۶ بهمن ۱۴۰۰، ۱۱:۴۲
کد خبرنگار: 2161
کد خبر: 84627126
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

جمع‌آوری دام‌های هوایی زنده‌گیری پرندگان مهاجر در خلیج گرگان

گرگان - ایرنا - رییس اداره حفاظت محیط زیست بندرترکمن از جمع‌آوری ۲ رشته دام هوایی متخلفان صید و زنده‌گیری پرندگان مهاجر در پهنه آبی خلیج گرگان در غرب استان گلستان خبر داد.

علی بیانی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در این ماموریت ها دام های هوایی به طول بیش از ۲۰۰ متر و چندین علمک دام از مناطق حاشیه ای تالاب که استراحت‌گاه پرنده های کنار آبزی، آبزی و مهاجر است، جمع آوری گردید.

وی ادامه داد: با شناسایی و رصد مامورین محل های استقرار دام های هوایی مشخص و قبل از گرفتار شدن پرندگان، این دام‌ها تخریب شد.

جمع آوری و معدوم سازی دام های هوایی نیازمند پایش پیاده محیط‌بانان در مناطق کم عمق و باتلاقی خلیج گرگان است به نحوی که گاه ماموران مجبور به ۲۰ کیلومتر پیاده روی برای جمع آوری تورها می شوند.

خلیج گرگان یک زیستگاه آبی ساحلی محسوب می شود و طیف گسترده ای از گونه های مختلف پرندگان همچون 'مرغابی، غاز، قو، پلیکان، باکلان، پرستوی دریایی، سلیم، کاکایی، چنگر، اگرت، خوتکا، گیلان شاه و تلیله' در فصول گوناگون سال به آن مهاجرت می کنند.

تعداد گونه های موجود که برای زمستان گذرانی یا زادآوری در خلیج گرگان هستند بیش از ۱۰۰ گونه برآورد می شود.

علاوه بر این همه ساله خلیج گرگان میزبان تعداد زیادی از پرندگانی است که از نیمکره شمالی به مناطق جنوبی مهاجرت کرده و ماه ها در این مکان می مانند و مجددا برای جوجه آوری به وطن اصلی خود باز می گردند.

مهاجرت پرندگان از اواسط پاییز آغاز و گونه های مختلف از عرض های بالاتر و نواحی شمالی سیبری به تالاب بین المللی گمیشان می آیند.

در میان پرندگان آبزی چنگر فراوان ترین و غاز پیشانی سفید و پلیکان پا خاکستری کمیاب ترین و شاید ارزشمندترین پرندگان این پهنه آبی محسوب می شوند.

شهرستان بندرترکمن ا افزون بر ۸۰ هزار نفر جمعیت درغرب استان گلستان واقع است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha