حدود ۱۰ درصد پزشکان مازندران با بیمه سلامت قرارداد ندارند

ساری- ایرنا - مدیرکل بیمه سلامت مازندران با اعلام این که ۳۰۰ پزشک معادل حدود ۱۰ درصد پزشکان استان هنوز با این بیمه قرارداد ندارند و نمی‌توانند نسخه الکترونیکی صادر کنند ، از بیمه شدگان خواست تا برای برخورداری از مزایای بیمه تنها به پزشکان طرف قرارداد مراجعه کنند.

دکتر محمدرضا میرزایی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود که در حال حاضر سه هزارو ۳۰۰ پزشک در مازندران با بیمه سلامت طرف قرارداد هستند و شهروندان می توانند با مراجعه به این پزشکان طرف قرار داد از مزایای بیمه تحت نسخه الکترونیکی استفاده کنند.

وی با توضیح این که تمامی پزشکان خانواده در مازندران طرف قرارداد با بیمه سلامت بوده و امکان نسخه نویسی الکترونیکی را دارند ، گفت : شهروندان حتما ابتدا به پزشک خانواده خود مراجعه کنند و سپس با دریافت برگ ارجاع نزد پزشکی متخصصی بروند که طرف قرارداد هستند و نرم افزار نسخه الکترونیکی را در اختیار دارند.

طرح نسخه‌نویسی الکترونیکی افراد زیر پوشش بیمه سلامت در سطح همه پزشکان عمومی ،پزشک خانواده ، متخصص و فوق تخصص ، پزشکان بیمارستان ها و کلینک ها از اول دی امسال اجباری و نسخه پیچی کاغذی برچیده شد.

مدیرکل بیمه سلامت مازندران با اعلام این که اکنون ۲ هزار و ۶۰ موسسه و مرکز درمانی و طرف قرار داد با بیمه سلامت در استان به صورت کامل شرایط دریافت نسخه الکترونکی پزشکان را دارند، گفت که ۵۰۰ داروخانه از این تعداد با بیمه به صورت قطعی خدمات دارویی را  با نسخه های الکترونیکی می پیچند.

وی اجرای طرح نسخه نویسی الکترونیکی در مازندران را موفقیت آمیز توصیف کرد و افزود : طبق بررسی های صورت گرفته طی ۳۵ روز گذشته از هفت هزار و ۵۰۰ نسخه پزشکی که روزانه در استان صادر می شود ، فقط کمتر از پنج نسخه کاغذی بوده است که علت صدور آنها هم مشکلات قطعی برق و یا مشکل سرعت اینترنت بوده است.

بر اساس قانون بودجه ۱۴۰۰ از ابتدای دی ماه سال جاری تمامی پزشکان از جمله آنانی که طرف قرارداد با بیمه سلامت نیستند ، مکلف شده اند که نسخه های بیمارانشان را به صورت الکترونیکی صادر کنند. پزشکان برای این منظور تنها باید نرم افزار نسخه الکترونیکی را  روی رایانه اشان نصب کنند.

در نسخه نویسی الکترونیک بیمار هنگام مراجعه به پزشک تحت پوشش این برنامه نیازی به ارائه دفترچه ندارد و با ارائه کد ملی، هویت ، پوشش بیمه‌ای و همپوشانی بیمه‌ای‌اش کنترل می شود و شناسه رهگیری به جای برگ کاغذی دفترچه ارائه می شود که در موسسات ارائه دهنده خدمات تجویزی مورد استفاده قرارمی گیرد. به عبارتی در این روش بیمار متناسب با تجویز ارائه شده به موسسه مربوطه مراجعه و با ارائه کد ملی و یا کد رهگیری که دریافت داشته ، خدمات مورد درخواست را بدون ارائه نسخه کاغذی در بخش دارو، آزمایشگاه و تصویربرداری دریافت می کند.

کاهش خطای پزشکی ، نظام‌مند شدن اقلام دارویی ، پرداخت آنلاین حق پزشکان ، از بین رفتن قاچاق دارو و حذف بده بستان‌های احتمالی بین پزشکان و داروخانه‌ها از شفافیت‌های طرح نسخه‌نویسی الکترونیکی محسوب می شود.

طبق آمار بیمه سلامت مازندران یک میلیون و ۶۵۰ هزار نفر تحت پوشش این بیمه قرار دارند که ۲۲۱ هزار نفر از این افراد عضو صندوق بیمه همگانی، حدود ۳۳۰ هزار نفر کارکنان دولت و سایر اقشار و یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر از روستاییان استان هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha