به گزارش روز شنبه گروه علم و آموزش ایرنا، حمید طریفی حسینی در همایش سالانه انجمن حامیان دانش آموزان استثنایی کشور از خیرین عضو انجمن حامیان دانش آموزان استثنایی کشور که همیشه در کنار دانش آموزان استثنایی قرار داشته اند، تشکر کرد و گفت: مهم ترین رکن تعالی و توسعه جامعه، سرمایه انسانی آن جامعه است و انسان ها منابعی هستند که باید تبدیل به سرمایه انسانی شوند و این رسالت مهم بر دوش آموزش و پرورش است.
وی افزود: در این میان خیرین همواره در کنار آموزش و پرورش برای تحقق اهدافش قرار داشته اند و خیرین بهترین نقطه را برای کار خیر و سرمایه گذاری یعنی آموزش و پرورش و انسان سازی انتخاب کرده اند.
معاون وزیر آموزش و پرورش همچنین اظهارداشت: رهبر معظم انقلاب اسلامی در خصوص آموزش و پرورش به این نکته اشاره دارند که «آموزش و پرورش جزو آن بخش هایی است که جز با کمک و همیاری و دلسوزی مردم نمی تواند اداره شود» و این بدان معنا است که تاثیر مشارکت مردم در نظام آموزش و پرورش از مشارکت تمامی بخش ها بالاتر است.
براساس گزارش سازمان آموزش و پرورش استثنایی، طریفی حسینی با بیان اینکه نظام یافته ترین و گسترده ترین فعالیت های خیرخواهانه سطح کشور را در آموزش و پرورش شاهد هستیم، تصریح کرد: نمونه بارز این مشارکت از سوی خیرین را در ۲ سال گذشته در ایام کرونا و در مسایل حاکمیتی سلامت و آموزش و پرورش شاهد بودیم.
وی افزود: میزان فعالیت خیرین، خیریه ها و خدمت داوطلبانه شاخص هایی برای سنجش سطح انسجام و مشارکت اجتماعی در جامعه هستند و هر چقدر این فعالیت ها بیشتر باشد، سطح توسعه یافتگی جامعه به لحاظ مشارکت اجتماعی هم بالاتر می رود.
رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی رویکرد وزارت آموزش و پرورش را مردمی سازی امور دانست و گفت: فعالیت خیرین که بخشی از ظرفیت مردمی هستند، فقط در حوزه مدرسه سازی نباید محدود شود بلکه باید از ظرفیت خیرین و آحاد مردم جامعه در همه سطوح نظام تعلیم و تربیت بویژه در اداره امور مدرسه نهایت استفاده را برد.
طریفی حسینی با یادآوری نیازهای آموزش و پرورش استثنایی خاطرنشان کرد: بر اساس آمایش ملی که در سال ۱۳۹۸ در حوزه نیازمندی های آموزش و پرورش استثنایی انجام شد ۲۱۰ مدرسه برای رسیدن به حداقل استانداردها نیاز بود که از این تعداد تاکنون تفاهم نامه ساخت ۱۱۶ مدرسه با مشارکت سازمان نوسازی مدارس و خیرین بسته شده و ساخت ۹۴ مدرسه دیگر نیازمند مشارکت خیرین است.
وی با بیان اینکه حوزه مدرسه یاری از رویکرد های جدید وزارت آموزش و پرورش است، یادآور شد: یکی از نیازمندی های اساسی دانش آموزان با نیازهای ویژه و مدارس استثنایی تجهیزات توان بخشی و آموزشی است که در سال ۱۴۰۰ برای این موضوع ۳۳۴ میلیارد تومان پیش بینی شده است و از این مبلغ تاکنون خیرین ۳۱ میلیارد تومان کمک کرده اند و مجلس نیز ۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای تجهیزات توان بخشی در نظر گرفته است.
رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی افزود: امید است خیرین با روحیه جهادی که دارند به این بخش هم توجه ویژه ای داشته باشند تا بخشی از نیازهای دانش آموزان استثنایی مرتفع شود.
طریفی حسینی حاکمیت، خانواده، رسانه و سازمان های مردم نهاد را چهار رکن اصلی یاری دهنده نظام تعلیم و تربیت دانست و گفت: تشکل های مردمی و مردم به خوبی وظیفه خود در قبال آموزش و پرورش را انجام می دهند و وظیفه دولت و آموزش و پرورش این است که موانع مشارکت مردم را مرتفع کرده و مشارکت مردم بویژه خیرین در امر آموزش و پرورش را تسهیل کنند.
وی با بیان اینکه ۲۰ درصد مدارس استثنایی نیاز به بازسازی، ایمن سازی و مناسب سازی دارند، ادامه داد: ایمن سازی این مدارس نیز نیازمند مشارکت خیرین در سراسر کشور است تا شاهد مدارسی ایمن و مناسب سازی شده برای دانش آموزان با نیازهای ویژه باشیم.
رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی افزود: نظام آموزش متوسطه پیش حرفه ای و حرفه ای با رویکرد آماده سازی دانش آموزان برای اشتغال و مهارت آموزی در آموزش و پرورش استثنایی ایجاد شده است، با همه این فعالیت ها دانش آموزان استثنایی بعد از فراغت از تحصیل رها می شوند در صورتی که این دانش آموزان نیازمند اشتغال، توانمند سازی و آماده شدن برای زندگی بعد از تحصیل هستند و در این حوزه نیز نیازمند یاری خیرین هستیم و دست آنها را به گرمی می فشاریم.
طریفی حسینی خاطرنشان کرد: وزارت علوم اعلام آمادگی کرده است که نظام آموزش عالی خاص برای دانش آموزان استثنایی تدوین کند و یکی از مقدمات حضور این دانش آموزان در دانشگاه ها خوابگاه های مناسب سازی شده است که در این حوزه هم خیرین میتوانند یاری گر افراد دارای نیازهای ویژه باشند.
نظر شما