سالگرد میزبانی اصفهان از کودکان لهستانی در جشنواره نقاشی این شهر بازتاب داده می‌شود

اصفهان- ایرنا- رییس شورای سیاستگذاری جشنواره بین‌المللی نقاشی کودک و نوجوان اصفهان گفت: بدلیل تقارن هشتادمین سالگرد میزبانی اصفهان از کودکان لهستانی با برگزاری جشنواره امسال، ما درصدد استفاده از ظرفیت آن رویداد مهم هستیم.

در اول سپتامبر ۱۹۳۹ با حمله آلمان نازی به لهستان، جنگ جهانی دوم آغاز شد و در جریان آن هزاران تن از کودکان لهستانی به اصفهان فرستاده شدند. آنان در این شهر می‌توانستند برای درمان بیماری‌هایی که در یتیم‌خانه‌های فاقد امکانات شوروی(سابق) به آنها مبتلا شده بودند، تحت مراقبت قرار بگیرند. در سال‌های ۱۹۴۲ تا ۱۹۴۵، تقریباً ۲ هزار کودک لهستانی وارد اصفهان شدند و به همین دلیل به اصفهان «شهر کودکان لهستانی» نیز می‌گفتند. 

به گزارش ایرنا، مُجتبی شاهمرادی، روز دوشنبه در نشست خبری این جشنواره در کتابخانه مرکزی اصفهان افزود: هشتادمین سالگرد میزبانی اصفهان از کودکان لهستانی رویدادی است که باید در حافظه تاریخی این شهر ماندگار شود.
وی با بیان‌اینکه از طریق نمایندگی وزارت خارجه در اصفهان و همچنین شهرهای خواهرخوانده آن در جهت گسترش فراخوان شرکت در این جشنواره ارتباط برقرار شده است، اضافه کرد: با توجه به تجربیات مثبتی که در جشنواره‌های ۲ سال‌ گذشته داشتیم، سعی داریم از ظرفیت "شهروند دیپلمات‌ها" و همچنین کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، بسیج، آموزش و پرورش و برخی ارگان های مرتبط نیز استفاده کنیم.

وی همچنین با اشاره به اینکه جشنواره امسال با شعار "شهر من، شهر زندگی" در این شهر برگزار می‌شود، گفت: کودکان و نوجوانان می‌توانند دیدگاه‌ مثبت یا منفی خود را در باره شهر اصفهان در نقاشی‌های ارسالی خود به این رویداد فرهنگی بازتاب دهند.

شاهمرادی خاطرنشان کرد: وقتی تصویری را که هر کدام از کودکان و نوجوانان از اصفهان دارند در آثار ارسالی منعکس شود ما نیز با معایب و جذابیت‌های این شهر آشنا می‌شویم و می‌توانیم در راه رفع یا تقویت آنها بکوشیم.

وی با بیان اینکه نقاشی‌های سنتی در باره مکان‌های تاریخی اصفهان مثل چهلستون و عالی قاپو یکی از وجوه دلبستگی‌های مردم به این شهر است، افزود: امسال تلاش شده ‌است تا جشنواره نقاشی کودک و نوجوان در سطح بالاتری برگزار شود تا به تبع آن پویایی و سرزندگی در این شهر نیز تداوم یابد.

شاهمرادی در پاسخ به سووال خبرنگار ایرنا مبنی بر اینکه همسانی شعار جشنواره با شعار مدیریت شهری و بازتاب دیدگاه کودکان در آثار مُنتخب جشنواره تا چه اندازه در رفع معایب شهر تاثیرگذار خواهد بود، توضیح داد: نگاه کودکان و نگاه مدیریت شهری ۲ مقوله متفاوت از یکدیگر است و الزاماً نمی‌توان گفت که کودکان فقط به معایب و نکات منفی شهر توجه می‌کنند.
وی با بیان‌اینکه تداوم این جشنواره به اقدامات عملی در شهر مُنجر خواهد شد، افزود: زمانی که زیبایی‌های شهری در دیدگاه کودکان مطرح شود ما نیز خواهیم کوشید تا آن موارد را تقویت کنیم و در شهر دوست‌دار کودک، باید بیش از همه بدنبال زیست‌پذیر بودن شهر برای کودکان و خانواده‌هایشان باشیم.

شاهمرادی ادامه داد: از همه کودکان و نوجوان، مربیان و خانواده‌ها دعوت می‌کنم که در مقام تسهیل برگزاری این جشنواره، خط روشنی به برگزارکنندگان این رویداد فرهنگی ارائه کنند. 

وی اظهار امیدواری کرد که این جشنواره بعنوان رویدادی ثابت در تقویم شکل بگیرد و هر سال شاهد برگزاری آن در شهر اصفهان باشیم.

زهرا کاظمی، مسوول خانه کودک و مدیر اجرایی جشنواره نیز در این نشست با بیان اینکه نقاشی زبان مشترک کودکان و نوجوانان است، گفت: موضوع جشنواره بین‌المللی نقاشی کودک و نوجوان در نخستین سال برگزاری آن "اصفهان شهر دوستدار کودک"، در سال دوم با عنوان “آینده شهر من” بدنبال کشف جذابیت‌ها از نگاه کودکان برای کمک به برنامه‌ریزی کلان شهری بود و امسال هم شعار “شهر من، شهر زندگی”، توجه کودکان را به فضاهای سنتی شهری معطوف می‌دارد.

به گزارش ایرنا، کودکان و نوجوانان ۴ تا ۱۸ ساله از طریق سایت iicpf.com می‌توانند برای ارسال آثار خود به سومین جشنواره بین‌المللی نقاشی کودک و نوجوان اصفهان اقدام‌ کنند.
طبق جدول زمان‌بندی شده جشنواره نقاشی کودکان و نوجوانان، آثار ارسال شده در نیمه اول اسفند، داوری و نتایج آن تا پایان سال اطلاع‌رسانی خواهد شد.
نماد این جشنواره، پوپک یا شانه‌به‌سر است که در ادبیات و تاریخ ایران و جهان، جایگاه ویژه‌ای دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha