۵ بهمن ۱۴۰۰، ۱۸:۰۹
کد خبرنگار: 2203
کد خبر: 84626554
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۲۴ درصد حجم مخازن سدهای خراسان جنوبی آب ذخیره دارد

بیرجند - ایرنا - ۱۴.۵ میلیون مترمکعب روان‌آب در پی بارش‌های اولین ماه فصل زمستان در سدهای خراسان جنوبی ذخیره شد و در حال حاضر ۲۴ درصد حجم کل مخازن سدهای استان آب ذخیره دارد.

بنابر آماری که شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی امروز (سه‌شنبه) ارائه کرد در پی بارندگی‌های دی امسال، ۱۴.۵ میلیون مترمکعب روان‌آب توسط سدهای ذخیره‌ای و تغذیه‌ای این استان مدیریت و مهار شد که از این حجم روان‌آب ۹.۸ میلیون مترمکعب در سدهای ذخیره‌ای و ۴.۷ میلیون مترمکعب در سدهای تغذیه مصنوعی ذخیره شده است.

سد مخزنی سیاهو شهرستان سربیشه با مهار ۶ میلیون مترمکعب در بین سدهای ذخیره‌ای و سد تغذیه مصنوعی چهار فرسخ نهبندان با مهار سه میلیون مترمکعب در بین سدهای تغذیه‌ای استان بیشترین حجم روان‌آب را ذخیره کردند.

بنابر این گزارش در حال حاضر حجم مخازن سدهای استان خراسان جنوبی ۱۸ میلیون مترمکعب است که حدود ۲۴ درصد حجم کل مخازن سدهاست.

خبر دیگر اینکه مدیر رودخانه و سواحل این شرکت اعلام کرد: عملیات لایروبی و پاکسازی رودخانه‌های استان با هدف عبور ایمن سیلاب‌های احتمالی و کاهش خطرات ناشی از سیل آغاز شد.

محمدعلی شهابی گفت: لایروبی رودخانه‌ها یکی از مهمترین مسایلی است که هنگام بارش باران می‌تواند خطر جاری شدن سیلاب را کاهش دهد و مانع از آبگرفتگی معابر و منازل شود.

وی ادامه داد: اکثر نقاط بحرانی در مسیر رودخانه‌های این استان شناسایی شده و عملیات لایروبی و پاکسازی آنها با اعتبار یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان انجام خواهد شد.

مدیر رودخانه و سواحل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی اظهار داشت: در مرحله اول، لایروبی سه کیلومتر از رودخانه شاهرود محدوده امیرآباد بیرجند در حال انجام است.

وی تاکید کرد: هرگونه ساخت و ساز در حریم و بستر رودخانه‌ها ممنوع بوده و با متخلفان براساس قوانین و مقررات برخورد خواهد شد.

شهابی همچنین از هم‌استانی‌ها خواست قبل از هرگونه خرید و فروش ملک در حاشیه رودخانه حتما نسبت به اخذ استعلامات مربوط از شرکت آب منطقه‌ای اقدام کنند.

مجموع حجم مخازن سدهای خراسان‌ جنوبی ۵۸.۵ میلیون مترمکعب است و بارش‌های این استان از ابتدای دی امسال تاکنون نسبت به میانگین بلندمدت و مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha