سازه‌های آبخیزداری استان سمنان ظرفیت کنترل ۸۷ میلیون مترمکعب سیلاب دارد

سمنان- ایرنا- کارشناس مسئول سیل معاونت آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: سازه‌های بتنی و خاکی استان در مجموع ظرفیت کنترل بیش از ۸۷ میلیون مترمکعب سیلاب را دارد.

به گزارش ایرنا، هادی ایمانی روز دوشنبه به رسانه ها گفت : اجرای طرح های کنترل سیل و پخش سیلاب با توجه به شرایط اقلیمی حاکم بر استان سمنان از رویکردهای مهم اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان است. 

وی ابراز داشت به همین منظور، اداره کل منابع طبیعی وآبخیزداری استان سمنان از سال ۱۳۷۰ تا سال ۱۳۹۹ بیش از هفت میلیون و ۴۹۰ هزار متر مکعب سازه خاکی و سنگ و ملات با هدف کنترل سیل، فرسایش و رسوب در استان اجراء کرد که این سازه ها با توجه به مخازن ایجاد شده ظرفیت لازم برای کنترل بیش از ۸۷ میلیون متر مکعب سیلاب دارند.

وی ادامه داد که استان سمنان با داشتن حوزه های وسیع سیل خیز با مساحت حدود ۲ میلیون هکتار همواره در اثر جاری شدن سیلابهای متعدد دچار خسارتهای مالی وجانی فراوان شده است.

ایمانی افزود: از سال ۱۳۷۵ تاکنون بالغ بر ۴۹۸ سیل در استان سمنان به وقوع پیوست که از این تعداد ۴۱۹ مورد دارای خسارت بود.

وی اظهار داشت کنترل سیلاب توسط سازه های احداث شده این امکان را ایجاد کرده است که ۹ میلیون متر مکعب از حجم سیلاب کنترل شده در خاک نفوذ کند و باعث تغذیه سفره های زیرزمینی شامل چشمه ها، چاهها و قنات‌ها در استان شود.

کارشناس مسئول سیل معاونت آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان اظهار داشت با توجه به واقع شدن استان در منطقه خشک ونیمه خشک و کاهش بارندگی ها و بروز خشکسالی های اخیر، کنترل روان‌آبهای سطحی می تواند کمک بزرگی به چالش کم آبی در استان کند.

از ۹.۷ میلیون هکتار وسعت استان سمنان، ۵۵ درصد نواحی بیابان و خشک، ۳۸.۵ درصد مراتع، ۲ درصد اراضی کشاورزی و ۳.۶ درصد جنگل است

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha