تاکید معاون آموزشی وزیر علوم بر "آموزش اثربخش" و ارزیابی مستمر فرآیند آموزش

تهران - ایرنا - معاون آموزشی وزیر علوم در پیامی به مناسبت روز جهانی آموزش بر آموزش اثربخش و ارزیابی فرآیند آموزش تاکید کرد.

به گزارش روز دوشنبه گروه علم و آموزش ایرنا از وزارت علوم، علی خاکی‌صدیق در پیام خود به مناسبت ۲۴ ژانویه (چهارم بهمن) که به عنوان "روز جهانی آموزش"، از سوی سازمان ملل متحد نامگذاری شده است، این روز را فرصت مغتنمی دانست تا مهم‌ترین موضوعات حساس و روزآمد آموزشی بازگویی شود.

وی  این پیام تاکید کرد: آموزش به عنوان یک حق انسانی و در عین حال مسوولیت همگانی واجد جنبه ها و کارکردهای متنوعی در مقیاس فردی و اجتماعی است و نامگذاری روز ۲۴ ژانویه به عنوان روز جهانی آموزش از سوی سازمان ملل متحد، معطوف به نقش آموزش برای صلح و توسعه پایدار است.

معاون آموزشی وزیر علوم در این پیام یادآور شد: از این منظر محتوای آموزش در تمام سطوح باید به گونه ای طراحی و به اجرا گذاشته شود که در درجه اول به فراگیران درس بردباری، تحمل دیدگاه های مختلف، هنر گفت و گو و تعامل با همدیگر را به عنوان لازمه ایجاد جامعه ای مبتنی بر صلح بیاموزد و از سوی دیگر با توسعه دانش و مهارت های مورد نیاز مخاطبان در طول عمر خود، به شکستن چرخه فقر و نیل به توسعه پایدار کمک کند.

خاکی صدیق در این پیام خاطرنشان کرد: به این لحاظ روز جهانی آموزش فرصت مغتنمی است تا مهم‌ترین موضوعات حساس و روزآمد آموزشی بازگویی شود. در روزگار و زمانۀ ما «چیستی علم» معنای دیگری یافته است و محتوای علم، به «چگونگی تعلیم و تعلّم» آن وابستگی وثیقی پیدا کرده است.

وی ادامه داد:‌ زمان، موضوع آفرین است و متغیّر. سرانجام این «انسان هوشمند» است که در پاسخگویی نیازهای زمانه متعهّد به انجام آن است. برآیند تمام فرآیندهای این سامانه مرهون «آموزه» و «آموزش» است. آموزه، میراثبان «اخلاق حرفه‌ای» است و آموزش، همزاد پژوهش و پرورش. «نیازسنجی» رکن رکین آموزه و آموزش است.

معاون آموزشی وزیر علوم در این پیام تصریح کرد: «آموزش اثربخش» آموزشی است که هم نیازسنجی دارد و هم نیازآفرینی و این آموزش اثربخش است که بالندگی فرد و سازندگی اجتماع را معنا می بخشد. آموزش اثربخش و اثربخشی آموزش، مدیون بینش انسان کیفیّت گرا و اخلاق مند است. از این دیدگاه، شایستگی کاربرد دانایی، کاربست مهارت و مدیریّت رفتار است. آموزش اثربخش، حلّ بهینۀ مسئله است و در نهایت، اثربخشی، طیب خاطر آدمی از ابراز رفتاری سزاوار به نیازهای زیستی است

خاکی صدیق افزود: روش‌های گوناگون آموزش (حضوری، مجازی، راه دور و سیّار)، شیوه‌هایی کارآمد و مجرّب برای برآوردن نیاز آدمی در برهه های زمانی است. نقش بنیادین و کارساز فنّاوری اطّلاعات و ارتباطات در هر روش آموزشی و در هر مکتب یادگیری (رسمی، غیررسمی و مادام العمر) ویژگی روزگار و زمانۀ ماست. سخنی پرصلابت و حکیمانه است که افراد را برای زمان خود، پرورش دهید که در دگرگونی روزگار، جوهر انسان دانسته می شود.

وی در این پیام تاکید کرد: «اثربخشی آموزش» به پایش شایسته و سنجش بایسته معنا می پذیرد. بنابراین، ارزیابی جزو جدایی ناپذیر فرآیند آموزش است. بی تردید مهم ترین منبع سنجش اثربخشی آموزش، ارزیابی یادگیرندگان از آموزش دهندگان است. بهبود پیوستۀ فرآیند آموزش، مرهون نگرش ارزیابی و نگارش تجربه های زیستۀ انسانی است. تجربه نگاری، بهترین راه غنی سازی شغلی در حوزۀ آموزش و پژوهش و پرورش است که اثربخشی را ماندگار می کند. معیار بشر معاصر از درک توفیق حرفه ای و زیستی، میزان اثرگذاری و اثربخشی رفتاری در جامعۀ انسانی برای اعتلای دانش و آموزش و ارتقای بینش و پرورش انسان است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha