احتمال تغییر رنگ‌بندی کرونایی وجود دارد

شهرکرد - ایرنا -رییس مرکز بهداشت چهارمحال‌ و بختیاری با بیان اینکه شاخص تعیین شده برای اعلام رنگ‌بندی کرونایی تغییر کرده است، گفت: با شناسایی ابتلای ۵۰ نفر به اومیکرون در استان این احتمال وجود دارد که وضعیت آبی شهرستان‌ها به جز بروجن در هفته آینده، به رنگ زرد تبدیل شود.

سید راشد جزایری روز یکشنبه در نشست کارگروه استانی اطلاع‌رسانی و آموزش گام ششم طرح شهید حاج قاسم سلیمانی در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان افزود: با توجه به افزایش پنج برابری موارد سرپایی مراجعات در طی یک هفته اخیر، پیش‌بینی می‌شود تا هفته آینده درصد بیشتری از موارد ابتلا مربوط به سویه اومیکرون باشد.

وی با بیان اینکه از این پس به ازای ابتلای ۱۰۰ نفر در یک میلیون، شاخص رنگ یک درجه افزایش خواهد یافت و در حال حاضر ۵۰ مورد ابتلا به اومیکرون در استان به ثبت رسیده است، افزود: به دلیل ارائه آموزش‌ها و اطلاع‌رسانی‌های مختلف، افراد کمتری برای نمونه‌گیری مراجعه می‌کنند، از این رو می‌توان موارد ابتلا به اومیکرون در چهارمحال و بختیاری را فراتر از ۵۰ نفر در نظر گرفت که این خود نشانه به صدا درآمدن زنگ خطر است و می‌تواند رنگ‌بندی‌ها را در هفته آینده تغییر دهد.

جزایری یادآور شد: اگر چه تزریق واکسن نمی‌تواند ایمنی ۱۰۰ درصدی را در برابر ابتلا به اومیکرون ایجاد کند اما همچنان توصیه می‌شود افراد علاوه بر رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، برای واکسیناسیون و دریافت دز سوم به پایگاه‌ها مراجعه کنند.

وی همچنین به تاثیر مثبت واکسیناسیون در کاهش موارد بستری و فوتی ناشی از ابتلا به اومیکرون در مقایسه با سویه دلتا اشاره کرد و گفت:  افرادی که هر ۲ دز واکسن را تزریق کرده‌اند تا ۶۵ درصد و کسانی که هر سه دز را دریافت کرده‌اند نیز تا ۸۱ درصد کمتر از سویه قبلی به بخش‌های بیمارستانی و بستری ارجاع می‌شوند.

۲۱ درصد از مردم چهارمحال و بختیاری دز سوم واکسن را دریافت کردند

رییس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری در ادامه افزود: تاکنون پوشش واکسیناسیون در استان در دز اول به ۹۳ درصد، در دز دوم به ۸۲.۵ و در دز سوم به ۲۱ درصد رسیده و واکسن لازم برای انجام واکسیناسیون دز سوم جامعه هدف نیز در استان تامین شده است.

جزایری درباره ویژگی‌های اختصاصی ویروس اومیکرون نیز تصریح کرد: این سویه بیشتر در بخش سرپایی مشاهده می‌شود و در مقایسه با سویه دلتا که بین ۹ تا ۱۰ روز انتقال رخ می‌داد، بیشترین میزان انتقال آن به پنج روز می‌رسد و زمان بهبودی بیمار نیز در این سویه کاهش یافته است به همین علت علاوه بر کاهش موارد بستری، مرگ‌ومیر ناشی از آن نیز کاهشی است.

وی در ادامه به اقدامات مناسب اجرایی در قالب طرح شهید حاج قاسم سلیمانی برای مهار و کنترل کرونا و همچنین حمایت از افراد آسیب‌دیده اشاره کرد و گفت: دستاوردهای بسیار خوبی در حوزه نظارتی و حمایتی در این طرح شکل گرفت و اکنون در گام ششم این طرح، سه اقدام مهم در بحث افزایش مشارکت مردمی، واکسیناسیون حداکثری و استفاده از فناوری نوین مد نظر قرار دارد.

رییس مرکز بهداشت و درمان چهارمحال و بختیاری یادآور شد: در گام ششم چهار حیطه شامل آموزش و اطلاع‌رسانی، مراقبتی، نظارتی و حمایتی تعریف شده است که بخش حمایتی به صورت ویژه با مسئولیت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و بسیج مستضعفان و در استان با هدایت تیپ قمر بنی‌هاشم (ع) اجرایی خواهد شد، در حوزه نظارتی نیز وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به صورت مشترک با جمعیت هلال‌احمر، سازمان تعزیرات حکومتی، دادگستری، اتاق اصناف و وزارت صمت، برنامه‌های راهبردی را به پیش می‌برند.

جزایری به مسئولیت بسیج جامعه پزشکی و وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در حیطه مراقبتی اشاره کرد و افزود: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حیطه آموزش و اطلاع‌رسانی راهبرد آموزش همگانی، جلب مشارکت، اطلاع‌رسانی عمومی و ارتقای سواد سلامت را در گام ششم طرح شهید سلیمانی دنبال می‌کند که امید می‌رود با افزایش آگاهی‌ها شرایط مهار خیز ششم در آستانه نوروز ۱۴۰۱ به خوبی فراهم شود.

وی گفت: استفاده از ظرفیت روحانیون و افراد اثرگذار در جامعه برای ارائه آگاهی‌ها به مردم در جهت افزایش میزان رعایت دستورالعمل‌ها و ترغیب به تزریق دز سوم واکسن موثر است.

به گزارش ایرنا، بر اساس آخرین رنگ‌بندی اعلام شده از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تمامی شهرستان‌های چهارمحال و بختیاری به جز شهرستان بروجن در وضعیت آبی (کم‌خطر) شیوع ویروس کرونا قرار دارند و شهرستان بروجن در وضعیت زرد (خطر متوسط) قرار دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha