمسی و توقف چند ساله ناشی از مشکلات جنگ جهانی دوم که با راه اندازی آن در ۱۷ دیماه ۱۳۳۵ همراه بود ورامین نیز در مسیر این خط سراسری قرار گرفت و همزمان با عبور راه آهن، از پیشرفت هایی نیز برخوردار شد.

راه آهن سراسری تهران - مشهد در ابتدای ورود به دشت ورامین با معابر روستاهای محمدآباد، داودآباد، پوئیک جنوبی قرچک، خیرآباد جنوبی، علی آباد و باغخواص، موسی آباد، احمدآباد، شهرک اصلاح بذر، بلوار شهید باهنر، بلوار امام رضا(ع) ورامین، روستاهای قلعه سین، قلعه نو، سلمان آباد و قلعه بلند تقاطع ایجاد می کند که برای اجرا خط سه و چهار قطار حومه‌ای لازم است تا تمامی این تقاطع‌ها به صورت غیرهمسطح اجرا شود.

مهمترین چالش اجرای این پروژه مهم، معارضین و تقاطع‌های در طول مسیر بود که مهمترین آن، تقاطع موسوم به امام رضا (ع) و پل روگذر ۱۵ خرداد بود که اجرای آن تا سال ۱۳۹۴ طول کشید.

اجرای این ۲ پروژه، با تأخیر مواجه شد و ستون های پل روگذر امام رضا(ع) سال‌ها نیمه‌تمام رها شد تا این که در سال ۱۳۹۶ این ۲ پروژه با اعتباری بالغ بر ۱۵۰ میلیارد تومان به بهره‌برداری رسید.

قصه مترو ورامین _ تهران به سر رسید

در حال حاضر و با وجود وعده مسئولان در گذشته، ۲ زیرگذر داودآباد و محمدآباد در قرچک، پل روگذر در محور روستاهای قلعه سین به پیشوا، محمدآباد عرب ها به پیشوا و روستای قاسم آباد در ورامین نیمه کاره رها شده، زیرگذر موسوم به باغخواص که در ورامین اجرا شده با وجود تکمیل بودن سال‌ها به حال خود رها شده و در تقطع روستای قلعه‌بلند هیچ اقدام عملی برای اجا تقاطع غیرهمسطح عملیاتی نشده است.

امتداد قطار حومه‌ای به سمت گرمسار

در حالی که تمامی مسئولان تأخیر در اجرای این طرح را کمبود اعتبارات اعلام می‌کردند، به یکباره طرحی که قرار بود تا پیشوا امتداد پیدا کند، سر از گرمسار در استان سمنان درآورد و اعتبارات محدود آن به جای ۳۰ کیلومتر، به پروژه‌ای ۱۰۰ کیلومتری منتقل گردید.

با افتتاح ۲ پروژه پل روگذر امام رضا(ع) و زیرگذر ۱۵ خرداد ورامین و تعبیه یک خط راه آهن در مجاورت ۲ خط سراسری تهران – مشهد، ۶ رام قطار کار خود را در خط موسوم به تهران- ورامین - گرمسار آغاز کرد به این امید که شاید در آینده، این پروژه به مترو تبدیل و مشکل تردد مردم شهرستان های جنوب شرق استان تهران برای عزیمت به پایتخت برطرف شود.

قصه مترو ورامین _ تهران به سر رسید

هرچند بهره برداری از پروژه قطار حومه ای در ورامین با مراسم افتتاحیه ای همراه نبود ولی همزمان با راه اندازی قطارها در این محور و در روز ۱۷ فروردین سال ۹۶ پروژه قطار حومه‌ای تهران _ ورامین _ گرمسار همزمان با سفر رئیس جمهوری‌ به سمنان و با حضور وزیر راه و شهرسازی در محل راه‌آهن شهرستان گرمسار بهره‌برداری شد.

مسئولان وزارت راه و کشور پاسخگوی مطالبه مردم ورامین در دسترسی به مترو باشند

نماینده مردم ورامین، قرچک و پیشوا در مجلس شورای اسلامی گفت: مسئوولان وزارت راه، شرکت راه آهن و وزارت کشور باید پاسخگوی مطالبه مردم ورامین در دسترسی به مترو باشند و تغییر ماهیت آن به پروژه تهران – گرمسار باشند.

حسین نوش‌آبادی نیز در خصوص منتفی شدن اجرای پروژه ریلی ورامین به تهران به صورت مترو و تبدیل به قطار حومه‌ای اظهار داشت: پروژه قطار شهری ورامین با اعتبارات موجود باید ۱۰ سال قبل به بهره برداری می رسید ولی در یک اقدام غیر منطقی و غیر قابل توجیه در اضافه شدن مسیر گرمسار به مترو تهران به پیشوا، علاوه بر افزایش طول مسیر، هزینه گزافی به اصل پروژه که اختصاص به ورامین و پیشوا داشت، تحمیل شد.

وی گفت: شرکت راه آهن باید نسبت به گره زدن سرنوشت جمعیت ۸۰۰ هزار نفری دیار ۱۵ خرداد با جمعیت ۸۰ هزار نفری شهر دیگری که جزو پروژه‌ اصلی مترو نبوده و توجیه عقلایی هم ندارد پاسخگو باشد.

نوش آبادی افزود: چرا بودجه و اعتباری که باید صرف اجرای پروژه‌ متروی تهران به پیشوا می‌شد، با لابی و فشارهای سیاسی افرادی خاص و سهل انگاری و بی‌توجهی مسوولان وقت، به هدر برود و مسیر ۴۰ کیلومتری به مسیر ۱۲۰ کیلومتری تهران به گرمسار تبدیل شود.

نماینده مردم ورامین، قرچک و پیشوا در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: این اقدام باعث شد تا نَه مردم ورامین و پیشوا و قرچک، به حق خود برسند و نَه مردم گرمسار بتوانند از خدمات مناسب ریلی برخوردار شوند.

نوش آبادی با تأکید بر این که مسئولان وزارت راه و کشور باید نسبت به این اقدام ناصواب، پاسخگو باشند افزود: مسئولانی که سبب این اتفاق شدند باید پاسخگوی هدررفت سرمایه‌های ملی که به بیت المال تعلق دارد باشند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: پروژه‌ متروی تهران به پیشوا در دوره هفتم مجلس مصوب و عملیات اجرائی با اختصاص زمین برای احداث ایستگاه‌های مترو در برخی از مناطق از جمله پیشوا و قرچک آغاز شد ولی چند سال بعد، این پروژه مهم به قطار حومه‌ای تبدیل و بر همین اساس، ریل گذاری و سایر زیر ساخت ها، طراحی و اجرا شد.

وی افزود: از سال گذشته، تلاش‌های زیادی برای بازگشت پروژه مترو و تسریع در اجرای آن صوت گرفت و برای تحقق آن جلسات متعدد با مسوولان ارشد کشور در دولت قبل و به ویژه با آیت الله رئیسی و وزیر کشور برگزار و بر اجرای خواسته‌ مردم، پافشاری شد و حتی در نطق‌های میان دستور مجلس و نیز تذکرات کتبی و شفاهی، خطاب به وزرای دولت قبل و کنونی راه و شهرسازی، خواستار اجرای پروژه مترو تهران به پیشوا شدم.

نماینده مردم ورامین، پیشوا و قرچک در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تلاش استاندار تهران در تحقق خواسته به حق مردم دشت ورامین گفت: در خصوص اجرای طرح مترو ورامین - تهران، جلسه‌ای با حضور استاندار تهران در دفتر وزیر راه و شهرسازی و با حضور مدیران عامل مترو و راه آهن و شهردار تهران برگزار شد تا زمینه تغییر ماهیت پروژه فراهم شود.

وی گفت: در این جلسه شهردار تهران و مدیر عامل مترو، با وجود مخالفت مدیرعامل شرکت راه‌آهن، آمادگی خود را برای همکاری در حل مشکل اعلام کردند و در نهایت مقرر شد تا مدیرعامل متروی تهران و مدیرعامل راه آهن با همکاری استانداری تهران ضمن بررسی شرایط فنی و اقتصادی، چگونگی امکان تغییر پروژه‌ی قطار حومه ای به مترو را بررسی و نتیجه را گزارش کنند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی افزود: با توجه به  این که در ابتدا، مسئولان راه آهن که مجری پروژه‌ فعلی قطار حومه ای هستند، مخالف تغییر این پروژه بودند، طی گزارشی مکتوب و یک طرفه، تغییر در اجرای پروژه را نپذیرفتند.

نوش آبادی تأکید کرد: تا زمانی که پاسخ قانع کننده‌ای از وزارت راه و مسئولان راه آهن و شرکت مترو در این خصوص دریافت نکنم، بر انجام پروژه مترو تاکید دارم و این خواسته و مطالبه مردمی دنبال می‌شود.

مشکل تردد مردم ورامین به تهران با احداث آزادراهی جدید حل می‌شود

امام جمعه موقت ورامین گفت: مردم ورامین با برخورداری از یک مسیر دسترسی به تهران، همواره با مشکلات عدیده‌ای مواجه هستند که این مشکل تنها با احداث یک آزادراه جدید حل می‌شود.

حجت الاسلام سیدمحسن محمودی در جریان بازدید از اداره راه و شهرسازی جنوب‌شرق تهران گفت: شهرستان‌های جنوب‌شرق تهران شامل ورامین، پیشوا و قرچک برای دسترسی به تهران فقط از یک جاده نامناسب استفاده می‌کنند که این امر مشکلات زیادی را برای آنان به همراه دارد.

وی افزود: به گفته مسئولان، روزانه بیش از ۱۲۰ هزار تردد از این مسیر انجام می‌شود که ایمنی پایین آن همواره باعث بروز حوادث متعدد جاده‌ای می‌شود.

وی اظهار داشت: جمعیت یک میلیون نفری جنوب‌شرق تهران برای دسترسی به پایتخت از جاده‌ای عبور می‌کنند که در صورت بروز یک حادثه به طور کامل مسدود می‌شود و برای رفع این مشکل لازم است تا آزادراه جدید تعریف و اجرایی شود.

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان تهران گفت: احداث آزادراه آبیک _ چرمشهر اقدام با اهمیتی در دسترسی سریع و ایمن به مسیرهای شمالی و جنوبی کشور است ولی با وجود آن که این مسیر به حوزه شهرستان ورامین در بزرگره قم – گرمسار ختم می‌شود ولی مردم قرچک، پیشوا و ورامین راه دسترسی مناسبی به آن را ندارند.

وی افزود: احداث مسیر دسترسی شهرستان‌های جنوب‌شرق تهران به آزاد راه آبیک- چرمشهر می‌تواند کارکردهای آن را برای مردم این دیار که سال‌ها منتظر تکمیل شدن آن بودند ارتقا بخشد که امیدواریم با سفر ریاست جمهوری به این منطقه، زمینه این مهم محقق شود.

محمودی با اشاره به لزوم معرفی ظرفیت‌های ورامین در مسیرهای منتهی به این شهرستان گفت: گنجاندن جنبه‌های تبلیغی و نماد دیار ۱۵خرداد در راه‌های مواصلاتی اطراف ورامین مانند جاده حرم به حرم و چرمشهر به آبیک قزوین موجب آشنا شدن مسافران عبوری با برخی از ویژگی‌های منطقه می‌شود.

۱۵ هزار مسکن در جنوب‌شرق تهران احداث می‌شود

رئیس اداره راه شهرسازی جنوب‌شرق تهران نیز در جریان این بازدید گفت: با برنامه‌ریزی صورت گرفته، ۱۵ هزار واحد مسکونی در قالب طرح نهضت ملی مسکن در جنوب‌شرق تهران احداث می‌شود.

مجتبی صادقی افزود: این اداره، خدمت رسانی به مردم سه شهرستان ورامین قرچک و پیشوا را بر عهده دارد و ساخت راه‌های اصلی، آزاد راه و بزرگراه در حیطه وظایف این اداره تعریف شده که نمونه آن احداث جاده چرمشهر به آبیک قزوین است.

وی با اشاره به اجرای طرح نهضت ملی مسکن در جنوب‌شرق تهران گفت: با برنامه‌ریزی صورت گرفته، مقرر شده تا ۱۵ هزار واحد مسکونی در این حوزه ساخته شود که فاز اول آن در شهر قرچک اجرا شده و در مراحل بعدی، این طرح در ورامین و پیشوا نیز اجرایی می‌شود.

وی گفت: رایزنی‌های لازم برای تأمین زمین دولتی مورد نیاز این طرح در وارمین انجام شده و قرار است تا در شهر جوادآباد نیز زمینی ۵۰۰ هکتاری برای این طرح در نظر گرفته شود.

وی اظهار داشت: مطالعات طرح اتصال ورامین به رودهن و شهر کاشان در حال انجام است که امید است با همراهی مسئولان، این مهم تسریع پیدا شود.

مردم ناراضی ولی مجبور به استفاده از قطارهای موجود

تاخیرهای فراوان و کمبود ظرفیت موجود در قطار حومه‌ای موجب شده تا خدمات‌رسانی به انبوه مسافران، با مشکل همراه شود و شرایط مسافران این قطار نامساعد باشد.

مردم در شهر قرچک مجبورند کنار ریل راه آهن منتظر قطار بمانند و ایستگاه مناسبی در این شهرستان احداث نشده ولی همچنان شهروندان منتظرند این قطار، آنان را به یکی از ایستگاه های مترو در تهران برساند؛ آرزویی که ممکن است هیچ وقت دیگر هم محقق نشود.

چیزی به نام مترو وجود ندارد

حال با سخنان شب گذشته سرپرست فرمانداری ورامین، مردم جنوب‌شرق تهران باید به تکمیل خط چهارم و افزایش تعداد تردد قطارها در این میسر دل خوش باشند تا سفری امن، سریع و ارزان قیمت را به پایتخت تجربه کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha