استاندار: مجمع مشورتی پیشرفت و عدالت در آذربایجان‌غربی تشکیل می‌شود

ارومیه- ایرنا- استاندار آذربایجان‌غربی گفت: با بهره مندی از ظرفیت نخبگان، مجمع مشورتی پیشرفت و عدالت در استان تشکیل می ‌شود.

محمدصادق معتمدیان روز چهارشنبه در سومین سفر شهرستانی خود به سلماس در جمع نخبگان این منطقه با تاکید بر ضرورت استمرار هم اندیشی و هم فکری با نخبگان اظهار داشت: در حال تهیه یک چهارچوب برای ارتباط با نخبگان و آنانی هستیم که دغدغه توسعه استان دارند.

وی افزود: در شهرستان‌ها نیز این مجمع متشکل از نخبگان باید ارتباط مستمر و هدفمندی با فرمانداران داشته باشند.

استاندار آذربایجان غربی، با بیان اینکه به دنبال چرخش افکار نخبگان در سطح استانی و شهرستانی هستیم، ادامه داد: باید از ایده‌هایی که در راستای توسعه استان هستند، بهره مند شد.

وی رشد اقتصادی را از اولویت های دولت و شخص رییس جمهوری و یک مطالبه ملی دانست و گفت: طبق برنامه ریزی صورت گرفته، درصدد آن هستیم که پس از سال‌ها رکود اقتصادی حاکم بر کشور، رشد اقتصادی هشت درصدی را برای سال ۱۴۰۱ تجربه کنیم.

استاندار آذربایجان‌غربی با بیان‌اینکه برای تحقق این رشد اقتصادی هشت درصدی در سطح ملی، وظایفی برای استان‌ها تعریف شده است، اظهار داشت: در آذربایجان‌غربی نیز برای رسیدن به رشد اقتصادی ۷.۳ درصدی در سال ۱۴۰۱ برنامه ریزی‌های لازم انجام شده است؛ البته رسیدن به این میزان رشد اقتصادی راحت نیست و باید اذعان کنیم که افزایش اختیارات استان‌ها نقش بسزایی در تحقق آن دارد.

وی با تاکید بر اینکه فعال سازی و بهره مندی از ظرفیت معادن در دستور کار قرار دارد، افزود: آذربایجان‌غربی با دارا بودن حدود ۵۱ نوع ماده معدنی، قطب معادن در کشور محسوب می‌شود که عملا یا استفاده‌ای نمی‌شود و یا به خام فروشی اکتفا می‌شود.

معتمدیان میزان اشتغال زایی در معادن آذربایجان‌غربی را بسیار ناچیز توصیف کرد و ادامه داد: تنها یک درصد از سهم اشتغال استان در بخش معدن است و فقط هفت صدم درصد از ارزش افزوده آن شامل حال آذربایجان‌غربی می‌شود.

وی با اعلام اینکه فرآوری مواد استخراجی از معادن آذربایجان‌غربی، سبب تحول در منطقه می‌شود، بیان کرد: میانگین سرانه درآمد آذربایجان‌غربی ۴۷ درصد کمتر از میانگین کشوری است که این امر بیانگر ضرورت یک جراحی اقتصادی در این استان است.

استاندار آذربایجان‌غربی ادامه داد: امروز در یک واحد تولیدی که بازدیدی نیز از آن داشتیم، بیش از ۲۵ محصول فرآوری شده از سیب تولید می‌شود که کار بسیار ارزشمندی است و باید نهادینه شود.

وی فرآوری محصولات کشاورزی را ضروری دانست و تاکید کرد: تحقق این امر در نهایت منجر به ثروت آفرینی برای مردم می‌شود؛ اینکه کشاورز و تاجر نسبت به آینده سرمایه خود نگران و در استرس باشد به هیچ وجه خوشایند نیست‌.

معتمدیان با اشاره به نقش توریسم درمانی، گردشگری و توریسم دفاع مقدس در توسعه اقتصادی استان، بیان کرد: بیش از یک هزار و ۵۰۰ جاذبه ملی در آذربایجان‌غربی به ثبت رسیده و ۱۰ اقلیم از ۱۳ اقلیم کشور در این استان واقع شده است که یک ظرفیت بی نظیر در حوزه گردشگری محسوب می‌شود.

وی همچین ظرفیت مرز را از دیگر پیشران های اقتصادی در منطقه دانست و گفت: آذربایجان‌غربی تنها استان هم مرز با ترکیه است که نه تنها در داخل استان بلکه می‌تواند در تحول اقتصادی کشور نیز نقش ایفا کند.

معتمدیان از رسانه‌ها خواست تا در شناساندن ظرفیت‌های اقتصادی و جاذبه‌های آذربایجان‌غربی برای جذب سرمایه گذار سنگ تمام بگذارند.

وی محرومیت زدایی را از سیاست‌های اصلی دولت سیزدهم عنوان کرد و اظهار داشت: هنه ارکان دولت باید با روحیه جهادی پای کار باشند؛ مدیران باید با حضور میدانی در کنار مردم باشند چرا که هرجا به افکار و پیشنهادات مردم رجوع شده است، موفق بوده‌ایم.

استاندار آذربایجان‌غربی افزود: اینکه در اتاق‌های دربسته برای مردم تصمیم گیری شود، قطع یقین با شکست رو به رو خواهد شد.

وی با اشاره به همکاری وزارت صمت با شهرداری سلماس جهت تکمیل منطقه ویژه اقتصادی، اظهار داشت: شرایط برای حضور سرمایه گذاران در این منطقه باید فراهم شود؛ در تلاشیم تا سرمایه‌های منجمد مردم را به تولید بازگردانیم.

معتمدیان به بهره مندی از ظرفیت نهادهای انقلابی و نیروهای مسلح در اتمام طرح‌های نیمه تمام تاکید کرد و گفت: به دور از شعار به دنبال اقدامات عملی برای باز گردن گره‌های مشکلات مردم هستیم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha