۶ بهمن ماه و مهمترین خبرهای کرونایی استان ها

استان ها - ایرنا - موارد ابتلا به سویه اومیکرون و مراجعه سرپایی به مراکز درمانی و بستری در برخی استان ها به سرعت در حال افزایش است و با توجه به این موضوع بنظر می رسد که نزدیک به پیک این سویه باشیم.

به گزارش روز چهارشنبه گروه اخبار استان ها ، کارشناسان بهداشت و درمان معتقدند که  تخمین های صورت گرفته از مبتلایان به سویه اومیکرون به این صورت است که در یک یا دو هفته آینده پیک کرونا شروع می‌شود و احتمالا در اواخر بهمن ماه به اوج خودش می‌رسد.

به گفته آنان ، سرعت انتقال این سویه همانطور که در دیگر کشورها دیده شده است، بسیار سریع است و کسانی که واکسیناسیون نوبت سومشان را انجام داده اند، کمتر با خطر ابتلا به سویه اومیکرون روبرو هستند و در صورت ابتلا نیز بیماری به نسبت خفیف است.

عضو ستاد ملی مقابله با کرونا از آغاز پیک ششم کرونا در کشور خبر داد و گفت:موارد ابتلا به اومیکرون بصورت تصاعدی و انفجاری رو به افزایش است، دیروز ۹ هزار و ۳۰۰ مورد مبتلا به اومیکرون در کشور داشتیم و این در حالی است که برای همه بیماران آزمایش این سویه انجام نمی شود و بسیاری از آنها علایم سرماخوردگی دارند.

مسعود مردانی افزود : اومیکرون اکنون گونه غالب در کشور است، نباید عادی انگاری کنیم، هفت تا هشت درصد جمعیت کشور واکسن نزده اند و باید سریع تر نسبت به انجام تزریق واکسن اقدام کنند، زیرا موارد مراجعه سرپایی به مراکز درمانی و بستری بسیار افزایش یافته و خطرناک است.

به گفته مردانی، کشور ۲ تا چهار هفته آینده به اوج اومیکرون می رسد و باید مردم رعایت شیوه نامه های بهداشتی و واکسیناسیون را جدی بگیرند و نباید با ساده انگاری به دوره های تلخ گذشته که موارد فوتی سه رقمی بود، برگردیم.

براساس آخرین تغییرات در نقشه رنگبندی شهرستان‌های کشور که بر اساس روند بستری اعمال می شود ؛  پس از ۴۷ روز رنگ قرمز به نقشه کرونایی کشور بازگشت و اردکان از استان یزد تنها شهرستانی است که در وضعیت قرمز قرار گرفت  و علت آن تداوم شیوع کرونا و افزایش موارد ابتلای مردم به این ویروس و گسترش سویه اومیکرون است.

علاوه‌ بر آن، شهرستان‌های کاشان (اصفهان)، فردوس (خراسان جنوبی)، تربت حیدریه (خراسان رضوی)، بستک (هرمزگان)، ابرکوه، خاتم، مهریز، میبد (یزد) در وضعیت نارنجی قرار گرفتند.

تبریز، ارومیه، اصفهان، کرج، بوشهر، تهران، بیرجند، مشهد، زنجان، سمنان، شیراز، قم، کرمان، رشت، خرم‌آباد، ساری، اراک، بندرعباس و یزد مراکز استان‌هایی هستند که از وضعیت آبی خارج و در وضعیت زرد قرار گرفته‌اند.

هم اکنون ۳۲۵ شهرستان در وضعیت آبی، ۱۱۴ شهرستان زرد، هشت شهرستان نارنجی و یک شهرستان قرمز هستند.

متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۲۹ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۳۲ هزار و ۳۰۳ نفر رسید.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت و درمان ، از دیروز تا امروز ۶ بهمن ماه ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۱ هزار و ۸۵۱ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۶۹۷ نفر از آنها بستری شدند و مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۶ میلیون و ۲۷۹ هزار و ۴۱۰ نفر رسید.

همچنین تاکنون ۶۰ میلیون و ۵۶۸ هزار و ۵۶۶ نفر دُز اول، ۵۳ میلیون و ۷۹۶ هزار و ۲۰۳ نفر دُز دوم و ۱۵ میلیون و ۵۴۸ هزار و ۴۱۷ نفر، دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۱۲۹ میلیون و ۹۱۳ هزار و ۱۸۶ دُز رسید.

در شبانه روز گذشته ۳۸۰ هزار و ۷۵۹ دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است.

۶ بهمن ماه و مهمترین خبرهای کرونایی استان ها

آخرین اخبار کرونایی استان ها

 بر اساس تازه ترین ارزیابی نرم‌افزار ماسک که بامداد امروز چهارشنبه اعلام شد رنگ زرد کرونایی به هشت شهرستان استان گیلان بازگشت و شهرستان های لاهیجان، رشت، خمام، آستارا، رودبار، رودسر ، بندر انزلی و رضوانشهر از رنگ آبی وارد رنگ بندی زرد کرونایی شدند.

 در همین حال وضعیت شیوع کرونا در شهرستان خرم آباد نیز از آبی به زرد تغییر کرد اما  تمام نقاط استان خوزستان با وجود ورود سویه جدید اومیکرون به کشور همچنان در وضعیت آبی قرار دارد.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی اهواز در این باره گفت که اگرچه در وضعیت آبی کرونایی بسر می بریم اما نباید عادی انگاری را در جامعه رواج داد.

به گفته مسوولان حوزه سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز  نشانه‌هایی از ورود استان خراسان رضوی به موج ششم کرونا با سویه غالب اومیکرون وجود دارد که افزایش ۳۰ درصدی مراجعان سرپایی با علائم مشکوک از جمله این شواهد و نشانه ها به شمار می‌رود.  
از سوی دیگر طی ۲ هفته گذشته با کاهش تعداد مبتلایان، تمامی شهرستانهای خراسان رضوی به رنگ آبی درآمده بودند که به تازگی شرایط کرونایی سه شهرستان استان از آبی به زرد کرونایی تغییر رنگ داده است.

 شهرستانهای بینالود، فریمان و تایباد نیز از آبی به زرد تغییر رنگ داده‌اند و با این احتساب هم اکنون پنج شهرستان خراسان رضوی در شرایط زرد کرونایی قرار دارند چرا که شهرستان خلیل‌آباد از قبل رنگ زرد داشته است. 

رییس کمیته رسانه و اطلاع‌رسانی قرارگاه مدیریت کرونا در دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز در این باره گفت: تعداد بیماران کووید ۱۹ بستری در بیمارستانهای خراسان رضوی که ظرف ۱۰ روز اخیر کمتر از ۴۰۰ نفر بود هم‌اینک به ۴۲۵ نفر افزایش یافته است.

از ابتدای شیوع کرونا تاکنون نیز تعداد مبتلایان مثبت سرپایی بر اساس یافته‌های آزمایشگاهی در استان زنجان نیز به رقم ۱۳۶ هزارو ۶۹ نفر رسیده است که ۱۱۴ مورد آن، آمار روز گذشته را شامل می‌شود و شرایط موجود روند افزایشی ابتلا را نشان می‌دهد.

این استان روز گذشته فوتی و مورد بستری کرونایی نداشت و در زمان حاضر ۶۳ بیمار مبتلا به کووید- ۱۹ در بیمارستان‌های زنجان  بستری هستند که یک مورد مثبت روز گذشته را شامل می شود.

در استان هرمزگان نیز  تاکنون یک میلیون و ۲۳۸ هزار و ۱۲۰ نفر دُز دوم واکسن کرونا را تزریق کردند که این شمار معادل ۸۷ و ۹ دهم درصد از جمعیت مشمول واکسیناسون این استان است.

همچنین  حدود ۹۸ درصد معادل یک میلیون و ۳۸۲ هزار و ۹۱۰ نفر نیز دُز اول را در این استان تزریق کردند و برای ۳۶۱ هزار و ۶۴۲ نفر نیز دُز سوم تزریق شده است.

در حال حاضر همه انواع واکسن ها از جمله آسترازنکا، سینوفارم، برکت، اسپوتنیک و بهارات در مراکز واکسیناسیون هرمزگان تزریق می شود.

به گفته دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا در خراسان جنوبی نیز روند ابتلا به بیماری کووید ۱۹ در این استان افزایشی شده و در شهرستان فردوس این افزایش نسبت به میانگین استان بالاتر است.

افراد مبتلا به سویه جدید ویروس کرونا (اومیکرون) در پنج شهرستان بیرجند، قاینات، فردوس، سرایان و طبس با میانگین سنی ۶ تا ۵۰ سال شناسایی شده‌اند که بیشترین موارد مربوط به فردوس بوده است.

مدیر درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد نیز از افزایش چهار برابری بیماران سرپایی، ۱.۵ برابر شدن بستری‌ها و افزایش ۳۰ درصدی بیماران بخش های آی سی یو در این استان خبر داد.

محمد حسین زارع گفت: بستری های مراکز درمانی استان از ۲۰۰ نفر در هفته گذشته به حدود ۳۰۰ نفر در هفته جاری رسیده است.

وی روند افزایش بستری ها را نگران کننده دانست و از شهروندان خواست تزریق دز سوم واکسن، فاصله اجتماعی، شستن دست ها و زدن ماسک را برای خود الزامی کنند.

سویه اومیکرون در حالی طبق اعلام معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تبریز به مراغه هم رسید که بسیاری از مردم این شهرستان دچار عادی‌انگاری کرونا هستند و تداوم چنین وضعیتی می‌تواند بار دیگر تعداد بستری‌های مبتلا به کووید ۱۹ را با افزایش روبرو کند و پیک جدید کرونا را رقم بزند. 

حسین حقایی با بیان اینکه مبتلایان اومیکرون از شهرستانهای تبریز، مراغه و سراب نیز گزارش شده، گفت : موارد مراجعه سرپایی مبتلایان کرونا در استان در روزهای اخیر روند صعودی دارد و احتمال پیک جدید بیشتر شده است.

 در آذربایجان غربی نیز تاکنون ۵۰۶ هزار نفر دز سوم واکسن کرونا را دریافت کرده اند که از این تعداد ۱۸.۵ درصد افراد بالای ۱۸ سال می باشد و البته این روند با سرعت در حال افزایش است.

رییس شبکه بهداشت و درمان شهرستان رامسر نیز نسبت به بازگشت رنگ قرمز کرونایی به این شهرستان هشدار داد و گفت که عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی و بی‌اعتنایی به تزریق دز سوم واکسن مهم‌ترین نگرانی در این زمینه است.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز گفت:با توجه به روند افزایش موارد ابتلا و بستری در استان فارس و همچنین افزایش شهرستان‌های با وضعیت هشدار در استان‌های همجوار زنگ خطر پیک ششم در استان فارس، بیش از پیش به گوش می‌رسد.

سید وحید حسینی اعلام کرد: طی ۴۸ ساعت گذشته، بیش از دو هزار نفر به مراکز ۱۶ ساعته تشخیص و درمان سرپایی کرونا در استان مراجعه کرده اند که نشان از چرخش سویه جدید کرونا در جامعه است.

بر اساس اعلام معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان ، یک نفر طی شبانه روز گذشته به دلیل ابتلا به کرونا در استان جان باخت و شمار جانباختگان به ۲ هزار و ۶۸۸ نفر رسید.

دکتر مریم کوشکی گفت : ۱۸۱ ابتلای جدید کرونا طی شبانه روز گذشته در این استان ثبت شد و مجموع مبتلایان نیز به ۱۹۸ هزار و ۳۹۸ نفر رسیده است.

از استان ایلام گزارش شده است که هفت بیمار جدید کرونایی شبانه روز گذشته در مراکز درمانی بستری شدند و مجموع بستری های استان از ۲۵ به ۲۲ نفر کاهش یافت.

از بستری های جدید چهار نفر مربوط به ایلام، یک نفر چرداول، یک نفر دهلران و یک نفر نیز مربوط به سیروان است.

۶ بهمن ماه و مهمترین خبرهای کرونایی استان ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha