عطاءالله محمدی روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی ایرنا درخصوص تاثیر آموزش مجازی که طی پاندمی کرونا اتفاق افتاد، اظهار داشت: همهگیری کرونا طی دو سال اخیر همه جنبههای زندگی بشر را تحت تاثیر قرار داد. برای برخی دانشآموزان و دانشجویان، پذیرش در مدارس و دانشگاهها مصادف با پیدایی کرونا بود و این قشر نتوانست محیط حقیقی آموزش (حضور در کلاس درس، حیاط مدرسه و...) را تجربه کند.
وی افزود: این جمعیت در حقیقت «هویت دانشآموزی و دانشجویی» را کسب نکرد، محیط مدرسه و دانشگاه را ندید. نتوانست ارتباط چهره به چهره با معلمین و مدرسین و دیگر دانشآموزان را تجربه کرده و نقش معلم، دانشآموز و دانشجو را در یک جامعه بیاموزد.
محمدی تاکید کرد: برخی مهارتها همچون ارتباط با همسالان باید در فضای واقعی (در مدارس و دانشگاهها) حاصل شود. آموزش مجازی این فرصت را نیز از دانشآموزان و دانشجویان گرفت و بالتبع مهارتهای ارتباطی تضعیف شد.
روانشناس مرکز مشاوره دانشگاه تهران ادامه داد: یادگیری در منزل، دخالتهای خانواده، پدر و مادر و نوع برگزاری امتحانات مجازی و... نیز تاثیرات مخربی داشته و مانع از دستیابی به ثمرات ارزشمند هویت نقش شده است.
محمدی همچنین در پاسخ به پرسشی مبنی بر تاثیرات کرونا بر کودکان زیر سه سال اظهار داشت: تولد برخی کودکان نیز مصادف با شیوع این بیماری بود، این کودکان هم در بدو تولد با قرنطینه خانگی، کاهش رفتآمدهای خانوادگی و ارتباطات اجتماعی حضوری روبهرو شدند و هر یک از این مسائل میتواند نتایج متعددی همانند تضعیف مهارتهای ارتباطی داشته باشد.
وی توضیح داد: بررسی تاثیر یک پدیده بر انسان، جامعه، فرهنگ و تمامی عناصر کره زمین مستلزم تحقیق و پژوهش توسط دانشگاهها و مراکز علمی است. روشنگری تاثیرات یک واقعه نباید صرفا از طریق بیان عقاید و نقطهنظرات کارشناسان اتفاق بیافتد.
محمدی خاطرنشان کرد: طی سالهای آینده باید این کودکان را با فرزندان دورههای قبل و بعد از کرونا مقایسه و سپس نتیجهگیری کرد. در حقیقت برقراری ارتباطات اجتماعی این فرزندان، رشد تحصیلی، چگونگی رفتار با دوستان و نزدیکان و... باید در آینده توسط محققان ارزیابی شده و امروز نمیتوان به طور دقیق در این رابطه نتیجهگیری کرد.
به گزارش ایرنا، آیتالله سیدابراهیم رییسی رئیس جمهوری، ۲۰ آذر ماه در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا اظهار داشت: اختیار بازگشایی مدارس به مدیران استانی داده شده تا به شکل موردی و مقطعی وضعیت مدارس را بررسی کنند و اگر در منطقهای شرایط خاصی پیش آمد، صیانت از جان دانشآموزان را در اولویت قرار دهند.
محسن منصوری استاندار تهران نیز ۲۵ دی ماه در هشتاد و سومین جلسه ستاد استانی کرونا گفت: تعطیلی مدارس منجر به افت تحصیلی شده و تاکید مصوبه ستاد ملی کرونا بازگشایی حداکثری مدارس است.
احمد وحیدی، وزیر کشور نیز ۲۸ دی ماه در نشست مشترک با وزرای علوم، تحقیقات و فناوری و آموزش و پرورش خواستار بازگشایی مدارس و دانشگاهها شد و گفت: ادامه تعطیلی مراکز علمی به آینده علمی کشور آسیب میزند و باید مقدمات بازگشایی مدارس با دستورالعملهای بهداشتی فراهم شود.
نظر شما