۶ بهمن ۱۴۰۰، ۱۴:۱۴
کد خبرنگار: 907
کد خبر: 84625895
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

دامداران خراسان شمالی ۲۱ میلیارد تومان وام گرفتند

‌بجنورد- ایرنا- معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت: دامداران استان که ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار واحد دام را در اختیار دارند از ابتدای امسال تاکنون ۲۱ میلیارد تومان تسهیلات گرفته اند.

 محمد محمدزاده روز  چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در مجموع ۴۴ میلیارد تومان تسهیلات در قالب دامدار کارت برای این استان ابلاغ شد که مرحله اول کامل جذب شد و مابقی نیز مانده است.

وی با بیان اینکه تلاش می کنیم تا مرحله دوم این تسهیلات نیز کامل جذب شود افزود: اما با این وجود این میزان تسهیلات پاسخ رفع مشکلات دامداران این استان نیست.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی اظهار داشت: دست کم ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیارد تومان تسهیلات برای رفع مشکل و تامین نهاده برای دامداران این استان نیاز است.

وی اظهار داشت: دامدار کارت برای رفع مشکل و تامین نهاده مورد نیاز دامداران است که با سقف ۵۰۰، ۲۰۰ و ۱۰۰ میلیون ریال و  با سود ۱۱ درصد در اختیار دامداران مناطق روستایی قرار می‌گیرد.

محمدزاده تعداد بهره برداران در بخش دام را ۴۶ هزار نفر ذکر کرد و افزود: در مرحله اول کمک ها به دامداران رسوتایی تعلق گرفته است.

وی گفت: ۷۴ هزار و ۵۶۵ هزار تن انواع علوفه دامی با هدف تغذیه دستی دام ها بین دامداران استان در ۹ ماه امسال توزیع شد که نسبت به مدت مشابه پارسال ۵۷ درصد افزایش دارد.

محمدزاده اظهار داشت: از مجموع خوراک دام توزیع شده در بین بهره برداران ۳۰ هزار و ۶۳۱ تن به صورت خام بوده و ۴۳ هزار و ۹۳۳ تن به کارخانجات خوراک دام برای تبدیل به کنسانتره تحویل شده است.

وی اظهار داشت: کاهش بارندگی بیش از ۵۰ درصد نسبت به سال گذشته، خشکسالی شدید، کاهش محصولات زراعی و علوفه مراتع، کمبود و گرانی علوفه و نهاده دامی سبب دغدغه تولیدکنندگان شده است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت: با توجه به اینکه بیش از ۴۴ جمعیت استان ساکن روستا و بیش از ۹۰ درصد جمعیت روستایی به حرفه دامپروری اشتغال دارند کمبود و گرانی علوفه این قشر  را با چالش مواجه کرده است.

۷۵ درصد دام استان به صورت روستایی و سنتی پروار داده می شود.

به گزارش ایرنا در ۶ ماه سال جاری خشکسالی چهار هزار و ۸۰۰ میلیون ریال به دامداران و زنبورداران استان خسارت زد که بیشترین آن در بخش دامداری بوده است.

۴۲ هزار و ۳۸۱ بهره بردار استان در بخش دام فعالیت دارند.

در استان یک میلیون و ۹۷۰ هزار راس دام سبک وجود دارد که شامل یک میلیون و ۶۶۶ هزار و ۵۳۰ راس گوسفند و بره و مابقی بز و بزغاله است.

همچنین در خراسان شمالی ۸۲ هزار راس دام سنگین وجود دارد که ۷۹ هزار و ۷۵۸ راس گاو و گوساله و ۲ هزار و ۴۹۱ نفر شتر است.

براساس آخرین سرشماری نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵، ۴۴ درصد جمعیت ۸۶۳ هزار نفری این استان در نواحی روستایی سکونت دارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha