وجود چهار قلاده یوزپلنگ در میاندشت جاجرم قطعی شد

بجنورد-ایرنا- مدیر حفاظت محیط زیست جاجرم گفت: مشاهدات نشان می دهد وجود و زیست یک خانواده با چهار قلاده یوزپلنگ در منطقه میاندشت این شهرستان قطعی است که باید از این گونه نادر حفاظت کامل انجام شود.

احمد صفرزاده روز چهارشنبه به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: محیط بانان و نیز مردم در سال جاری در دفعات متعدد یوزپلنگ ماده با ۲ قلاده توله و نیز یوزپلنگ نر را مشاهده کرده و بعضا از این گونه ارزشمند تصویر برداری شده است. 

وی با اشاره به اینکه در هفته جاری هم ۲ قلاده یوزپلنگ در حاشیه پناهگاه حیات وحش میاندشت مشاهده شد خاطرنشان کرد: این مادر و توله هفت هشت ماهه اش در حاشیه پناهگاه حیات وحش میاندشت و حاشیه جاده آسفالته سنخواست به روستای ارگ توسط یکی از همیاران  و نیز نیمه شب همان روز توسط دامداران حاشیه میاندشت مشاهده شدند. 

مدیر حفاظت محیط زیست جاجرم افزود: در یک ماه گذشته یوزپلنگ سه مرتبه در این مسیر مشاهده شده است.

وی اظهار داشت: پناهگاه حیات وحش میاندشت و پارک ملی ضامن آهو یکی از بهترین زیستگاههای یوزپلنگ آسیایی در ایران که با وجود منطقه دشتی و تپه ماهورها و وجود طعمه فراوان محلی امن و مناسب برای زیست این گونه ارزشمند است.

مدیر حفاظت محیط زیست جاجرم خاطرنشان کرد: خوشبختانه امسال شمار مشاهدات یوزپلنگ در منطقه میاندشت افزایش یافته است از این رو برای حفاظت از این گونه زیبا و قلمرو طلب و نیز بهبود شرایط زیست آن شمار محیط بانان افزایش یافته است. 

به گزارش ایرنا، منطقه حفاظت شده میاندشت با گستره ۸۵ هزار هکتار، از امن ترین زیستگاه های یوز ایرانی است که در سال ۱۳۵۲ زیر حفاظت قرار گرفته است.

این منطقه پوشیده از دشت های وسیع با اقلیمی خشک، نیمه خشک و تراکم گیاهی نسبتا مطلوب است و عبور کالشور از آن سبب شده تا این منطقه حتی در خشکسالی ها چندان مشکل کم آبی را احساس نکند.

پناهگاه حیات وحش میاندشت در شهرستان جاجرم یکی از قدیمی ترین مناطق چهار گانه کشور به شمار می رود. میاندشت دارای یکی از غنی ترین و متراکم ترین گونه های جانوری در بین زیستگاه های استپی کشور است.

پناهگاه میاندشت با پارک ملی گلستان ۱۰۰ کیلومتر، با منطقه حفاظت شده قرخود در شهرستان مانه و سملقان ۸۰ کیلومتر، با منطقه حفاظت شده خار توران شاهرود ۷۵ کیلومتر و با منطقه حفاظت شده سالوک اسفراین ۳۰ کیلومتر فاصله دارد.  

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha