یدالله کابلی در گفتوگو با خبرنگار تجسمی ایرنا درباره استعدادهای جوان حوزه خوشنویسی گفت: در بررسی و ارزیابی که همین ماه گذشته از آثار هنرمندان جوان کشورمان در حوزه استادی انجام شد، شاهد این بودیم که به قدری جوانهای ما در عرصه خوشنویسی درخشان شدند که میتوان این دوران را دوران طلایی خوشنویسی ایران دانست. ما شاهد استعدادهایی هستیم که سن رشد هنر و سن کیفی هنرشان از سن خودشان بالاتر است.
کمتر موزهای در جهان آثار خوشنویسی ایرانی را ندارد
عضو شورای عالی انجمن خوشنویسان ایران افزود: با توجه به مسئولیتها و سفرهایی که داشتهام، کمتر موزهای در جهان وجود دارد که آثار خوشنویسی ایرانی در آن وجود نداشته باشد. وقتی این هنر در جایگاه تاریخی خود در دنیا تا این حد اعتبار دارد، تعجب میکنم که حراج تهران تا این اندازه به هویتهای ما بیتوجه است و آثار خوشنویسی را حذف میکند.
کابلی گفت: یعنی یک جوان ۲۵ ساله به جایگاهی رسیده که آثارش با آثار بزرگترین خوشنویسان گذشته تاریخ برابری میکند. اصلا چنین چیزی را در نیم قرن گذشته شاهد نبودیم. خوشبختانه انجمن خوشنویسان ایران پشتوانه و میراثدار راستین برای حفظ این دستاورد فرهنگی و هنری و تاریخی بوده که متضمن حفظ گنجینههای اجتماعی، فرهنگی، هنری و حتی سیاسی ما است.
دارنده اولین گواهینامه استادی و درجه یک هنری در خط شکسته معاصر، با اشاره به این که ترکیه موفق شد پروندهاش را با عنوان «خوشنویسی سنتی در هنر اسلامی ترکیه» را در بخش میراث معرف ناملموس ثبت کند، گفت: حمایتها و پشتیبانیهای سیاسی از ترکیه آنها را در اولویت قرار داده است، ولی خود متولیان امور فرهنگی و هنری ترکیه و بخصوص ارسیکا هم میدانند که هنر خوشنویسی ایران در جهان چه جایگاه عظیم و برتری نسبت به دیگر کشورها دارد.
وی افزود: آنها آثار استادان سترگ ایرانی مثل سلطان علی مشهدی، شاه محمود نیشابوری، میر علی و میرعماد را در گنجینههای خود به عنوان عالی ترین مظهر خوشنویسی جهان معرفی میکنند.
برای ثبت هنر خوشنویسی در یونسکو به زمان توجه نشد
کابلی با گلایه از اینکه ترکیه موفق شد پرونده خوشنویسی ملی خود را در بخش «میراث معرف ناملموس» به ثبت رساند اما خوشنویسی ایران در رتبه پایینتری با عنوان «برنامه ملی پاسداری از هنر سنتی خوشنویسی» ثبت شد، گفت: مسئولین ما بدون توجه به زمان در وقت مقرر اقدام به این کار نکردند، کوتاهی و سهل انگاری کردند و ترکها زودتر این کار را انجام دادند، جای تاسف است؛ اما تاریخ، شهادت میدهد که جایگاه خوشنویسی ایران در کجاست.
این استاد خوشنویسی ادامه داد: امروز در دنیایی زندگی میکنیم که شبکه اینترنت در دسترس همگان است و افراد میتوانند همه دستاوردهای فرهنگی و هنری بشر را ببینند. محتوای این شبکهها خودش گواه است که آثار ایران چه جایگاهی دارد. امروز شما به هر نقطهای از دنیا که سفر کنید، هرجایی که نام ایران و ایرانی وجود داشته باشد، آثار خوشنویسی ایران هم وجود دارد.
پنج شنبه ۲۵ آذر ۱۴۰۰ اعلام شد که «کمیته بینالدول پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس» در شانزدهمین اجلاس خود در پاریس «برنامه ملی پاسداری از هنر سنتی خوشنویسی در ایران» را در «فهرست اقدامات پاسدارانه خوب یونسکو» ثبت کرد.
با این وجود خبر ثبت خوشنویسی چندان به مذاق فعالان این عرصه خوش نیامده است. آنها معتقدند، ثبت خوشنویسی به عنوان عنصر فرهنگی ناملموس با پذیرش برنامه پاسداری خوشنویسی بسیار متفاوت است و هنوز هنر خوشنویسی ایران مستقل ثبت نشده است.
نظر شما