به گزارش ایرنا، بزرگراه فتح که در جنوب غرب تهران قرار دارد، قدیمیترین راه مواصلاتی تهران و کرج بوده که مقر شرکتهای قدیمی و بزرگی چون شرکت صنایع شیر ایران و پاکسان است.
طول این بزرگراه ۲۱ کیلومتر و عرض آن ۶۵ متر است که این میدان از تقاطع بزرگراه آیت الله سعیدی در شرق آغاز شده و در طول مسیر به ترتیب از میدان شیر پاستوریزه، پل کن، بلوار خلیج فارس، بزرگراه آزادگان، سهراه شهریار، بلوار ایران خودرو (پل ایران خودرو)، بلوار کرمان خودرو (پل کفش ملی) و بلوار انقلاب میگذرد.
خودروها به هم گره خورده، صدای وحشتناک هواپیما، بوق متدد خودروها و موتورسیکلت ها فقط نمایی چند ثانیهای از ساعات متمادی در این میدان گره خورده به ترافیک است.
آری اینجا میدان فتح در مجاورت فرودگاه بین المللی مهرآباد است که بسیاری از شهروندان تهرانی روزانه این مسیر را برای تردد به مرکز شهر انتخاب میکنند، در آن گرفتار میشوند.
این میدان نقطه اتصال به مناطق ۲۱ و ۲۲ تهران نیز محسوب می شود و شهروندان تهرانسری و همچنین مردم اسلامشهر و سایر شهرستان های جنوب غربی به ویژه شهریار از این میدان در گذر هستند.
ترافیک امان مردم را بریده
یک شهروند تهرانی که روزانه برای تردد به محل کار و بالعکس از این میدان عبور می کند به خبرنگار ایرنا می گوید: سال های سال است که این میدان فتح به امان خدا سپرده شده و در حالی که یکی از طرح های بزرگ شهری و عمرانی می توانست در این نقطه انجام شود اما این گلوگاه ورودی پایتخت دچار بی مهری شده است.
وی افزود: میدان فتح هم اکنون ظاهر قابل قبولی ندارد و بدلیل همجواری با فرودگاه مهرآباد دچار مشکلات زیست محیطی و آلودگی های صوتی فراوانی است و شهروندان روزانه باید علاوه بر تحمل ترافیک سنگین باید صداهای وحشتاک نشست و برخواست هواپیماها را نیز تحمل کنند.
این شهروند تهرانی می افزاید: در سال های اخیر شهرداران منطقه ۹ چندین مرتبه قول دادند که این میدان را ساماندهی کنند اما هیچ گاه به وعده های خود عمل نکردند و الان این میدان با این وضع ظاهری نه تنها برای مردم تهران بلکه برای تمامی مسافران داخلی و خارجی که به تهران سفر می کنند جای سوال دارد.
وی خاطرنشان کرد: بسیاری از مسافران خارجی که از طریق فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) قصد ورود به تهران را دارند باید از این میدان گذر کنند و بدلیل ترافیک سنگین باید دقایقی نظاره گر ظاهر نامناسب این میدان باشند.
میدان فتح به حال خود رها شده
همچنین یک شهروند دیگر که در محله ۴۵ متری زرند منطقه ۹ زندگی می کند در این باره به خبرنگار ایرنا می گوید: میدان فتح سال های سال است به حال خودش رها شده و علاوه بر بار ترافیک سنگین که ساعات اولیه صبح و شامگاهی ایجاد می شود موجب افزایش تصادفات در این نقطه شده است.
وی افزود: حتی این ترافیک در روزهای پنج شنبه و جمعه که ایامی برای رفتن شهروندان به بهشت زهرا (س) این ترافیک بیشتر می شود و واقعا برای شهروندان بسیار آزار دهنده است.
این شهروند خاطرنشان کرد: منطقه ۹ با مشکلات متعدد آلودگی صوتی زیادی به ویژه وجود فرودگاه مهرآباد مواجه شده و در کنار این آلودگی صوتی ترافیک نیز معضل دیگر این منطقه است که مدیران شهری فقط شعار دادند و به وعده های خود عمل نکردند.
وی با اشاره به افزایش ترافیک در زمان بارندگی نیز گفت: بدلیل عدم تناسب معابر این میدان در زمان بارندگی این میدان قفل می شود و ضرورت دارد که طرح ساماندهی این میدان از سوی شهرداری انجام شود.
میدانی که دچار مخاطرات متعددی است
یک استاد آسیب های اجتماعی که خود را ساکن محله مهرآباد جنوبی معرفی می کند به خبرنگار ایرنا می گوید: میدان فتح دچار مخاطرات متعددی است و به لحاظ روانشناسی این میدان علاوه بر ترافیک سنگین از ظاهر نامناسب رنج می برد و برای شهروندان پیامد خوشایندی ندارد.
رضا شمسایی افزود: ترافیک سنگین این میدان برای شهروندان به یک مطالبه جدی تبدیل شده که چرا در این سال های اخیر که توسعه بزرگراهی در پایتخت اجرایی و عملیاتی شده چرا در نقطه ورودی غربی پایتخت به این نقطه از شهر کم توجهی شده است.
وی ادامه داد: در کنار ترافیک سنگین، این میدان دچار آلودگی های فراوان صوتی و تصویری است و با ورود شهروندان به این نقطه از شهر دچار افت روحی و روانی می شوند و حتی در مواقعی نیز بدلیل وقوع تصادف دچار برخورد نامتعارف بدلیل عصبی بودن شهروندان هستیم.
رفع گره ترافیکی غرب پایتخت با اجرای پروژه اتصال بزرگراه یادگار امام به میدان فتح
معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران از رفع گره ترافیکی غرب تهران با اجرای پروژه اتصال بزرگراه یادگار امام به میدان فتح خبر داد.
عباس شعبانی در این باره می گوید: مشکل ترافیک در غرب تهران، با بحث پروژه اتصال بزرگراه یادگار امام به میدان فتح پیوند خورده و با توجه به تاکید مدیریت شهری در دوره جدید و شهردار منطقه ۹ و با عنایت به مطالبات مردمی برای تسریع در اجرای پروژه مذکور با حداکثر ظرفیت اقدام می شود.
وی افزود: مدیران شهری در شهرداری و منطقه ۹ باید تمام توان خود را برای بهره برداری اتصال بزرگراه یادگار امام به میدان فتح و اتصال بزرگراه سردار جاویدنشان احمد متوسلیان(فتح) به بزرگراه بروجردی به عنوان محور اصلی مواصلاتی در غرب تهران بکار بگیرند.
معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران ادامه داد: با راه اندازی این محور در غرب تهران مشکلات ترافیکی در غرب پایتخت رفع خواهد شد و در نهایت کاهش مصرف سوخت و کاهش آلودگی هوای شهر را شاهد خواهیم بود.
میدان فتح نیازمند ساماندهی است
همچنین شهردار منطقه ۹ تهران در این باره می گوید: یکی از مطالبات جدی شهروندان این منطقه ساماندهی میدان پر ترافیک فتح است.
محمد جواد خسروی افزود: برای کاهش بار ترافیکی در ضلع جنوبی این میدان طرح تعریض انجام شده و تلاش داریم ترافیک این میدان را با چند طرح ترافیکی و عمرانی ساماندهی ببخشیم.
وی ادامه داد: با اجرای پروژه اتصال بزرگراه یادگار امام به بزرگراه شهید متوسلیان (فتح) و در ادامه اتصال به بزرگراه شهید بروجردی در غرب تهران، تحولی چشمگیر در وضعیت ترافیکی شهر و به خصوص منطقه ۹ ایجاد خواهد شد.
شهردار منطقه ۹ خاطرنشان کرد: با کار جهادی و خدمت صادقانه علاوه بر جلب رضایت شهروندان می توان تحولی در مدیریت شهری ایجاد کرد که رفع مشکلات ترافیکی این منطقه در اولویت کاری قرار دارد.
به گفته وی، در این خصوص بازدید میدانی با حضور معاون عمرانی شهرداری تهران انجام شده و تلاش داریم ترافیک میدان فتح را ساماندهی کنیم.
به گزارش ایرنا، براساس بررسی های انجام شده، پنج میلیون نفر جمعیت گذری در شبانه روز، از شهرک های اقماری اطراف تهران حتی از جنوب پایتخت، شهرستان شهریار، شهرک اندیشه، استان البرز و شهرک های اقماری این استان وارد منطقه ۹ تهران شده که این تردد باعث بار ترافیکی و تبادل سفر در محدوده غربی تهران می شود و همچنین وجود پایانه غرب تهران و فرودگاه مهرآباد میزان سفرها را افزایش داده است.
میدان فتح به وسعت ۱۰ هکتار سال های سال است که در ورودی جنوب غربی پایتخت رها شده و اصلا حال و روز خوبی ندارد و مدیران شهری به منظور کاهش بار ترافیکی و افزایش فضای بصری این نقطه از شهر تهران ضروری است اقداماتی انجام دهند.
نظر شما